Photos by : © '19 Eus Straver

PitFest – Resort ZuidDrenthe, Erica – 24/05 - 25/05/2019

Het is de tweede keer dat Pitfest in Erica (Drenthe) zich afspeelt in de buitenlucht. Een metal festival dat vorig jaar bij velen in de smaak viel, en dus reden genoeg voor Metal Experience om ook deze editie te bezoeken. Met unieke shows als die van Gods Forsaken, de eerste NL show van 1914, de laatste Herder show, Sodom, Asphyx en vele andere bands belooft dit weer een heerlijk weekeinde te gaan worden.

Zoals gezegd was de vorige jaargang een topfeest dat bij velen in de smaak viel, reeds bij de entree valt op dat de organisatie dit jaar weer wat extra’s in petto heeft voor de bezoekers. Zo krijgt de kever op spinnenpoten, die voorheen te bewonderen was op het festival Dynamo Open Air, een tweede leven en is naar Drenthe gehaald om te pronken voor de ingang. Naast de bekende podia, Skullcrusher en Punkhol, is er een derde tent gecreëerd welke bereikbaar is wanneer je door een bus loopt en de toepasselijke naam Crustbus draagt. Wat verder opvalt is de grote merchandise tent en dat is voor bezoeker en bands een mooie verbetering.

Wat volgt is een mooie metal dag met bands uit binnen-en buitenland uit verschillende genres van punk tot thrash en death metal waarbij een paar unieke namen voorbij komen zoals bijvoorbeeld Gods Forsaken. De band die oorspronkelijk zijn oorsprong vond in 2016 en bestaat uit Zweden en Noren kreeg in 2018 versterking van onze eigen Alwin Zuur (Asphyx) en bracht dit jaar met ‘Smells of Death’ een heerlijk death metal album. In de drie kwartier die de heren gegund is maakt Gods Forsaken een sterke indruk. Met nummers als ‘By Hate He Comes’ van het in 2017 verscheen album ‘In a Pitch Black Grave’ en nummers van de laatste plaat brengt de band een brute set waarbij het plezier van de band afstraalt en dat plezier slaat over op het publiek. De band brengt onder leiding van de muzikale veelvraat Jonny Pettersson een sterk potje death metal dat staat als een huis en verrast op Pitfest.

Een opvallende naam in de death metal wereld is het Oekraïense 1914. De band is ontstaan in 2014 en werd opgemerkt door Napalm Records na het uitbrengen van het overweldigende tweede album ‘The Blind Leading the Blind’ dat op 31 mei als reissue verschijnt. De thematiek is de eerste wereld oorlog en de heren verschijnen in kledij stammend uit die tijd. Opvallendste persoon is zanger Dmytro Kumar, die op dit album door het leven gaat als Oberleutnant Ditmar Kumar. De man verschijnt op het podium alsof hij rechtsreeks uit de loopgraven komt en is na de eerste song, ‘Arrival. the Meuse-Argonne’, meer in het publiek te vinden dan op het podium. Muzikaal brengt de band een mix van blackened metal en doom metal dat even verfrissend als overtuigend klinkt. Het toneelspel van de Oberleutnant is Oscar waardig en imponerend, het samenspel geweldig met de relatief jonge drummer Rostik als uitblinker. Wisten velen al dat de muziek uniek was, de show zorgt ervoor dat de band de verrassing van de dag is. De show krijgt vervolg op dag 2 waar de band de surprise is op het Crustbus podium en alles dunnetjes overdoet in hun “burgerkloffie”. Geweldig!

Door het afzeggen van Onslaught en de late aankomst van Soulburn wordt wat geschoven in de line-up en is Venom Inc. eerder aan de beurt dan gepland. De band rond tiener idool Mantas is ontstaan uit M-pire of Evil en bracht onder de naam Venom Inc. 2 jaar geleden het album ‘Avé’ uit. Tussen 2015 en 2018 kreeg de band meer smoel met drummer Abaddon in de gelederen, tegenwoordig zit Jeramie Kling achter de kit en dat is toch een aderlating. De band weet in het begin van de set niet echt te imponeren, Tony "Demolition Man" Dolan doet zijn stinkende best maar kan simpelweg niet tippen aan Cronos zoals ook een Venom zonder Mantas jammerlijk is. De Venom covers stampen er als vanouds lekker in, en dat is het dan ook.

In de Punkhol is de meest aansprekende naam Discharge. De band is ontstaan in 1977 en is na twee pauzes sinds 2001 weer vol aan de bak. Van de rauwe punk naar meer hardcore punk en een platencontract bij Nuclear Blast Records kende de band een mooi progressie en zo raakte de band bemind bij de punkers en metalheads. De Punkhol staat lekker vol en met nummers van de laatste plaat ‘End of Days’ en ouder werk gaat het los in de tent. Een stevige pit, waar niet een ieder ongeschonden uit komt, zorgt voor een heerlijke atmosfeer waar de vonken van afvliegen. Discharge levert het bewijs: “Punks Not Dead”.

De mannen van Soulburn hoorde op een laat moment dat zij waren toegevoegd aan de line-up van Pitfest en in verband met verplichtingen van nieuwbakken drummer Marc Verhaar was ook de aankomst in Erica verlaat. Met wat geschuif in de line-up kan de show doorgang vinden en krijgt Pitfest een waardige vervanger voor Onslaught. Met nummers als ‘Under the Rise of a Red Moon’, ‘Withering Nights’ en de meest recente single ‘Abyssica’ weet de band een leuke show neer te zetten. Hoogtepunt is ‘Where Splendid Corpses Are Towering Towards the Sun’, een lekker up-tempo nummer waarbij de ranzige vocalen van Twan van Geel perfect tot zijn recht komen. Soulburn weet op korte termijn een goed optreden te verzorgen en toont zich als een waardige vervanger.

Het terrein waarop Pitfest zich afspeelt is keurig van opzet. Het groene gras van vorig jaar heeft niet meer dezelfde uitstraling, maar bij de buren is het zeker niet groener. Een mooie verbetering is de grote merchandise tent en de gezellige biertent met een speciaal tappunt voor Brouwerij de Veteraan is behouden gebleven. De horeca met snacks, pizza’s, bbq producten en veggie voer is goed georganiseerd en de bediening is vriendelijk. Een strakke organisatie welke een compliment verdient!

De zaterdag begint vroeg en het is Antwerpse Carnation dat al vroeg aan de bak mag. De band is aan een heuse opmars bezig in de death metal scene. Was daar eerst de sterke EP ‘Cemetery of the Insane’, vorig jaar verscheen de debuutplaat ‘Chapel of Abhorrence’ waarmee de band zich definitief op de kaart zette. Op Pitfest ramt Carnation aan een stuk door en heeft de band in Simon Duson, met bebloed hoofd en zware kettingen om het lichaam, een frontman die zijn vak verstaat. Het publiek geniet van de death metal op de vroege middag en de band kan wederom terugkijken op een geslaagd optreden. Met Wombbath komen we dit weekeinde voor de tweede keer Jonny Pettersson tegen. De band is ontstaan in 1990 en bracht tot op heden drie albums waarvan het laatste, ‘The Great Desolation’, uit 2018 stamt. De Zweden brengen een lekkere op death metal met invloeden uit de death 'n' roll en zorgen voor vermaak op in de Skullcrusher tent. Met nummers als ‘Born Of Filth’ wordt letterlijk een pot vuiligheid de tent in geslingerd, Wombbath stelt niet teleur.

In de Crustbus is het tijd voor het laatste optreden van Herder. De band bracht tussen 2010 en 2019 drie albums uit, ‘Fergean’ uit 2016 is definitief de laatste. Herder heeft in de 9 jaar indruk gemaakt met de stoner sludge en overal waar de band stond was er wel iets om over te lullen. Mooie anekdotes als shows die werden afgebroken omdat het geluid te hard stond en waar gedreigd de band onder politie begeleiding af te voeren, “Herder is Harder”, tot de wereldkampioenschappen droogrukken van de vunzige frontman Ché Snelting, saai was het nooit. Ook deze show is alles behalve saai, nummers als ’Stab’ en ‘Feet Eager to Run to Evil’ pakken je bij de strot en houden een optie over: headbangen. Herder heeft door de jaren heen een flinke fan schare opgebouwd en wat opvalt is dat er veel bij deze laatste show aanwezig zijn. Ché herkent er veel, noemt ze bij naam en gaat soms wat verder. Nadat het Nederlandse Epica (terecht) wordt afgezeken komt de kleine piemel van de frontman aan bod, en dat wordt nog eens benadrukt bij het nemen van onze Jacq! De band staat met veel plezier op het podium en dat doet de vraag oproepen: “Waarom stopt die kut band er eigenlijk mee?”. De mannen zullen er wel een reden voor hebben, triest is het wel maar het afsluitende optreden was simpelweg top.

Asphyx aan het begin van de avond (18:00) lijkt de wereld op z’n kop. De Nederlandse death / doom metal band timmert al sinds 1987 aan de weg en heeft naam gemaakt in binnen -en buitenland. Asphyx is sinds jaar en dag de toonaangevende band in het genre en bracht tijdloze albums uit als het debuut 'The Rack' uit 1991. Asphyx is niet de band die je met regelmaat ziet op de vaderlandse podia en al helemaal niet op dit tijdstip. reden is natuurlijk dat drummer Stefan Hüskens een tweede show op de dag moet doen met Sodom en dat wat rust tussen de twee optredens wenselijk is. Met nummers als ‘Vermin’ wordt duidelijk dat de band hier niet voor Jan met de korte achternaam wil staan, de smerige vocalen van Martin van Drunen galmen door de tent en zorgen voor een wild feestje. ‘Death the Brutal Way’ is wat Asphyx brengt, en zo bewijst de band dat er geen maat op de band staat. ‘Deathhammer’, ‘The Rack’ of ‘Last One on Earth’, Asphyx stelt niet teleur en wie de band op Pitfest gemist heeft doet er goed aan 28 september vrij te houden voor de laatste NL show dit jaar.

Headliner van de zaterdag is het Duitse Sodom. De band wordt genoemd als een van de “The Big Teutonic 4” en is sinds 1981 met Destruction, Kreator en Tankard een van de Duitse thrash metal export producten. Anno 2019 is Tom Angelripper als oprichter het enige originele bandlid en een stabiele line-up lijkt een utopie, getuige de vele bandleden die in de band een aandeel hebben gehad. Niemand maalt erom op Pitfest en zeker niet wanneer nummers als ‘Agent Orange’, ‘Sodomy and Lust’ en ‘Outbreak of Evil’ de revue passeren. De band brengt in de laatste jaren gemiddeld 1 album in de drie jaar maar wat de fans willen horen is de oude meuk. Sodom doet exact dat wat er wordt verwacht en brengt hier en daar wat recent werk maar laat het oudere werk overheersen. Een vermakelijke show die natuurlijk eindigt met ‘Bombenhagel’.

Een van de sterkste optredens in het Punkhol wordt zonder meer vertolkt door het Zweedse Wolfbrigade. De crust punk band, voorheen Wolfpack, weet de tent vol, en vol in beweging te krijgen. Met nummers uit de Wolfpack periode als ‘March of the Wolves’ en ‘November’s Delirium’ zit de stemming er snel in en ontstaan er een flinke pit. Zanger Micke toont zich als een ware en energieke frontman en zweept het publiek lekker op. Brute nummers als ‘Feed the Flames’, ‘Nomad Pack’ of ‘Ride the Steel’ rammen er lekker in en zorgen voor een heerlijk spektakel. Lekkere hardcore punk nummers met eensgezinde dosis metal!

Het Rotterdamse Thanatos vierde onlangs haar 35 jarig bestaan in een nagenoeg uitverkochte Baroeg Rotterdam en de band mag vandaag als “afterburner” het festival afsluiten in de Skullcrusher tent.  De death / thrashers van Thanatos knallen uit de startblokken en trakteren de aanwezigen op een stukje geschiedenis. Nummers welke we terugvinden op de recent verschenen verzamelaar ‘Thanatology’ en nummers als ‘Dawn of the Dead’ of ‘Global Purification’ van het meest recente album probeert de band het publiek aan zich te binden. Ondanks de inspanningen van frontman Stephan Gebédi lijkt dit slechts deel te lukken, het publiek oogt wat afgemat, wellicht door de inspanningen eerder op de dag. Desalniettemin zorgt Thanatos voor een sterk optreden en een leuke show.

Reeds lang voordat de laatste show in het Punkhol zijn aanvangstijd benaderde zijn de fans bezig met hun uitdossingen. Het feestje van Gutalax is aanstaande en Pitfest is er klaar voor. De Tsjechische goregrind band, ontstaan in 2009, weet iets los te maken bij de fans en viert samen met de fans een ongekend feest. Vanaf de eerste noten gaat het los in de tent, opblaaskrokodillen en strandballen vliegen door de lucht en daarnaast is het er veel beweging in de pit. Met nummers als ‘Anus Nanuk (Anus Ice Cream)’ en ‘Sucking A Cock Of A Vietnam Veteran’ brengt de band een gezonde dosis humor en zo zorgt de band voor vermaak. Gutalax is een mooie afsluiter in het Punkhol.

Pitfest 2019 is weer een ongekend succes geworden. Een strakke organisatie die daarnaast ook nog een openstaat voor verbeteringen en luistert naar de bezoekers. Voor volgend jaar zijn de data en de eerste namen al weer bekend gemaakt en met de Leidse death metal band Graceless en de punkers van The Exploited, om er twee te noemen, staat er al weer wat moois op het programma. 22 & 23 mei 2020 Resort ZuidDrenthe, Erica! (Erik van Dijk)