Photos by : © '07 E. Straver / T. Martijn

17/05/2007 - Dauwpop: oa. Keith Caputo, One Bullet Left, Leaves' Eyes, Within Temptation, Kreator - Hellendoorn

Omdat de line-up van het 13e Dauwpop festival dit jaar voor de metal liefhebber zeer interessant is met namen op de bill als, One Bullet Left, Leaves’ Eyes, Volbeat en Kreator besloten we om dit veelzijdige festival toch ook maar eens met een bezoekje te vereren. Het programma bestond verder nog uit bands zoals Blof, Ilse de Lange, Within Temptation, Opgezwolle, The Fun Loving Criminals en de Drentse Blues legendes onder leiding van Harry Muskee, Cuby & the Blizzards, verder wordt het programma aangevuld met een aantal bekende en minder bekende aankomende talenten. Al met al heeft de organisatie ook dit jaar weer meer dan 20 (inter)nationale topartiesten geprogrammeerd op de 4 podia, nieuw dit jaar is de Live XS tent op het terrein bij 'surprise stage' waar verschillende startende bands optreden.

Ondanks dat de weersvoorspellingen niet al te best zijn en we met enige regen richting Hellendoorn vertrekken is het weer op het moment dat we bij het festival terrein aankomen zeer aangenaam, de regen heeft plaats gemaakt voor enkele opklaringen en zowaar laat de zon zich al even zien. Als we even later zonder problemen onze passen hebben weten te bemachtigen en zo rond de klok van 11 uur in de ochtend het festival terrein betreden is het hier al een drukte van belang, het festival begin immers al om half 9. Daar wij eerst zo’n 2 uur moesten reizen was dit voor ons niet haalbaar en kwam daar ook nog eens bij dat het programma voor 11 uur voor ons niet echt interessant genoeg was.

Als we de eerste verkenningsronde over het festival terrein maken staat Ilse de Lange al te spelen op het hoofdpodium en ik moet toegeven ondanks dat ik niet echt fan van haar ben Ilse toch een geweldige stem heeft en zeer overtuigend overkwam.

We trekken echter snel naar de Surprise stage om daar de heer Keith Caputo aan het werk te zien die we natuurlijk kennen van zijn zangkunsten in Life Of Agony. Wie echter een optreden in het verlengde van Life Of Agony verwacht komt bedrogen uit, want de songs die Caputo brengt zijn van een zodanig rustig karakter dat deze verder niets met zijn andere band van doen hebben. De songs zijn dan ook een stuk rustiger, intens, melancholisch en romantisch, natuurlijk wordt er veel eigen materiaal gespeeld van het afgelopen jaar verschenen ‘Hearts Blood On Your Dawn’ maar ook enkele songs van het debuut ‘Died Laughing’ werden niet vergeten. Verder was Keith vandaag in goede doen, de songs werden zuiver en krachtig gebracht en ook de begeleidingsband stond hun mannetje.

Hierna was het een half uur wachten tot dat de nog zeer jonge band One Bullet Left het podium zou betreden. Deze band bestaat uit zanger gitarist Dennis Woltjer (15), drummer Yorick Woltjer (13), bassist Rik Overmars (11) en gitarist Thijs Brinkhuis (14), de band speelt een mix van brute thrash/death metal en is daarmee de jongste metal band van Nederland voor zover bekend bij mij. De band heeft inmiddels een aantal shows achter de rug en is er een demo op de website van de band te beluisteren met daarop een tweetal songs. Als de eerste song wordt ingezet lijkt de band nog enigszins wat zenuwachtig op het podium te staan, het is immers een van eerste keren dat de band op zo’n groot podium staat te spelen. Echter na een aantal songs zit vooral zanger gitarist goed in zijn vel en krijgt zelfs al wat praatjes, zo wordt de Deep Purple cover “Smoke On The Water” opgedragen aan alle “oudjes” in het publiek. Verder worden we vermaakt met songs zoals ”Into The Pit” en als ik het goed gehoord heb “The Poisened Well”. Ik ben echter verder niet echt bekend met het songmateriaal van de band maar het vooral jonge publiek vind het prachtig en voor het podium ontstaat dan ook een enorme pit gedurende de hele show van de band. Wat mij verder vooral opviel was het enorme enthousiasme van de band, de rauwe strot van zanger Dennis en de strakke dubbele bass partijen van zijn jongere broer Yorick, maar ook de rest van deze band doet verder niet voor menig volwassen band onder. Wat mij betreft een zeer degelijk optreden en we gaan nog zeker vaker horen van deze jonge getalenteerde band.

Voordat Leaves’ Eyes op het podium staat hebben we nog net de tijd om even wat bij te praten en de inwendige mens te verzorgen. Eaves’s Eyes was onlangs enkele malen in ons land te zien in het voorprogramma van Kamelot en momenteel toert de band nog steeds door Europa ondanks dat de EP ‘Legend Land’ alweer afkomstig is uit 2006. Zoals altijd ziet zangeres Liv Kristine er weer prachtig uit en weet zij de songs overtuigend te brengen, het vele toeren heeft de band zeker goed gedaan, we krijgen vandaag dan ook een zeer degelijke show voorgeschoteld met songs zoals “The Crossing” en “Into Your Lights”. Een prachtige aanvulling op de songs zijn de grunts van Liv’s echtgenoot Alexander Krull, zo krijgen we verder onder meer de songs “Ocean’s Way” en “The Thorn” te verwerken. Na de zeer degelijke show van Leave’s Eyes verkennen we de rest van het terrein en struinen wat standjes met t-shirts en dergelijke af om vervolgens opnieuw bij het hoofdpodium aan te komen waar Within Temptation aanstalten maakt om het podium te betreden.

Within Temptation trapt de show af met enkele nieuwe songs in de vorm van “Our Solemn Hour”, “The Howling” en even later gevolgd door het ingetogen “Frozen”. Naast het nodige nieuwe werk worden natuurlijk ook de oudere songs niet vergeten en zo krijgen we onder meer de songs “Stand My Ground” en “Forsaken” te verwerken. Het publiek vindt het allemaal prachtig en zingt dan ook de meeste songs uitbundig mee. Zoals we van Within Temptation gewend zijn is het show element volledig aanwezig, is het podium netjes aangekleed en de lichtshow dik in orde. Als de band dan de eerste akkoorden aanslaat van de hitsingle “What Have You Done” en vervolgens de heer Keith Caputo (Life of Agony) op het podium verschijnt om dit duet samen met zangeres Sharon te vertolken wordt het publiek uitzinnig. Het nieuwe album wordt natuurlijk nog gepromoot en zo krijgen we onder meer het titelnummer “The Heart Of Everything” te horen. Verder krijgen we natuurlijk nog enkele klassiekers zoals “Mother Earth”, “See Who I Am” en “het mooie “Angels” te horen waarna we nog het nieuwe “Hand Of Sorrow” te horen krijgen en het reguliere gedeelte van de set er alweer op zit. Als de band dan terugkomt voor de eerste toegift in de vorm van “Deceiver Of Fools” kan de middag voor vele bezoekers en ook de band niet meer stuk en als daarna “Ice Queen” wordt ingezet gaat er een luid gejuich door de volle tent en gaat het publiek compleet uit zijn dak. Ondanks dat de band net terug was van enkele show in de US was wist de band behoorlijk te overtuigen, natuurlijk waren er hier en daar ook enkele schoonheidsfoutjes waarneembaar, maar dat is de band vergeven. Verder was de lichtshow en het vuurwerk weer voortreffelijk, al met al een middag voor de vele WT fans om niet snel te vergeten.

Na Nederlands trots zou het de beurt zijn aan Volbeat om de Surpise Stage in te nemen, echter de band bevond zich nog op Schiphol omdat de totale equipement van de band zoek was geraakt. Deze uitstekende Deense viermans formatie bracht onlangs het album ‘Rock The Rebel / Metal The Devil’ uit die in Nederlands meest toonaangevende Metal magazine aardschok werd bekroond als cd van de maand maart. Er werd nog even naar een oplossing gezocht om de band toch te kunnen laten spelen, echter dit ging niet meer lukken, jammer voor het publiek dat speciaal voor Volbeat was gekomen.

Het zijn de kids van One Bullet Left die de laatste band van vanavond op de Surprise Stage mogen aankondigen, het is dan inmiddels rond half acht als afsluiter Kreator het fraai versierde podium beklimt, net als de eerdere toer met Celtic Frost enkele maanden geleden siert achter het drumstel een grote backdrop van het ‘Enemy Of God ‘ album zijn de zijkanten van het podium mooi aangekleed. Het Duitse Kreator werd opgericht begin jaren '80, in die tijd speelde de band snelle thrash voorzien van de nodige agressie. Met de albums ‘Pleasure To Kill’ en ‘Extreme Agressions’ heeft de band twee klassieker gemaakt en de laatste jaren is Kreator een comeback gewerkt met albums zoals ‘Violent Revolution’ album en het recente album ‘Enemy Of God’. Kreator trapt meteen af met enkele klassieker in de vorm van “Violent Revolution” en “Pleasure To Kill”. De set van de Duitse thrashers word vervolgd met de songs “Some Pain Will Last”, “Enemy Of God” en “People Of The Lie”, verder komen we dan nog het niet zo vaak live gespeelde “Europe After The Rain” tegen. Het publiek vindt het allemaal prachtig en zanger-gitarist Mille Petrozza zweept het publiek dan ook stevig op dan ook aardig uit zijn dak gaat tijdens nummers zoals “Suicide Terrorist”, “Behind The Mirror”, “Extreme Agression” en “Phobia. Het geluid is tijdens de show van Kreator zeer goed te noemen en ook de lichtshow is verder dik in orde. Verder worden we dan nog vermaakt met songs zoals “Betrayer” en “Renewal”, na een kleine 75 minuten zit de show van Kreator er dan bijna op als de band nog eenmaal enkele klassiekers van stal haalt in de vorm van de knallers “Tormentor” en “Flag Of Hate”. Ondanks dat de tent al wat leger is geworden is er rond negen uur een einde gekomen aan een zeer leuk optreden waar het jaren tachtig gevoel opnieuw vanaf droop.

Omdat we door ziekte van een van onze reporters vandaag slechts met twee personen, waarvan een fotograaf aanwezig waren was het onmogelijk om alle bands te bekijken, de bands op het “Enge Bos” podium zoals Nick & Simon, Die Lustige Schlagerfreunde, De Memphis Maniacs, Mooi Wark, en afsluiter Cuby & The Blizzards hebben we dan ook niet echt gezien. Wat ons betreft was het echter een zeer geslaagde dag en mede door het goede weer togen ruim 10.00 bezoekers naar Hellendoorn om zich daar een hele dag te vermaken met diverse soorten muziek, verspreid over een 3 tal podia. Het hoofdpodium, ook wel het Bospodium genoemd, was de plek bij uitstek met artiesten zoals Ilse de Lange, Opgezwolle, Blof, The Fun Loving Criminals en met name Within Temptation waren toch wel de acts waar het grootste deel van het publiek voor gekomen was, voor ons waren het echter meer de band op de Surprise Stage die we vandaag aan het werk konden zien met de uitstekende afsluiter in de vorm van Kreator. Het Dauwpop festival is dan ook in de loop der jaren uitgegroeid tot een professioneel en volwaardig festival en bij deze willen we de organisatie dan ook nog even bedanken voor de gastvrijheid. De 14e editie van Dauwpop zal volgend jaar plaatst vinden op 1 mei 2008 !!!

Voor meer bandfoto's zie het fotogedeelte van deze website!!!