Photos by : © '07 E. Straver / T. Martijn

18/02/2007 - Thrash Til Burg Fest : Onslaught + Dead Head + Flesh Made Sin + Evile + The New Dominion - 013, Tilburg

Terwijl de rest van Tilburg (en Brabant) carnaval aan het vieren was, waardoor het centrum van Tilburg onbegaanbaar was verklaard vonden zo’n kleine 200 hardrockers en thrashers de weg naar 013 om daar de Engelse thrash legende Onslaught aan het werk te zien. In het kader van het Thrash Til Burg Fest traden in de kleine zaal naast eerder genoemde band ook nog Dead Head, Flesh Made Sin, Evile en The New Dominion op.

De middag werd geopend door de band The New Dominion, de nieuwe band van Flesh Made Sin bassist Stip. De band werd in maart 2006 opgericht, de band brengt ons moderne thrash metal met de nodige cleane vocalen. Op het moment dat de band het podium betrad was de zaal nog niet echt gevuld, maar de band wist het publiek toch aardig te vermaken met nummers zoals ”Dead Cloud Serenety”, “Disembodement”, “Face Off The Sick”. Ondanks de nog wat matige opkomst kon de band mij toch uitermate bekoren, tijdens de At The Gates cover “Blinded By Fear” komt er echter wat meer beweging in het publiek en na een klein half uurtje zit het optreden er alweer op.

Hierna is het de beurt aan het Engelse Thrashcombo Evile die hier vandaag een vier dagen durende minitoer door Nederland afsloot. De band wist een aantal maanden geleden een platendeal te scoren bij Earache records. Het debuutalbum zal binnen enkele maanden verschijnen. De muziek van deze nog jonge band ligt in het straatje van thrash bands zoals Sepultura, Exodus, Metallica, Annihilator en Slayer zoals te horen is op de vorig jaar uigebrachte ‘Hell Demo’. Evile weet deze middag een zeer overtuigende set met thrashmetal neer te zetten, zo krijgen we onder meer de songs “Death Sentence“, “Darkness Shall Bring Death”, “Thrasher” en “First Blood” voorgeschoteld. De band staat energiek en fanatiek te spelen en ook de interactie met het publiek is uitstekend waardoor de band toch wel de winnaar van de dag zou worden. Dit uitstekende optreden wordt afgesloten met de nummers “Russian Roulette” en “Killer From The Deep”. Verder was het geluid redelijk tijdens het optreden van Evile en wist de band met mij met hun strakke, snoeiharde en heerlijk beukende thrash in ieder geval te overtuigen. Nu is het alleen nog wachten op de release van het debuutalbum!!!

Na het uitstekende optreden van Evile is het aan Flesh Made Sin om de inmiddels redelijk volgelopen zaal het publiek te vermaken, de band met als thuisbasis Tilburg speelt vandaag natuurlijk een thuiswedstrijd, de band opent met een strakke uitvoering van de song “Crowned In Torment” gevold door “Scenery Of Des” en “Lustfull Killing”, maar echt los gaat het publiek niet of het moet tijdens de Slayer cover “Necrophiliac” zijn. De band blijft echter zijn uiterste best doen en over de performance heb ik dan ook niks te klagen, zo krijgen we verder nog de songs “Feed Your Demons” en “Tormentor” te verwerken. Omdat de aanvang van dit thrash fest al vroeg in de middag was en tot de klok van 10 zou duren, besluiten we om eerst maar wat te eten te scoren. Dat dit niet mee zou vallen in een stad vol met feestvierende en dronken carnavallers konden wij ook niet voorzien en zo missen we dan ook jammer genoeg en tegen onze zin in  het eerste stuk van de show van Dead Head.

Het Kampense Dead Head dat al sinds 1989 actief is heeft na een tussen periode van zo’n zes jaar, eind 1999 een doorstart gemaakt. De band speelt heerlijke ouderwetse thrash die in het straatje ligt van bands zoals Kreator, Dark Angel en Sadus. De band wist te overtuigen met een strakke set met zowel oud als nieuw werk, zo werden onder meer de songs “Cold Being”, “In Your Room” en het van het uit 2005 stammende album ‘Haatland’ afkomstige “Fesfeken” knetterhard de zaal ingeslingerd. De band was ook vandaag weer erg op dreef en met de opmerking “De rest van de set spelen we alleen nog maar Slayer-covers" van frontman Tom, na een herhaaldelijk geroep van één persoon om de band in kwestie kreeg Dead Head ook de lachers op zijn hand. “We spelen alleen nummers van ze die ze nog nooit hebben uitgebracht" riep hij er met een brede lach op zijn gezicht nog achteraan”, waarna de band het nummer “The Festering” inzette. Ook Dead Head wist hier vandaag een overtuigende en enthousiaste set neer te zetten, er ontstond zowaar nog een kleine moshpit voor het podium.

Maar het was toch wel het Engelse Onslaught waar het publiek vandaag voor naar Tilburg was gekomen. Na een korte ombouwpauze van een half uurtje was het dan eindelijk zover, het machtige Onslaught, de headliner van het Thrash Til Burg Fest zou het podium betreden. De band werd in 1983 opgericht en evolueerde van punkcoreband à la The Exploited naar een proto-deathmetal en thrasmetal fenomeen. Halverwege de tachtiger jaren bracht de band de thrash klassiekers ‘Power From Hell’(1985) en ‘The Force’ (1986) uit, gevolgd door het mindere ‘In Search Of Sanity ‘ dat uiteindelijk leid tot de het einde van de band begin 1991. Na een rust periode van zo’n vijftien jaar komt de band echter opnieuw bij elkaar en worden er enkele shows in het kader van de X-mas metal fest gegeven. Hierop besluit de band in 2006 de studio in te trekken en onlangs verscheen het vierde epos ‘Killing Peace’ van de band. Een zwaar, hard en meedogenloos werkje dat ze onder leiding van producer Andy Sneap (Trivium, Exodus, Testament) opnamen. Onslaught trapt hun optreden af met de oudere songs “Let There Be Death”, “Angels Of Death” en “Thermo Nuclear Devastation”. Hierna krijgen we het titelnummer van het nieuwe album “Killing Peace” te horen alvorens de band verder gaat met “Fight With The Beast” en “Metal Forces”, beide afkomstig van het album ‘The Force’. Onslaught kwam vanavond verder erg sympathiek over, de band wist dan ook een goede podiumpresentatie neer te zetten en ondanks dat het geluid wat aan de harde kant was klonk het zeer zeker niet slecht. Vervolgens worden we nog getrakteerd op het nieuwe “Twisted Jesus”. Ik moet overigens wel toegeven dat de band voor het schrijven van de nieuwe songs wel erg goed naar de laatste twee Exodus albums heeft gekeken. De band weet de nummers echter zeer strak te vertolken en zo krijgen we opnieuw enkele oudjes voorgeschoteld in de vorm van “Flame Of The Antichrist”, “Demoniac” en “Shellshock”. Uiteindelijk werd de klassieker ‘The Force’ dus in zijn geheel gespeeld. Omdat het hele programma vandaag wat uitgelopen was is de set van Onslaught enigszins wat ingekort en zo krijgen we tegen het einde van de set nog het nieuwe “Burn” te horen alvorens de band het podium verlaat om nog een keer terug te komen voor het spelen van de ultieme klassieker “Power From Hell”. Het publiek wist het allemaal erg te waarderen en ondanks de matige opkomst van vandaag heb ik mij prima vermaakt. Bij deze willen we iedereen in 013 nog bedanken voor de gastvrijheid en met name Tjerk en de bands voor het neerzetten van een uitermate geslaagde dag.

Voor meer bandfoto's zie het fotogedeelte van deze website!!!