Dödsrit - Nocturnal Will | CD

Koos van Marle | 16 maart 2024

De Zweeds/Nederlandse combi Dödsrit is terug en dat is goed nieuws! Met hun vierde plaat ‘Nocturnal Will’ komen ze weer een goede pot crusty black metal brengen. Ik was erg gecharmeerd van voorganger ‘Mortal Coil’. Deze plaat was voor mij wel een opening naar dit (vrij specifieke) subgenre. In een kleine 45 minuten en gedurende 6 nummers, neemt het kwartet ons weer mee op een agressieve, maar toch melancholische muzikale reis.

Er is een duidelijke scheiding op deze plaat. De opening met 2 lange nummers wordt gevolgd door 2 instrumentale kortere nummers waarna de plaat wordt afgesloten met weer 2 langere nummers.  Opener ‘Irjala’ begint met smaakvol twin lead gitaarspel, voordat we afdalen in stukje blasten met tremolo riffing, waarna er wordt overgegaan in slepend dubbel bass spel, met wederom een lekkere lead riff er overheen. Het melodieuze werk doet bij tijd en wijlen denken aan bands als Dissection, waarbij ook de sfeer niet uit het oor verloren wordt. Halverwege belanden we in een rustige break, die langzaam opzwelt naar een goed stuk blastbeat als uitsmijter. Ondertussen heeft zanger Christoffer al zijn grieven uitgestort, waarbij het duidelijk is dat het hem menens is.

Met de eerste single van het album ‘Nocturnal Fire’, wordt aan de hiervoor beschreven mix ook nog een lekker stukje d-beat toegevoegd, om de innerlijke crust in de band los te maken. Dit nummer is geen herhaling van zetten, maar de stijl van de eerdere platen wordt wel duidelijk voortgezet en ook verder uitgediept. Er is meer ruimte voor “mooie” gitaarriffs en solo’s, maar ook lijkt er meer agressie in deze plaat te zitten dan in de voorgangers. In dit nummer horen we ook wat achtergrondkreten van gitarist Giorgios ter aanmoediging, en die passen goed in de wat meer punky passages. Je kan er natuurlijk wat van vinden om de platen van je band op je eigen label uit te brengen, maar het is wel effectief!

Via ‘Ember and Ash’, een akoestisch stukje getokkel dat niet per se nodig was, komen we bij ‘Utmed Gyllbergens Stig uit, wat een betere invulling is van het overtuigende en atmosferische gitaarspel. Meer gitaarhelden metal! Hierna gaan we weer over naar de 2 “echte” nummers, waarbij ik persoonlijk As Death Comes Reaping’ duidelijk de minste van de plaat voor mij. Dit zegt eerder wat over de rest van de nummers dan over dit specifieke nummer, maar het is mij net iets te traag en slepend. Gelukkig krijgen we met ‘Celestial Will’ nog een lekkere uitsmijter en misschien wel het beste nummer van deze plaat. Niet voor niets ook al als single uitgebracht, maar hier komen alle eerder genoemde eigenschappen van Dodsrit weer volledig tot hun recht. Mijn conclusie is in ieder geval dat deze plaat wel top 10 gaat zijn voor dit jaar!

01. Irjala 10:37
02. Nocturnal Fire 08:03
03. Ember and Ash 00:44