Tygers of Pan Tang - Bloodlines | CD

Alex Thrasher | 24 april 2023

Tygers of Pan Tang behoort tot één van de vaandeldragers van de bloeiende New Wave of British Heavy Metal (NWOBHM) eind jaren zeventig/begin jaren tachtig. Welke vijftigplusser is er niet groot geworden met albums als ‘Wild Cat’ (1980) en ‘Spellbound’ (1981)?

Daarna werd het helaas allemaal minder, zeker toen achtereenvolgens gitarist John Sykes en zanger John Deverill de band verlieten. Zelfs oprichter Rob Weir was in de periode 1983-1999 geen lid meer van de band. Dat de band in de vergetelheid is geraakt, is dan ook niet zo gek. Maar om te blijven hangen in “alleen de eerste twee albums van de band zijn goed”; daar wordt de band tekort mee gedaan.

Sinds de komst van nieuwe zanger Jacopo ‘Jack’ Meille in 2004 zijn de Tygers namelijk aan een heus tweede leven begonnen. Vooral de laatste drie albums ‘Ambush’, ‘Tygers of Pan Tang’ en ‘Ritual’ van het afgelopen decennium zijn meer dan de moeite waard. Eindelijk weer goede nummers waarin de geest van de eerste twee albums weer een beetje tot leven komt. Op 5 mei verschijnt het nieuwe album (nummer dertien alweer in de rijke geschiedenis van de band) ‘Bloodlines’.

Wat direct opvalt is dat de hoes tot één van de mooiste behoort sinds ‘Crazy Nights’ (1981). En ook de muziek stelt wederom niet teleur; de Deense producer Tue Madsen (o.a. the Haunted, Moonspell en Sick of it All) geeft de band een fris geluid mee en de nummers liggen qua stijl in het verlengde van de genoemde drie afgelopen albums.

Het album opent met het nummer ‘Edge of the World’ dat ook eerder al als eerste nieuwe single van het album is vrijgegeven. Prima catchy nummer met een refrein dat vraagt om luidkeels meezingen. Eigenlijk geldt dit voor het hele album: de nummers luisteren lekker weg en is er veel aandacht voor melodie waarbij er voldoende ruimte is voor nieuwe gitarist Francesco Marras om ieder nummer in te vullen met een flitsende gitaarsolo.

Uitschieters zijn voor mij het lekker snelle ‘Fire on the Horizon’ (had niet misstaan op het album ‘Spellbound’) het swingende ‘Kiss the Sky’ en het afsluitende ‘Making all the Rules’ waarbij de zuivere stem van zanger Jack Meille goed tot z’n recht komt. Kortom, met ‘Bloodlines’ levert Tygers of Pan Tang weer een prima album af die liefhebbers van de laatste drie albums blind kunnen aanschaffen. Het album verschijnt op 5 mei bij Mighty Music en is naast digitaal verkrijgbaar op cd en rood of zwart vinyl.

01. Edge of the World 05:11
02. In My Blood 04:24
03. Fire on the Horizon 03:26