Riot V – Mean Streets | CD

Manfred Werger | 26 april 2024

Riot, tegenwoordig Riot V, zes jaar wachten op een plaatje van deze rockers, tegenwoordig opererend vanuit het midden van de USA. Ik ben benieuwd, deze band heeft de nodige status en historie. Lees mee(r)!

Riot ontstond in Brooklyn, New York rond 1975 en het talent van deze mannen bracht hen in de top van de heavy metal in het begin van de jaren ’80. Albums als ‘Fire Down Under‘, ‘Thundersteel’ zijn legendarisch materiaal. Mijn uitschieter is het album ‘Narita’, dat eind 1979 werd uitgebracht, a must have! Met Guy Speranza op zang en de gitaren van oprichter Mark Reale, hun puike heavy songs, was de band zijn tijd vooruit.

Vanaf de ‘Thundersteel’ plaat uit 1988 werd Riot steviger, sneller en compacter. Die stijl paste ook beter bij de zangers als Tony Moore en Mike DiMeo. Riot kreeg wel last van vertrekkende muzikanten, wankele line-ups en de nodige interne strubbelingen. Vanaf 2014 is de groep stabiel met zanger Todd Michael Hall (ex-Revence en ook zanger van Jack Starr’s Burning Star) als frontman. Niemand meer van de klassieke line up? Nee, helaas; De muzikanten van toen zijn er niet meer, oprichter Mark Reale stierf als laatste in 2012 en Don van Stavern is het enige lid uit de tweede fase van Riot, de bassist is bij de band sinds 1986.

Het was even wachten op de opvolger van het harde, populaire  ‘Armor Of Light‘ uit 2018. Ik zag de band in 2015 kort op Sweden Rock met een knalharde set en wat nieuwe nummers in de stijl van Judas Priest en Anthrax. ‘Mean Streets‘ is weer echt een loeiharde schijf, gehuld in een prachtige, “over the top” hoes van de Hongaarse artiest Gyula Havancsac, waarin het boegbeeld van de band, de “seal-warrior Tior”, op de motor de buurt onveilig maakt.

En zo start de schijf ook: ‘Hail To The Warriors‘ ademt  een Maiden in topvorm en ‘Feel The Fire‘ heeft veel accenten van een commerciële Judas Priest. Gave start! Met ‘Love Beyond The Grave’  pakt Riot uit met een macabere stamper, die aan Savatage doet denken.  De track maakt plaats voor ‘High Noon’, dit is vintage Riot met een Black Sabbath sausje!  In ‘Open Road’ herhaalt Riot zich met een herkenbare, ouderwetse wallbanger, heerlijk!  ‘Before This Time’ start met een lekkere drumbreak en dubbele gitaren en is een commerciële stamper. ‘Higher’ volgt daarop met een dubbele basdrum ondergrond en Accept-achtige riffs De titeltrack komt daarna, onmiskenbaar Iron Maiden.

Het einde van de plaat nadert. Toch komt Riot V met enkele ijzersterke beukers voor de dag. In ‘Mortal Eyes’ wordt het riffje van ‘Road Racing’, een track van de ‘Narita’ plaat, in de revisie gegoten en ook ‘Lost Dreams‘ is een pijlsnelle hakker met sterke zang en instrumentaal geweld. ‘Lean Into It’ is groovy, met sterke thema’s en ‘No More‘ sluit de plaat af met een flitsende kraker, die je het gevoel geeft dat je de plaat nog een keer moet doorwerken.

Lekkere plaat hoor, Riot zit al bijna 50 jaar aan de keiharde rand van de muziekwereld en ook deze plaat ademt de nodige klasse en ervaring. Riot is populair in Europa en een tour is reeds gestart. Op 16 mei speelt de band in Enschede (Metropool) en op 17 mei in Drachten (Iduna). Na de omzwervingen in ons land gaat de band naar Japan en Zuid-Amerika. Het is de gasten van Riot gegund, zeker ook op basis van deze ‘Mean Streets’.

01. Hail to the Warriors 04:26
02. Feel the Fire 04:12
03. Love Beyond the Grave 04:21