Photos by : © '19 Mell Haas

Herrie festival - Hal 25, Alkmaar – 12/10/2019

Op zaterdag 12 oktober was Alkmaar in de ban van een geheel nieuw evenement. In Hal 25, een loods- evenementenlocatie naast poppodium Victorie vond de eerste editie van het ´Herrie metal festival´ plaats. Een hoop stevige nationale en internationale metal acts maakten hier verdeeld over 2 podia: Herrie (main) podium en Shithole (kleine zaal) stage hun opwachting waar.

De Alkmaarders van Thoughtless zijn de laatste tijd vaker te zien, maar vandaag een thuiswedstrijd. In de kleine zaal laten de heren + vrouw in het half uur speeltijd horen wat ze in huis hebben. Stevige metalriffs en krachtige zang met muzikaal regelmatig een progressieve wending. De gebroken snaar van Ivo mag de pret niet drukken en het speelplezier spat er vanaf. Een vermakelijke opener!

Bloid uit Heerhugowaard draait inmiddels al sinds 2006 mee en heeft de eer om als eerste het podium in de loods te betreden. Wat hier gedurende opvalt is dat het geluid lastig af te stellen is, en snoeihard staat, maar dat weerhoudt de heren niet om een energiek optreden te verzorgen, waarbij vooral de luide/ doordachte drums van Daan Broekman de aandacht trekken. Een nummer als 'The Fight' ligt lekker in het gehoor.

De organisatie heeft een gehele brute death metalpackage in huis gehaald die gezamenlijk op Europese tour zijn. Het Duitse Obsolete Incarnation verpulvert hiervan als eerste de 'Shitstorm Stage' en meteen is duidelijk dat een groot deel van het publiek aanwezig is voor deze bands. De eerste moshpits zijn een feit en er wordt goed bewogen op de breakdowns. Frontman Sven kan niet vaak genoeg zeggen hoe blij hij is met deze publieksreactie. Nieuw studiomateriaal wordt vanavond voorgeschoteld met 'Abduction', en als verrassing doet Vulvodynia frontman Duncan Bentley mee tijdens 'Confessions'.

Drown In Sulphur heeft afgezegd, en gelukkig is er met de thrashers van Degenerate last minute een vervanger gevonden. Opgericht in 2016 met als doel thrash metal te doen herleven, in een modern jasje. Energiek en strak gespeeld gaat het drietal door de set waar uiteraard de vorige week gereleasede single 'X-Ray Annihilation' niet ontbreekt.

Vervolgens is de kleine zaal toneel voor Placenta Powerfist, deze Duitsers zijn samen met Obsolete Incarnation, Stillbirth en het niet uit te spreken Xavleg....... onderdeel van de 'Smoked out tour'. Even als bij Obsolete Incarnation is het een heus feest en is het haast onmogelijk stil te blijven staan en vliegen de blast beats je om de oren. Drummer Nanuk Spitz doet een 'double duty' aangezien hij bij eerstgenoemde ook al op de kruk zit.

Herrie festival heeft dus een breed spectrum aan metalbands staan. Spectrum of Delusion uit Katwijk speelt technische death metal en het muzikale vakmanschap spat er vanaf. Het in 2017 uitgebrachte album 'Esoteric Entity' komt ruimschoots aan bod, maar de heren zijn muzikaal niet stil komen te staan en wordt er zelfs van album #2 een voorproefje gespeeld. En dat smaakt naar meer!

De eerste black metal tonen van de dag klinken vervolgens vanuit de 'Shithole stage'. Avast uit Stavanger- Noorwegen brengt post- black metal vol atmosferische stukken. Vooral dit in combinatie met het gekrijs heeft een goede werking. Vorig jaar is het debuut 'Mother Culture' uitgebracht en live weet de band dezelfde sfeer te creëren. Nummers als 'The Myth' zijn puur genot voor het oor.

Distant uit Rotterdam prijkt ook steeds vaker op de bill. Na een geslaagde show in Baroeg afgelopen zomer, nu terug in Alkmaar. Dat de band weet wat hij doet is duidelijk in tracks als 'Gallant, Tsukuyomi, Zeroten en Heirs of Torment'. Erg goed doordacht waarbij veel aandacht is voor samples, en dit geeft een bepaalde sfeer. Op het podium gaan de bandleden goed los en frontman Alan Grnja heeft een brute strot en wisselt met gemak van diepe grunts naar screams. Vooral de wisselwerking tussen snellere passages en de bekende breakdowns werkt aanstekelijk. Overtuigende band en optreden.

Korpse uit Bussum heeft sinds de oprichting in 2013 binnen de brutal death/ slam een behoorlijke reputatie opgebouwd. Inmiddels 2 albums en een derde in opkomst en live altijd strak en energiek. Dat is op de Shithole stage ook niet anders. Het zaaltje is afgeladen vol en de gebruikelijke pit en beukende menigte ontbreekt ook niet. Sven van Dijk bewijst maar weer de bruutste strot te hebben en op bas valt Lukas Kaminski in die later nog bij Xavleg… het podium betreed.

Stillbirth draait al 20 jaar mee, maar de bruutheid wordt er niet minder op. Shirtloos en gekleed in hawaïzwembroek brengen deze enthousiastelingen uit Hagen-Duitsland een portie brute death metal waar je u tegen zegt. De heren maken er een feestje van en razen door de set waar ook het nieuwe 'Global Error 2.0' genoeg overtuigingskracht heeft.

Headliner van deze eerste editie van 'Herrie' metal fest en tevens headliner van de 'Smoked out' tour is 'Xavlegbmaofffassssitimiwoamndutroabcwapwaeiippohfffx'. Afkomstig uit Durban- Zuid-Afrika en live met medewerking van leden van Stillbirth en Vulvodynia . De slam / brutal death metal / grind is snoeihard, maar is vooral verfrissend door de imposante lead gitaarpartijen en de duo vocalen.

Rond de klok van half 12 is daarmee een einde gekomen aan dit feestje. Leuk en goed opgezet festival op een bijzondere locatie met een redelijk brede line up vol verrassingen. Bands op de 'Shithole' stage hadden veruit het beste geluid, maar het regelen daarvan in een loods is een lastige taak. Erg benieuwd wat de tweedse editie eventueel gaat brengen. (Nick de Vet)