Dool - The Shape of Fluidity | CD

Koos van Marle | 25 april 2024

De meeste van jullie zullen Raven van Dorst misschien eerder kennen als televisie persoonlijkheid, met Boerderij van Dorst of Nachtdieren als bekendste programma`s. Ze timmert echter muzikaal ook al geruime tijd aan de weg met evenveel enthousiasme en zeker ook kwalitatief goede muziek. Ze ging een tijdje bekend als Elle Bandita, maar sinds 2015 is het eigenlijk vooral Dool wat de klok slaat. Met deze band brengt zij met ‘The Shape Of Fluidity’ alweer het derde album uit.

Voorganger ‘Summerland’ was al vrij succesvol, maar deze plaat zou wel eens de doorbraak naar een groter publiek kunnen betekenen. Er waren de afgelopen tijd al optredens op Roadburn, Graveland, Hellfest en ook Pinkpop, dus de varieteit in live optredens was er al. In 9 nummers krijgen we een mix van gothic metal, hardrock en duistere postpunk met een sausje pop voorgeschoteld. De sound van Dool was misschien nog wat ongepolijst eerder, maar op ‘The Shape Of Fulidity’ komen alle elementen nog beter bij elkaar.

‘Venus in Flames’ is geen toegankelijke opener maar alle elementen inclusief de getergde zang van Raven komen hier wel goed bij elkaar. Het gitaarwerk krijgt mooi meerdere lagen, mede gecomponeerd door Omar (o.a. Iskandr). Halverwege de track krijgen we wat meer meanderende, psychedelische gitaarlijnen, wanneer we toch weer een lekker rockend einde krijgen. Ook ‘Self-Dissect’ heeft ook zo`n goede opzet waarbij het rustige en ruige elkaar afwisselen in een dans waarbij Raven het binnenste van haar innerlijke strijd neer weet te zetten. De gitaren komen hier wat meer grungy over, wat we later ook nog in ‘Evil in You’ terug horen.

Het titelnummer uit zichzelf als een ouderwets postpunky nummer, wat in de jaren 80 niet misstaan had. Thematisch en muzikaal is deze afwisseling en toch verworvenheid aanwezig.

De duisterheid druipt er vanaf, maar met een bepaalde melancholie lijkt het toch allemaal weer een beetje zonnig. Echt knap gedaan. Let wel, met metal heeft het allemaal weinig meer te maken. Vooral een nummer als ‘House of a Thousand Dreams’ zou zo de radio op kunnen. Niet dat dat erg is, maar dan weet je een beetje wat je kan verwachten. De verstokte metalhead zal ik hier niet mee opzadelen, maar voor de luisteraar met wat bredere kijk kan ik deze mooie complete rockplaat zeker aanraden!

01. Venus in Flames 7:06
02. Self-Dissect 5:50
03. The Shape of Fluidity 6:37