Tygers Of Pan Tang – Live Blood | CD

Frans Neelen | 20 april 2024

Het Engelse Tygers Of Pan Tang wordt gezien als een belangrijke exponent van de legendarische NWOBHM. Op basis van hun eerste 2 albums is dat zeker het geval; ‘Wild Cat’ en ‘Spellbound’ mogen dan al enkele decennia oud zijn maar die zijn gewoonweg tijdloos en mogen feitelijk in geen enkele collectie ontbreken. Dat de band nog steeds muzikaal actief is mag gerust een klein wonder heten maar enig overgebleven oer-lid Rob Weir is er in geslaagd om met de laatste 4 albums gewoonweg voortreffelijk werk af te leveren. Vooral het laatste ‘Bloodlines’ uit 2023 is een voltreffer van formaat. (zie review van Alex op deze site).

Met die zeer goed ingespeelde line up werd een echte kraker van een live-album opgenomen in The Patriot in Wales. Het album klinkt werkelijk fantastisch en biedt een fijne mix van oud en nieuw werk dat naadloos in elkaar overloopt. Leadzanger Jack Meille beheerst zowel het oude als nieuwe werk en zijn stem past perfect bij de heerlijk stevige hard rock die altijd wel een melodieus randje heeft en in de snellere stukken tegen metal aanschurkt. De band klinkt superstrak, de flitsende soms gierende solo’s maken het helemaal af en de energie spat van het vinyl af. Ja vinyl, want dit soort muziek hoort daar gewoon op thuis. De klassiekers vliegen op niet mis te verstane woorden rond je oren.

Albumopener van het debuut Wild Cat ‘Euthanasia’ trapt weergaloos af daarna is het op en top genieten van klassiekers als ‘Gangland’, ‘Love Don’t Stay’, mijn persoonlijke favoriet ‘Slave To Freedom’, ‘Hellbound’, het cover/hitje ‘Love Potion nr. 9’ en uiteraard ‘Suzi Smiled’ Tussen al die classics vallen de nieuwere, lekker stevige nummers zoals o.a. ‘Back For Good’, ‘Edge Of The World’ en ‘Fire On The Horizon’ zeker niet uit de toon, sterker nog zij zorgen voor een optimale set van een band in topvorm.

Negentien nummers komen er maar liefst voorbij op een op en top rock album waarop de live sfeer niet ontbreekt maar die bovenal gezegend is met een superieur geluid.

‘Live Blood’ is wellicht het beste album van Tygers Of Pan Tang. Het biedt een perfect historisch overzicht en het is optimaal genieten van een band in topvorm.

Mocht je niets van deze band in huis hebben dan is dit je kans, mocht je alles in huis hebben dan zeker ook. En was de hoes van voorganger ‘Bloodlines’ al erg mooi, deze overtreft die zelfs en knalt er echt levensecht uit. Bestel maar meteen een extra exemplaar voor aan de muur, werkelijk fantastisch net als het album.

01. Intro
02. Euthanasia
03. Keeping Me Alive