Darkness - Blood On Canvas | CD

Erik van Dijk | 21 april 2024

De Duitse thrash metal band Darkness bestaat al sinds 1984 en bracht tot op heden vijf albums uit. Tot grote bekendheid heeft het niet geleid en wellicht dat dit komt door de onderbrekingen en de tijdelijke naamswijziging in Eure Erben. Sinds 2013 is de band weer actief en die laatste tien was de band ook het meest productief. Op 26 april verschijnt het zesde album ‘Blood On Canvas’ via Massacre Records.

Van de line-up ten tijde van het eerste album ‘Death Squad’ uit 1987 zijn alleen drummer Andreas “Lacky” Lakaw en gitarist Arnd Klink nog actief. De overige bandleden die te horen zijn op het nieuwe album zijn pas na 2013 ingestroomd. Het album telt negen nummers en ademt pure thrash metal. Opener ‘Wake Up in a Rage’ is de laatst verschenen single en de titel vertaald het verhaal. De alarmklok gaat af waarna één en ander vocaal wordt opgebouwd voordat de razernij los gaat. Een snel en agressief nummer dat mijn aandacht grijpt. Met ‘A Couple of Kills’ dendert Darkness door. Strak drumwerk begeleidt een sterke riff en zanger Oliver “Lee” Weinberg brult lekker agressief zijn vocalen. In de refreinen zit wat meer nuance, zoals ook het solo gedeelte subtiel klinkt.

Donderende drums openen ‘Night in Turmoil’ waarna een korte solo en een basloopje het nummer daadwerkelijk in gang zetten. Het tempo is weg en het nummer heeft meer groove. De zanglijn heeft het voor mij niet, maar de tempoversnelling met de solo’s maken een hoop goed. ‘Human Flesh Wasted’ opent akoestisch, waarna eenvoudige thrash riff wordt ingezet. Het nummer is gedragen door de vocalen, waar met name de refreinen aansprekend zijn. ‘This and My Heart Beside’ opent ook als een mid-tempo thrasher en ik begin zo langzamerhand de agressie van de eerste twee songs te missen. Wanneer het tempo omhoog gaat komt er ook weer iets van de oude glorie terug. Ook hier weer een goed verzorgde solo, zoals dit eigenlijk in ieder nummer het geval is.

‘Truth Is a Whore’ is een lekkere mid-tempo thrasher. Er wordt goed gevarieerd in de vocalen / backing vocalen, dit samen met solide gitaarwerk en solo en zelfs een uitstekend basloopje zorgen voor een nummer met kop en staart. Bij ‘Defcon Four’ wordt het gaspedaal weer volledig ingetrapt en dat stemt mij tevreden. Een lekker snel en agressief nummer, daar was ik wel weer even aan toe. Ook ‘Roots of Resistance’, de eerste single, knalt uit de starblokken en is met de twee openers voor mij favoriet op deze plaat. Het afsluitende titelnummer ‘Blood on Canvas’ duurt bijna acht en halve minuut. Een melodieus intro vraagt om geduld, plotseling komt er wat meer power in het nummer en de koek is niet op het tempo gaat verder omhoog. Halverwege komen we weer terug bij het rustige en melodieuze gitaarspel inclusief solo, we eindigen weer met beukende drums op hoog tempo.

Darkness brengt met ‘Blood On Canvas’ een gedegen en solide thrash metal album. Met name de snelle songs spreken tot de verbeelding. Wellicht dat dit album hen een keer naar Nederland brengt want naar verluidt zou dat de eerste keer zijn.

01. Wake Up in a Rage 03:58
02. A Couple of Kills 04:12
03. Night in Turmoil 04:57