Photos by : © '05 E. Straver / T. Martijn

04/08/2005 - 06/08/2005, Wacken Open Air 2005, Part 16 – Wacken – Duitsland
Donderdag 04/08

Het is inmiddels de vierde keer dat we naar het Metal Walhalla, “Wacken Open Air” genaamd reizen, in het hoge noorden van Duitsland. Wijzer geworden van de voorgaande jaren waarbij we enkele uren in diversen Duitse files terechtkwamen vertrekken we dit maal rond een uur of acht in de ochtend richting Wacken. Na een reis van zo’n 600 kilometer komen we tegen een uur of 3 bij de passen uitgifte aan. Omdat het hier nogal druk was hebben we hier 2 uur moeten wachten voordat we onze felbegeerde passen uiteindelijk in handen hadden. Dit hadden we natuurlijk nog nooit meegemaakt omdat we de voorgaande jaren nooit voor 9 uur in de avond aanwezig waren, dit was dan ook meteen de eerste tegenvaller van het festival. Omdat er vier dagen gekampeerd moet worden en we bij aankomst eerst onze tenten hebben opgezet moeten we het optreden van Tristania, de opener van de traditionele “A Night To Remember” helaas missen.

Na de reünie in 2002 speelde de legendarische doom metalband Candlemass in datzelfde jaar ook al eens op Wacken, echter na deze korte reünie ging de band in 2004 opnieuw ten onder. Maar begin 2005 was er opeens het nieuws dat de band weer bij elkaar was en dat er aan een nieuw album werd gewerkt, dat eerder dit jaar uitkwam. Zo is Candlemass de eerste band die we dit weekend dus aan het werk zien, de band begint hun sterke optreden meteen met het nieuwe nummer “Black Dwarf”. Zanger Messiah zoals altijd gekleed in monnikspij maakt een goede indruk en weet al stampvoetend het publiek op te zwepen, waarna de rest van de band ook vol gas geeft. Het massaal toegestroomde publiek heeft er zin in en zingt klassiekers zoals “The Sorcerers Pledge” afkomstig van het debuutalbum uitbundig mee. Het publiek kwam natuurlijk ook vooral om de oudere nummers van de albums ‘Epicus Doomicus Metallicus‘ en ‘Nightfall’ te horen en wordt dan ook op hun wenken bediend. De set bestaat naast het oudere werk van de band vooral uit de nummers van het laatste album ‘Candlemass’ getiteld zoals “Copernicus”, “Born In A Tank” en “Seven Silver Keys”. Verder kregen we o.a. ook nog het nummer “Forbidden Dreams” te horen. Dit opreden heeft de band veel goedgemaakt en hopelijk krijgen we binnenkort de band in een even goede doen te zien tijdens een Europese clubtour.

Door interview verplichtingen met de Deense band Hatesphere hebben we de Duitsers in witte pakken van Oomph helaas moeten missen.

Vanavond zal Nightwish de “Night To Remember” afsluiten met een uitstekend optreden van zo’n anderhalf uur. Na de intro tape krijgen we achtereenvolgens “Dark Chest Of Wonders” en “The Siren” te horen, waarna de band verder gaat met “Ever Dream”. Na de eerste nummers blijkt al snel dat de band er zin in heeft vandaag en vooral zangeres Tarja heeft bijzonder veel contact met het publiek. De set gaat vervolgens verder met de nummers “Deep Silent Complete“ en het oudere nummer “The Kinslayer”, hierna verdwijnt zangers Tarja van het podium en is het tijd voor de eerste cover van de avond, te weten het Pink Floyd nummer “High Hopes” dat gezongen wordt door bassist Marco Hietala. Wat mij betreft hoeven al die covers voor mij niet zo, de band heeft zelf genoeg goed materiaal en de zangkwaliteiten van Marco laten nogal eens wat te wensen over, zo ook dus vanavond. Na de korte pauze voor zangers Tarja gaat de band verder met “Planet Hell”, “Wishmaster“ en “Slaying The Dreamer” om vervolgens de ballad “Kuolema Tekee Taiteilijan” te spelen. Natuurlijk wordt het show element vandaag niet vergeten waarbij Tarja zich volgens mij twee maal van andere kleding voorzag en krijgen we een goede lichtshow voorgeschoteld met veelvuldige ontploffingen en metershoge vuurkolommen. Voordat het eerste deel van het optreden is afgelopen krijgen we nog het nummer “Nemo” te horen waarna de band voor even het podium verlaat om met de toegift “Ghost Love Score” terug te komen. De tweede toegift is opnieuw een cover en dit keer het bekendere “Over the Hills And Far Away” van Garry Moore. Als de band dan het nummer “Wish I Had An Angel” inzet gaat het publiek compleet uit zijn dak en wordt er door menig bezoeker luidkeels meegezongen. Na dit geweldige optreden wordt er nog een groots vuurwerk afgestoken om de avond stijlvol af te sluiten.

De eerste dag was er een met veel regen waardoor het veld al snel werd omgetoverd tot een grote modderpoel, maar tegen de avond begon het toch aardig droog te worden en brak zelfs de zon nog even door waardoor de temperatuur iets aangenamer werd. Helaas hebben we ook het optreden van Hatespere in de tent op het W.E.T. Stage moeten missen vanwege de enorme drukte in deze tent, dus hopelijk staan deze sympathieke Denen volgende keer gewoon op het hoofdpodium.

Vrijdag 05/08

Vrijdag morgen zijn we alweer vroeg uit onze tenten omdat Mercenary al om 11 uur in de morgen als eerste band op het Party stage geprogrammeerd staat. Mercenary begint hun set met de knallers “Redustructdead” en “Firesoul”, beide afkomstig van hun uitstekende laatste album “11 Dreams”. Het geluid is erg hard maar wel zuiver, de band gaat verder met “Falling Down” en het oudere nummer “Seize The Night”. Zanger Mikkel Sandager is vandaag erg goed bij stem en wordt goed aangevuld door bassist Kral. Verder krijgen we nog het nummer “World Hate Center” te horen waarna het optreden van deze Denen wordt afgesloten met het titelnummer van hun laatste album. Mercenary heeft zich de laatste jaren enorm ontwikkeld tot een zeer goede live band en zij zullen daarom dit najaar ook wederom live aan het werk te zien zijn als voorprogramma van Nevermore tijdens hun Europse tour.

Tussen de regen door besluiten we eerst maar eens een ontbijtje en wat koffie te halen alvorens we ons opnieuw naar het Party stage begeven om de laatst levende Ramone van de Amerikaanse punk legende de Ramones aan het werk te zien. Drummer Marky Ramone draagt aan het begin van de set het optreden op aan zijn veel te vroeg overleden bandleden Joey, Johnny en Dee Dee waarna in een hoog tempo de ene na de andere Ramones hit voorbijkomt zoals, ”Walk Away”, “Teenage Lobotomy”, “I Don’t Care” en “Sheena is a Punk Rocker”. Het blijft natuurlijk een vreemde eend in de bijt tussen al het metalen geweld op Wacken, maar de band houdt zich goed staande en het aanwezige publiek kan genieten van klasssiekers als “Tonight”, “Rock ‘N’ Roll Highschool”, “I Wanna Be Sedated”, “Pat Sematary” en “Pinhead”. Dit unieke optreden wordt afgesloten door de meezinger “Blitzkrieg Bop”, waarop het voornamelijk oudere publiek tevreden kan terugkijken.

Na de punkrock van Marky Ramone begeven we ons naar het “Black Stage” om het optreden van Bloodbath bij te wonen. Bloodbath is het all star deatmetal project van Dan Swäno (Nightingale, Edge Of Insanity) aangevuld met o.a. Anders Nyström (Katatonia, Bewitched), Jonas Renkse (Katatonia, October Tide) en Martin Axenrot (Witchery). De bandleden van Bloodbath betreden het podium in witte bloeddoordrenkte shirts en maken hiermee meten hun naam meer dan waar. De band bracht onlangs het geweldige deathmetal album ‘Nightmares Made Flesh’ uit met zanger Peter Tagtgren (Hypocrisy, Pain) echter vandaag moest de band het doen met niemand minder dan Mikael Akerfelt (Opeth). De band begint hun set na een lang intro met het eerste nummer “Cancer Of The Soul” van hun vorig jaar verschenen uitstekende album ‘Nightmares Made Flesh’ waarvan we o.a. ook de nummers “Soul Evisceration”, “Outnumbering The Day” en “Eaten” te horen krijgen. Maar ook de oudere nummers als “Like Fire”, “Ways To The Grave” van het uit 2002 stammende album ‘Resurrection Through Carnage’ worden niet vergeten. De afsluiter komt in de vorm van het nummer “Drain You Out” afkomstig van de eerste EP van de band. We hebben hier kunnen genieten van het eerste en tevens ook laatste optreden van een zeer brute deathmetal band, klasse!

Metal Church, de band uit Seatlle vierde hun hoogtij dagen eind jaren tachtig tot begin negentig en was een aantal jaren van het toneel verdwenen maar is anno 2005 weer helemaal terug. Van de originele bezetting zijn alleen gitarist Kurdt Vanderhoof en drummer Kirk Arrington nog overgebleven. De band is aangevuld met zanger Ronny Munroe, bassist Steve Unger en voormalig Malice gitarist Jay Reynolds. De setlist van Metal Church bestaat vooral uit nummers van de eerste twee klassieke albums ‘Metal Church’ en ‘The Dark’. Zo krijgen we o.a. de nummers “Ton Of Bricks”, “Start The Fire”, “Batallions” en het subliem gezongen “Watch The Children Pray” te horen van deze albums. Natuurlijk wordt ook het uit 2004 stammende album ‘The Weight Of The World’ niet vergeten en zo krijgen we hiervan de nummers “Leave Them Behind” en “Cradle To Grave” te horen. Natuurlijk wordt er nog even teruggekeken op het veels te vroeg overlijden van originele Metal Church zanger David Wayne, maar dat de stem van zanger Ronny niet veel onder doet dan die van David wordt maar weer eens bewezen als de band dit klasse optreden afsluit met de nummers “Beyond The Black” en het lijflied van de band “Metal Church”. Metal Church heeft met hun optreden op Wacken maar weer eens bewezen dat de band nog lang niet afgeschreven is. Hopelijk kunnen we nog een lange tijd van deze goede live band genieten.

Het was wel de bedoeling om enkele foto’s te maken van de herboren deathmetal band Obituary, maar vlak voordat de band het podium beklimt begint het onaangenaam hard te regenen waardoor het niet echt verstandig is om verantwoord foto’s te maken. Voor de band en vele fans maakt dit echter niet zoveel uit en worden nummers als “On The Floor”, ‘Denied’ en ‘Insane’ afkomstig van het onlangs uitgekomen album ‘Frozen In time’ knalhard door de geluidinstallatie geblazen. Verder krijgen we nog van het debuutalbum ‘Slowly We Rot’ het gelijknamige nummer te horen. Door de aanhoudende regen is het veld aan het eind van de middag een grote modderpoel geworden, het uitrollen van strobalen heeft dan ook inmiddels niet echt veel zin meer. We besluiten hierdoor om de band maar te laten voor wat het is en een droog plekje te zoeken, onder het modderworstelen door kunnen we nog net genieten van het nummer “Threathening Skies” waarna de hemel openbarst en we de droge backstage ruimte invluchten.

Door de enorme hoosbuien die Wacken teisteren laten we het eerste deel van de set van Within Temptation aan ons voorbijgaan. Eenmaal aangekomen bij het Blackstage podium kunnen we constateren dat er toch nog redelijk veel mensen voor het podium aanwezig zijn om de band aan het werk te zien. De set van WT bestaat natuurlijk uit veel nummers van het vorig jaar verschenen album ‘The Silent Force’ waarvan we nog net de nummers ‘Stand My Ground‘ en ‘Jane Doe‘ hebben meegekregen. De podium presentatie is eigenlijk als altijd perfect in orde bij de band, ook op Wacken sieren enkele grote zuilen het podium en ook Sharon ziet er weer zoals altijd perfect verzorgt uit. De show is ook dik in orde met ontploffingen en metershoge vuurzuilen. Eerder dit jaar op Graspop en Bospop werden volgens mij geen nummers van het oudere album ‘Enter’ gespeeld maar op Wacken kregen we zowaar het titelnummer van dit album voorgeschoteld. Het tweede deel van de set bestaat vooral uit nummers van het ‘Mother Earth’ album, zo kregen we onder andere het titel nummer van dit album en de hitsingle “Ice Queen” te horen maar ook de Kate Bush cover “Running Up That Hill” werd niet vergeten.

Machine Head stond vandaag als een van de headliners geprogrammeerd op het True Metal Stage, “Imperium” is het eerste nummer wat gespeeld word en in enkele seconden veranderde de moshende massa in een waar slachtveld, tot aan de geluidstorens ging het publiek compleet uit zijn dak en werd er niet meer gedacht aan alle stortbuien die het publiek gedurende de hele dag had geteisterd. De set van Machine Head bestond verder uit oud materiaal van het debuutalbum ‘Burn My Eyes’, waarvan we “Old” en “Davidian” te horen kregen. Maar ook nummers als “Ten Ton Hammmer”, “The Blood The Sweat The Tears”, “Take My Scars” en het zeer sterke “Descend The Shades Of Night“ werden niet vergeten. Machine Head had er zin in en zanger Rob Flyn genoot duidelijk van de grote mensen massa voor het podium door enkele malen de “death-metal-proost” uit te brengen. Verder kregen we een uitstekende cover medly te horen van de nummers “Creeping Death” (Metallica), “Territory“ (Sepultura), “Walk“(Pantera) en “The Trooper” (Iron Maiden) waarna het optreden werd afgesloten met de klassieker “Block”.

Hierna werd het hoofdpodium een kleine 20 minuten ter beschikking gesteld aan Statovarius, de “surprice act” van dit jaar. Met teruggekeerde zanger Timo Kotipelto speelt de band de nummers “Hunting High And Low”, “Black Diamond” en de huidige single “Maniac Dance”. Misschien is dit wel een voorproefje op Wacken 2006 zoals Saxon enkele jaren geleden ook al eens deed.

Er is inmiddels al veel over geschreven over het heropgerichte Gorefest maar een ding kan gezegd worden, de band heeft in 2005 met optredens op Dynamo, Fields Of Rock en Graspop bewezen nog steeds aan de top te staan. Verder heeft de band afgelopen juli hun nieuwe album ‘La muerte’ opgenomen en neem maar van mij aan dat dit album gaat heersen. Gorefest start hun greatest hits set met “The Glorious Dead” en “State Of Mind” afkomstig van het ‘False’ album. Verder krijgen we o.a. de nummers “Low”, “Mental Missery”, “Demon Seed” en “Chapter 13” te horen. Echter de nadruk ligt vandaag op het hardere werk en zo krijgen we nog “Erase” en “Reality – When You Die” te horen. Hierna wordt het optreden afgesloten door het nummer “Confessions Of A Serial Killer” afkomstig van het debuutalbum ‘Mindloss’ uit 1991. Dan komt de band nog eenmaal terug om de Kraftwerk klassieker “Autobahn” te vertolken. Gorefest heeft op Wacken een zeer goede indruk achter gelaten, het massaal aanwezige publiek vond het allemaal geweldig, het geluid was erg hard en redelijk goed te noemen, nu maar wachten op het nieuwe album dat op 30 oktober zal uitkomen via Nuclear Blast.

Omdat we niet overal kunnen zijn op zo’n groot festival als Wacken hebben we de bands op het W.E.T. Stage links laten liggen. Natuurlijk hebben we deze vrijdag nog stukjes van vele andere bands gezien zoals Nagflar, Ensiferum, Apocalyptica, Edguy en Corvus Corax maar door het enorme aanbod en de veelvuldige regenbuien en modderbaden hebben we helaas niet alle bands kunnen bespreken

Zaterdag 06/08

Zaterdag morgen zijn we opnieuw vroeg uit onze tenten om onder het genot van en grote beker koffie de death / black metal band Zyklon met in de gelederen enkele voormalig Emperor leden tegen het middaguur aan het werk te zien. De band kan het publiek maar moeilijk wakker krijgen met nummers als “Worm World”, “Subtle Manipulation” en “Transcendental War-Battle Between Gods” en de matige podium presentatie van de band helpt daar ook niet echt mee. Naarmate het optreden vordert begint het publiek wat losser te worden en wordt de set afgesloten met het nummer “Hammer Revelation” afkomstig van het uit 2001 stammende album ‘World Ov Worms’ te horen.

Na het geweld op het Black stage snellen we ons snel naar het True Metal stage omdat energieke Engelse van Dragonforce klaar staan om het podium te bestormen. De band gaat erg enthousiast van start en zo krijgen we achtereenvolgens de nummers “Black Fire”, “Fury Of The Storm” en “Black Winter Night“ te horen. De band speelt uitstekend vandaag en de supersnelle power metal met onnavolgbare gierende gitaarsolo’s en supersnelle bassdrums worden met veel speelvreugde gebracht door de band. Zo kunnen we verder nog genieten van “Star Fire”, “Soldiers Of Wasteland” en “Revelations” alvorens het optreden wordt afgesloten met “My Spirit Will Go On” en “Valley Of the Damned”.

Het optreden van Overkill begint gelijk geweldig met een klassieke opener, te weten de Motörhead cover “Overkill”, het publiek vindt het geweldig en er ontstaat binnen enkele minuten een grote moshpit voor het podium. De band gaat verder met “Rotten To The Core” en “Wrecking Crew”. Verder krijgen we onder meer de nummers “Necroshine”, “Damned” en ‘Elimination” te horen alvorens de echte klassiekers “In Union We Stand” en “Hello From The Gutter” gespeeld worden. Na een klein uurtje alweer zit het optreden van Overkill er alweer bijna op als de band de meezinger “Old School” inzet van het onlangs uitgebrachte album ‘RelixIV’. Hierna laat Overkill Wacken nog een maal op zijn grondvesten schudden met het afsluitende “(We Don’t Care What You Say) Fuck You”.

Enkele minuten na het optreden van Overkill staat de Duitse band Holy Moses klaar op het Party stage om hun rauwe tachtiger jaren trash aan het publiek voor te schotelen. De band rondom frontvrouw Sabina Classen speelt vandaag voor een thuispubliek onder andere enkele oudjes zoals “World Chaos” en “Live Destoyer” van de uit 1987 stammende klassieker ‘Finished With The Dogs’. Naast deze oudjes lag de nadruk natuurlijk vooral op nummers van het eerder dit jaar uitgekomen album ‘Strength Power Will Pasion’. Verder krijgen we nog het nummer “To Drunk To Fuck” in samenzang met enkele fanclubleden te horen waarbij het intro vertolkt wordt door Stuart van de band Doomfoxx. Als toegift krijgen we dan nog het duet “Im Wagen Vor Mir” te horen dat samen met Sodom’s Onkel Tom Angelripper wordt gezongen.

Dat de humpa folk metal van Finntroll momenteel erg populair is blijkt wel uit het feit dat het gehele veld voor aanvang van hun optreden bommetje vol staat. De Finnen starten hun set met het nummer “Trollhammaren“ waarna meteen de toon van het hele optreden wordt gezet, crowdsurfers vliegen voortdurend over de hekken en de security maakt overuren. De band geniet zichtbaar van al deze aandacht. Volgens mij hoor ik ook nog het nummer “Jaktens Tid” voorbijkomen, maar mijn Fins is wat dat betreft niet zo geweldig, dus zal ik het hierbij laten wat betreft de songtitels. Het geluid was redelijk goed tijdens het optreden van deze sympathieke Finnen, echter door de harde wind werd het geluid nogal eens weggeblazen waardoor het zo nu en dan allemaal wat minder klonk. Finntroll heeft hier vandaag wederom een zeer goed optreden neergezet en dat de indeling van de diversen podia nogal eens wat te wensen overliet is hiermee maar weer eens duidelijk geworden. Nadat gisteravond Gorefest met gemak de festivalweide van het hoofdpodium had kunnen vullen is dat vandaag opnieuw zo met Finntroll, erg jammer. Dit is een gemiste kans voor de band om nog meer publiek te bereiken.

Tussen Fintroll en Hammerfall door hebben we nog even een stukje gekeken van voormalig Steeler gitarist Axel Rudi Pell. De band doet het natuurlijk goed voor een thuis publiek en zo horen we onder meer de nummers “Tear Down The Walls”, “Rock The Nation”en “Strong As A Rock” voorbijkomen. Axel Rudi Pell en de rest van de band zijn vandaag in goeden doen en vooral zanger Johnny Gioeli mag genoemd worden, hij rent en springt over het podium en zingt ondertussen nog geweldig ook. De gitaarwizard maakt zijn reputatie meer dan waar en in tegenstelling tot het optreden op Graspop afgelopen maand kan de band op Wacken wel hun volledige setlist spelen toen de band met pech langs de snelweg stond. Zo krijgen we verder nog uitstekende versies van de nummers “Nasty Reputation” en “Temple Of The King”te horen.

Na Axel Rudi Pell doen we het even wat rustiger aan. We lassen even een kleine pauze in om de inwendige mens van eten en drinken te voorzien. Zo zijn we aan het begin van de avond aangekomen bij het Zweedse Hammerfall, de band trapt af met “Secrets” afkomstig van het eerder dit jaar uitgekomen album ‘Chapter V: Unbent, Unbowed, Unbroken’ waarna we strakke uitvoeringen te horen krijgen van “Riders of the Storm” en “Renegade”. Het is druk voor het Truemetal stage en de band geniet zichtbaar van alle aandacht van het publiek. Zoals wel vaker dit weekend is aan het begin van de set het geluid wat minder, maar dit is ook nu weer binnen enkele nummers opgelost. Het podium is voor aanvang van de band omgetoverd tot een soort van ijslandschap kompleet met ijsbergen, backdrop en verhoogde podium delen, waardoor de band van wat verder weg goed te zien is. Natuurlijk wordt ook het oudere werk niet vergeten en zo krijgen we achtereenvolgens de nummers “Let The Hammer Fall”en het lijflied “Hammerfall” van het uit 1997 stammende album ‘Glory To The Brave’ te horen. De melodieuze powermetal gaat er bij de vele Duitsers in alsof ze nergens anders naar luisteren en zo staat menig bezoeker te headbangen en wordt er uitbundig meegezongen en geklapt. Verder krijgen we o.a. nog de nummers “Crimson Thunder” en “Heading The Call” te horen waarna de band de huidige single “Bloodbound” te gehore brengt. De set van Hammerfall wordt afgesloten met “Templers Of Steel” en “Hearts On Fire”.

De Duitse thrashers van Kreator spelen op Wacken natuurlijk en thuiswedstrijd en kunnen en dat de band momenteel immens populair is blijkt wel uit het feit dat het veld voor het Black Stage afgeladen vol staat voor aanvang van de show. Als het podium zich helemaal met donkere rook heeft gevuld geeft de band gas en trapt af met de titeltrack van het uitstekende eerder dit jaar uitgebrachte album ‘Enemy Of God’, de band gaat hierna zonder enige vertraging verder met “Imposible Brutality”, “Pleasure To Kill” en “Phobia”. Al snel zal blijken dat Kreator hier vanavond een best-off set spelen en hoewel het weer opnieuw niet meezit, gaat het er hard aan toe in de modder voor het podium. De ene klassieker na de andere thrash hit wordt op ons afgevuurd en zo krijgen we achtereenvolgens “Violent Revolution”, “Suicide Terrorist” en “Extreme Agression“ te horen. Zanger Mille verspilt geen tijd met lange verhalen en kondigt de nummers kort maar krachtig aan, verder krijgen we onder meer nog de nummers “People Of The Lie” en “Betrayal” alvorens het optreden wordt afgesloten met de twee regelrechte superstrakke thrash juwelen “Flag Of Hate” en “Tormentor”. Kreator heeft hier op Wacken maar weer eens bewezen dat ze nog steeds de beste thrashband van Europa zijn en wat mij betreft gaan ze hier nog een aantal jaren mee door.

Naast Machine Head op vrijdag is Accept de headliner van de zaterdagavond, de band trekt dit jaar langs diversen festivals ter gelegenheid van de “Reunion - Best Of Tour” die de band op o.a. Waldrock, Graspop, Rockhard en natuurlijk op Wacken brengt. Op het moment dat Accept het podium betreedt staan er zo’n 25.000 tot 30.000 mensen in de modderpoel voor het True Metal Stage. De band kan natuurlijk putten uit een ongelofelijk aantal hits en zo wordt het optreden afgetrapt met de nummers “Living For Tonight”, “London Leather Boys” en “Metal Law”. Accept is vandaag in goeden doen, het publiek wordt vermaakt met een goede show vol vuurwerk, ontploffingen en de welbekende poses van de gitaristen Wolf Hoffmann en Herman Franken en bassist Peter Baltes. Verder krijgen we nog de klassieke nummers “Metal Heart“, “Breaker“, “Love Child“ en “Rebel”voorgeschoteld terwijl het beste nog moet komen. De ultieme Accept nummers worden natuurlijk tot het laatst bewaard en zo krijgen we tegen het einde van de set “Fast As A Shark” en enkele toegiften in de vorm van “Princess Of The Dawn” en “Winter Dreams” te horen. De band komt hierna nog een maal terug om met het nummer “Balls To The Wall” deze “best-off” set af te sluiten.

Na Accept besluiten we dat de editie van 2005 weer mooi is geweest en dat we Sentenced, Torfrock en Onkel Tom mar laten voor wat het is. We drinken nog een paar biertjes in de bar en besluiten al snel om onze tenten op te zoeken.

Wacken 2005 was weer overweldigend met veel bier, weinig slaap en uitstekende bands zoals, Gorefest, Machine Head, Finntroll en Kreator, die tot de toppers van het opnieuw geslaagde festival gerekend mogen worden. Maar was vooral het festival met de meeste regen, modder en drek sinds jaren. Binnen enkele uren na aanvang van het festival omgetoverd tot een grote modderpoel, de constant aangevoerde strobalen konden daar ook geen verandering in brengen waardoor het terrein tegen het einde van het festival een groot moeras was geworden.

Hierbij willen we opnieuw de organisatie bedanken voor alle gastvrijheid en het organiseren van een van de grootste metalfesivals van Europa. Echter een kanttekening aan de organisatie, er is nog steeds niet veel verbetering opgetreden wat betreft de sanitaire voorzieningen. De plasbaken die precies naast de plaats staan waar de fotograven worden opgesteld om in de fotopit te mogen zijn niet echt handig, de lucht is niet te harden voor het podium en je staat hier ook nog een tot je enkels in andermans nattigheid. Verder is het backstage gedeelte wel erg karig bedeeld met 6 heren toiletten en 8 douches, waardoor er hier vaak lange rijen stonden. Verder was het vertrek uit Wacken allemaal wat minder, nadat we onze bus met spullen hadden ingeladen kwamen we tot de conclusie dat we een lekke achterband hadden en dat viel niet mee om die te verwisselen op een drassig weiland. Na het verwisselen van de band konden uiteindelijk met zo’n uur vertraging toch onze lange tocht huiswaarts maken.

Wacken 2006 zal van 3 tot 5 augustus plaatsvinden en inmiddels zijn de eerste bands zoals Children Of Bodom, Subway To Sally, Soilwork, In Extremo en Die Apocalyptichen Reiter alweer geboekt en binnenkort gaan de eerste 10.000 limited X-Mas kaarten alweer in de voorverkoop. Rain Or Shine, Wacken 2006!!!

Voor meer bandfoto's zie het fotogedeelte van deze website!!!