Photos by : © '10 E. Straver

Paganfest 2010: Finntroll, Eluveitie, Equilibrium, Alestorm, Dornenreich, Arkona, Varg – Melkweg, Amsterdam – 13/03/2010

Nog geen half jaar na de vorige editie van het Paganfest strijkt het rondreizend festival opnieuw in Nederland neer, dit keer zijn bands als Equilibrium, Eluveitie en Finntroll de grote publiek trekkers. De show in Tilburg hebben we helaas over moeten slaan, maar omdat het circus twee weken later ook in Amsterdam te zien was zijn we hier alsnog aanwezig. Met een zevental bands op de bill wordt het een lange dag en we vertrekken dan ook al vroeg naar Amsterdam om het Paganfest bij te wonen. De dag begint al om vier uur en zal rond elf uur eindigen. Als we bij de zaal aankomen staan de Vikingen en folk metal heads nog in grote getale in de rij om naar binnen te mogen. Eenmaal binnen blijkt het inmddels ook behoorlijk druk en de verwachting is dan ook dat deze show van vandaag net niet uitverkocht is.

De zaal is goed gevuld als rond de klok van vier uur de eerste band het podium betreed. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat de sfeer er al snel inzit als de Duitsers van Varg hun kunsten ten gehore brengen. Deze beschilderde band schud het publiek wakker met hun brute en vooral duistere  pagan metal. Live klinken de heren zoals op het tweede album, namelijk erg energiek en agressief met veel variatie, zoals af en toe een vleugje black metal. De nummers die zijn blijven hangen zijn onder andere: “Skål”, “Blutaar” en “Wolfszeit”. Al met al is dit is zeker geen slechte start van de dag.

Na een korte pauze is het hierna de beurt aan de Slavische folk metal band Arkona. Deze Russen zetten vandaag een goede show neer, de hoofdrol is echter weggelegd voor zangeres Maria "Scream" Arichipova, want wat een strot kan de frontvrouw van de band opzetten. Daar kan menig zanger nog wat van leren. De grote zaal van de Melkweg is inmiddels nagenoeg gevuld en het publiek geniet van de show die de band ten gehore brengt. Natuurlijk ligt de nadruk op het afgelopen jaar verschenen ‘Goj, Rode, Goj!’ maar omdat mijn Russisch niet al te best is heb ik geen enkele song weten te onthouden. Ondanks dat dit voor mij de eerste kennismaking was met de band weer Arkona mij in ieder geval te overtuigen van hun kwaliteiten, klasse.

De derde act van vandaag is het Oostenrijksee Dornenreich. Het optreden wordt afgetrapt door het akoestische “Freitanz”, een vrij rustige song voorzien van slechts gitaar en vioolmuziek en dit kan mij dan ook iets minder bekoren dan de voorgaande bands. Gelukkig gaat de band er tijdens de volgende songs wat steviger tegenaan en weet de band, die slechts uit drie personen bestaat een behoorlijke muur van geluid te produceren. De nummers die we vandaag voorgeschoteld krijgen zijn onder andere “Jagd”, “Der Hexe Flammend' Blick” en “Flammentriebe II”. Op zich bevatten de nummers zo nu en dan best stevige stukken, maar Dornenreich blijft vandaag toch een vreemde eend in de bijt. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat een deel van het publiek kiest om te gaan eten of buiten te gaan roken want de dag is nog lang.

De eerste drie bands zitten er inmiddels op en vanaf nu zal het programma voor ons een stuk interessanter worden. Alestorm is de volgende band van vandaag. Deze band past eigenlijk ook niet helemaal in het pagan straatje, maar door de vele, uitbundige shows die de band de afgelopen jaren in ons land deed maakt de Schotten behoorlijk populair bij het publiek. Het optreden van het piratengezelschap gaat van start met de nummers ” The Quest” en “Wenches & Mead” waarna we de songs “That Famous Ol' Spiced” en “Nancy The Tavern Wench” voorgeschoteld krijgen. De band weet het publiek goed te bespelen en de energie en het enthousiasme straalt van da band af. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat de band binnen de kortste keren een groot deel van het publiek in feeststemming weet te krijgen, er wordt dan ook veel gemoshed en gestagedived en in de zaal ontstaat binnen de kortste keren een complete chaos. Songs die we verder voorbij horen komen zijn onder meer “Over The Seas”, “Black Sails at Midnight” en “Keelhauled”. Om de feeststemming nog wat meer kracht mee te geven wordt tijdens “Captain Morgan's Revenge” het publiek aangespoord tot  een wall of death, waarna het optreden wordt afgesloten met een uitbundige versie van de Eurovisie Songfestival-hit “Wolves Of The Sea”. Alestorm wist vandaag opnieuw te overtuigen, er heerste een leuke en prettige sfeer gedurende de show al moet ik wel bekennen dat de band zo nu en dan wel wat foutjes maakte maar dat mocht voor het uitbundige publiek de pret niet drukken.

De band waarop ik vandaag op gewacht heb is Equilibrium, echter zijn onlangs de drummer en zanger uit de band gestapt en het was dan ook nog even onzeker of de band wel op zou treden want in Tilburg werd het optreden hierdoor nog afgezegd. Gelukkig heeft de band op  niet al te lange termijn een nieuwe drummer en zanger weten te vinden en zijn er nog snel een aantal nummers ingestudeerd waardoor de band vandaag toch aanwezig was. Equilibrium speelt stevige folk gemixt met symfonische (black) metal. De band blijkt dan ook na een aantal nummers gespeeld te hebben mijn verwachtingen al meer dan waar te maken. Equilibrium weet goed te entertainen en beukt er stevig op los. Songs die ik voorbij hoorde komen waren onder meer “Der Sturm” en “Blut Im Auge”. Als dan enkele nummers door de bassiste Sandra Völkl gezongen worden, haak ik af want dit klinkt niet al te best! Erg jammer want de band was vandaag goed op dreef. Echter omdat de band slecht in enkele weken de nieuwe bandleden in heeft weten te werken krijgen ze vandaag nog het voordeel van de twijfel.

De mannen van Eluveitie uit Zwitserland maken folk gemixt met deathmetal. De band heeft beukende snelle songs die afgewisseld worden met iets rustigere nummers zodat we af en toe even de nodige tijd krijgen om op adem te komen van het meedeinen en headbangen. De band is energiek zoals altijd en doet zijn uiterste best. Na het intro gaat Eluveitie van start met “Kingdom Come Undone” en “Thousandfold” gevolgd door “Bloodstained Ground”, “Gray Sublime Archon” en “Slanias Song”. Deze band weet mij goed te bekoren en ik ben dan ook blij dat ze wat meer speeltijd hebben dan alle voorgangers. Het volgende nummer “Omnos” wordt gezongen door het vrouwelijke bandlid die ook de draailier bedient. Dit klinkt al een stuk beter dan eerder genoemde vrouwenzang van Equilibrium . De band folkt en metalt stevig door met nummers als “Inis Mona”, “Nil - (Do)Minion” en “AnDro”. Net als Alestorm weet Eluveitie ook het publiek uitstekend te vermaken en krijgen we een energieke show voorgeschoteld, wel is het geluid hier en daar niet helemaal fantastisch maar dat maakt voor het uitbundige publiek niet veel meer uit. Tegen het einde is het dan nog tijd voor “Tegernakô” en er volgt een afsluiting met het “The Liminal Passage”. Doordat deze band wat steviger is dan voorgaande bands is er regelmatig een flinke pit voor zin de zal waar het er zo nu en dan stevig aan toe gaat. De band heeft hier vandaag een sterke show neergezet en met name de performance van frontman Chrigel is er een die de band naar een hoger niveau tilt. Deze band wil ik in de toekomst zeker nog eens terugzien.

De afsluiter van de dag is Finntroll, een pure folkmetal band uit Finland. Deze band heeft net de nieuwe plaat ‘Nifelvind’ afgeleverd, waarmee ze hoge waardering scoren. Als de Finse trollen met zijn zessen het podium betreden krijgen we van het publiek te horen waarom zij headliner zijn. Het publiek gaat vanaf de eerste tonen uit zijn dak. De polka gemixt met black metal doet het erg goed vanavond in de Melkweg, de band geeft dan ook alles. Songs die onder meer voorbij komen zijn onder meer het nieuwe “Dråp” en “Solsaga”. Maar natuurlijk wordt ook het bekendste nummer van de band “Trollhammaren” niet overgeslagen. /De band is aardig op dreef en stagedivers vliegen bijna constant door de lucht. Verder is het een gekkenhuis in de zaal, je ziet de gekste dingen, van vreemd dansende mensen tot polonaises en een vette pit. Verder bestond de gevarieerde setlist uit zowel oud als nieuw materiaal en zo kregen we onder meer de nummers “Slaget Vid Blodsälv”, “Korpens Saga“, “Nattfödd “ “Den Frusna Munnen”, “Jaktens Tid” vorgeschoteld.  Ook zong  Siméon Koch, de gitarist van Eluveitie een numertje mee, en dat klonk best leuk. Rond de klok van elf uur is het echter afgelopen en kan ik met zekerheid zeggen dat Finntroll nog steeds een van de meest toonaangevende bands in et genre is en Finntroll is dan ook de terechte winnaar van de dag.

Wat wel een domper op de feestvreugde is, is dat er binnen zakkenrollers actief zijn, die vervolgens ook nog een fotocamera uit de tas van een collega hebben gejat! Die lui verpesten het voor de mensen die gewoon een avondje plezier willen hebben en of die gewoon hun werk aan het doen zijn. Ook begint het na een paar bands, naarmate de temperatuur stijgt, een beetje te stinken. Je ruikt vette haren en zweet. Zou het aan mij liggen of is het soms niet zo stoer om je te douchen? Voor alle aanwezigen zou ik willen zeggen, neem een douche voordat je naar een optreden komt en doe een beetje deodorant op. Dat is voor je mede concertgangers wel wat aangenamer. Toch kijken we alweer uit naar de volgende editie want het was ondanks alles toch een zeer vermakelijke dag. (Talitha Martijn)

Voor meer bandfoto's zie het fotogedeelte van deze website!!!