Photos by : © '19  Graspop Metal Meeting

Graspop Metal Meeting - Dag 2 - Dessel, Belgium – 22/06/2019

De zaterdag van de Graspop Metal Meeting brengt ons een mix van oud en nieuw. Waar de headliners als Slipknot en Lamb Of God vooral het jongere publiek aanspreken is er voor de oude rocker voldoende te genieten gedurende dag. UFO, het Zwitserse Krokus en de cult held King Diamond zorgen voor tevredenheid bij het wat oudere publiek.

Een wisselend programma met flinke dosis aan extreme metal. Zo staat er deze dag in de Marquee de band Ne Obliviscaris uit Australië die extreme progressieve metal brengt. De band bracht in 2017 het verdienstelijke album ‘Urn’ uit en staat voor de tweede keer op Graspop. De mix van extreme metal met harsh en clean vocalen, waarbij zanger Tim Charles ook nog de viool bespeelt, komt niet geheel uit de verf. Er mist samenhang, zeker bij een nummer als 'Liberia', waar de luisteraar heen en weer wordt geslingerd in een grenzeloos muziekstuk.

De New Yorkse death metal band Immolation bestaat al ruim dertig jaar en is geen onbekende band in de scene. De band heeft sinds het toetreden van gitarist Alex Bouks in 2016 weer een stabiele samenstelling en dat komt de band ten goede. Vaak is het live geluid van de band rommelig maar vandaag op Graspop is hiervan nauwelijks sprake. Ross Dolan spuwt zijn brute vocalen de volle tent is en gitarist Robert Vigna is een energiek persoon op het podium iets dat podium presentatie in zijn geheel ten goede komt. Met nummers als opener ‘Destructive Currents’ en ‘Kingdom of Conspiracy’  is de start een welkome. Sterk gitaarwerk van Robert Vigna staat tegenover de wat passieve uitstraling van gitarist Alex Bouks. Graspop maalt er niet om, zeker niet wanneer het nummer ‘Immolation’ voorbij komt.

Het Poolse Behemoth treedt voor de zevende keer aan op Graspop en hoewel het vroege aanvang tijdstip van 16:45 anders doet vermoeden is de band aan een stevige opmars bezig. Met het verschijnen van de albums ‘The Satanist’ en ‘I Loved You At Your Darkest’ werd duidelijk dat de band een meer mainstream koers ging varen wat de band voorzichtig uit de underground scene doet opstijgen. Op Graspop is de show groots. De aankleding van het podium, de presentatie van Nergal met corpse paint en mooie kostuums tot de vuurzee aan effecten maken Behemoth tot een mooi schouwspel. Nummers als ‘Wolves ov Siberia’, ‘Ora Pro Nobis Lucifer’ en ‘Blow Your Trumpets Gabriel’ doen het goed op de Desselse weide en zorgen voor een stukje top vermaak dat voor een beter effect wat later op de dag geprogrammeerd had mogen worden.

Waar vele bezoekers naar uitkeken is de show van Slash en Myles Kennedy, twee iconen uit de rock wereld. Vorig jaar bracht het duo met de band The Conspirators de plaat ‘Living The Dream’ en dat is reden voor een tour. Behalve eigen materiaal met nummers als ‘The Call of the Wild’ van het laatste album speelt de band nummers van Slash en komt de vermakelijke versie van Gun N’ Roses ‘Nightrain’ voorbij. Bij het nummer ‘Doctor Alibi’ wordt nog even stil gestaan bij Lemmy Kilmister, een nummer dat wordt gezongen door bassist Todd Kerns en voor de broodnodige variatie zorgt. Slash en Myles Kennedy zorgen voor een leuk optreden op Graspop.

Op het eerste podium is het tijd voor de Amerikaanse metal band Disturbed. De band, ontstaan in 1996, bracht in 2000 het debuutalbum ‘The Sickness’ en scoorde een hit met het nummer ‘Stupify’. Inmiddels is de band uitgegroeid tot een grote naam, waarbij aangetekend dient te worden dat de band een wat andere koers is gaan varen en het nu-metal genre enigszins heeft losgelaten. Behalve eerder genoemde hit speelt Disturbed met de Simon & Garfunkel cover ‘The Sound of Silence’ een ander hitnummer dat goed wordt meegezongen op Graspop en de goedkeuring krijgt van de fans. Ook het werk van de laatste plaat ‘Evolution’ wordt goed opgepikt en staat als een huis, het optreden van Disturbed is sterk en overtuigend.

Het hoofdprogramma in de Marquee wordt verzorgd door King Diamond die voor de gelegenheid een geweldig podium heeft laten ontwerpen. De voormalige frontman van Mercyful Fate brengt met zijn huidige band een spektakel dat je even in de Efteling doet wanen. Lekker heavy nummers als ‘Arrival’ en ‘Halloween’ komen voorbij waar je soms ogen tekort komt om dat alles wat op het podium gebeurd op te slaan. Bij ‘Welcome Home’ is het de grootmoeder die weer eens uit de kast gehaald wordt en het muzikaal omlijste toneelspel is compleet. King Diamond levert een mooi stukje theatraal vermaak.

Slipknot als afsluiter van de zaterdag op Graspop 2019. Toen de organisatie dit nieuws meedeelde ontstond er een golf van kritiek. Voor veel Graspop bezoekers is de band rond frontman Corey Taylor, die overigens het festival ook al in 2009 afsloten, niet de gedroomde afsluiter. Wanneer de mannen uit Des Moines, Iowa het podium opkomen en aanvangen met het nummer ‘People = Shit’ staat het veld voor het eerste hoofdpodium gewoon vol. In augustus dit jaar verschijnt het nieuwe album ‘We Are Not Your Kind’ en van dit album wordt het nummer ‘Unsainted’ voor het publiek op Graspop gespeeld. Het negental gemaskerde mannen speelt een lekkere set met nummers als ‘Psychosocial’, ‘Vermilion’ en ‘Custer’, maar qua podium presentatie oogt het allemaal wat mat. Na anderhalf uur zit de afsluitende set van Slipknot er op en kijken we terug op een redelijke show. (Erik van Dijk)