Photos by : © '19  Eus Straver

Eindhoven Metal Meeting 2019 day 2 – Effenaar, Eindhoven - 14/12/2019

Na de geslaagde eerste dag van de Eindhoven Metal Meeting maakt de Effenaar zich op voor weer een dag met festivalgangers. Met namen als Candlemass, Paradise Lost en M.O.D staan er bands uit de minder extreme genres, maar met o.a. 1914 en Dying Fetus wordt ook het brutere werk vandaag niet geschuwd.

De dag opent met een drietal bands die in het afgelopen jaar opzien baarde. Allereerst is daar het Antwerpse Bütcher die om half 4 het publiek mogen vermaken in de kleine zaal. De band, oorspronkelijk ontstaan in 2002, is sinds 2017 weer terug van weggeweest en heeft datzelfde jaar met de debuutplaat ‘Bestial Fükkin' Warmachine’ succes. De mix van black, speed en thrash metal gaat er op de vroege middag lekker in Bütcher weet het publiek te overtuigen door het enthousiasme dat de band op het podium uitstraalt. Behalve nummers van de debuutplaat komt ook krijgen we ook een voorproefje van het nieuwe album ‘666 Goats Carry My Chariot’. Bütcher trapt heerlijk af op deze lange dag metal.

Op het hoofdpodium verwelkomen we het Oekraïense 1914 en ook deze band wist in korte tijd vele harten te stelen. De band bracht eind 2018 het tweede album ‘The Blind Leading the Blind’ uit en wist daarmee zo te verassen dat het album snel uitverkocht en in 2019 verscheen het album als als re-issue via Napalm Records. Het thema van de band is oorlog, en wel de eerste wereldoorlog. De band staat in klederdracht op het podium waarbij de vocalist Dmytro Kumar er uitziet alsof het net uit de loopgraven is gekropen. Wie de band eerder live aan het werk gezien heeft op Pitfest, kent de intensiteit van de band het met name de zanger. Helaas in deze grotere setting oogt de band wat flets, hoewel Dmytro en zijn kornuiten er alles aan doen om de sfeer over te brengen. Met nummers als ‘Arrival. The Meuse-Argonne’ en ‘Passchenhell’ is het simpelweg genieten van de sterke composities.

De derde band in rij die opzien baarde is het Leidse Graceless. De band bracht in 2017 het album ‘Shadowlands’ en wist met de lompe death metal menig liefhebber te overtuigen. Eerder dit jaar verscheen er een split en in maart 2020 verschijnt het tweede album met de geweldige titel ‘Where the Vultures Know Your Name’. Hoofdmoot van de set komt van Shadowlands’ en met nummers als o.a. ‘We Will Be Gods’, ‘Heroin Filled Veins’ en ‘Iron Tears’ is dat goed te verkopen. Met ‘Ruins of Desolation’ krijgen we een nummer van de split voorgeschoteld en met ‘Dragons’ trakteert Graceless ons op een nieuw nummer. Heerlijk lompe death metal en wederom een sterk optreden van de Leidenaren.

De Nederlandse inbreng op de Eindhoven Metal Meeting is dit jaar stevig en met Dictated krijgen we weer een death metal band voor de kiezen. De band, ontstaan in 2007, bracht in oktober dit jaar het sterke derde album ‘Phobos’ en heeft weer tijd om shows te spelen. De band rond het gitaristen duo Sonja Schuringa en Jessica Otten oogt in eerste instantie wat onwennig, wellicht dat de late toevoeging van de band hier parten in speelde. Gaandeweg de set komt er wat meer venijn in het optreden en is het met name zanger Yorick Keijzer die de rol als frontman opeist. De wisselende vocalen van bruut naar pig squeal brengen de nodige variatie in de overwegen snelle songs. Dictated laat horen dat het wel goed zit met de Nederlandse death metal scene.

Een verrassende naam in het overwegend brute geweld op EMM 2019 is die van Billy Milano die met zijn M.O.D. Dit optreden is met name verrassend omdat de band een old school set speelt met veel nummers uit het S.O.D. tijdperk. Ouwe M.O.D. krakers als ‘Aren't You Hungry’ en ‘Get a Real Job’ worden afgewisseld met nummers van S.O.D. als ‘Douche Crew’ en natuurlijk ‘Milano Mosh’. Billy Milano brengt de nummers met gevoel voor humor maar echt goed is het allemaal niet, het is eigenlijk zo slecht en rommelig dat het goed is. ‘You're a Fucking Dick’ is een nummer van het meest recente M.O.D. album, en verder is het ouwe meuk dat de klok slaat. ‘Pussywhipped’, ‘Speak English or Die’, ‘Kill Yourself’ en ‘United Forces’ zorgen voor een nostalgisch optreden om snel te vergeten.

Officium Triste bestaat dit jaar 25 jaar en dat is reden voor District 19 om de Rotterdammers een plek op het podium te gunnen. De doomdeath band bracht in die jaren zes albums waarvan het laatste, ‘The Death of Gaia’, eerder dit jaar verscheen. De subtiele muziek die Officium Triste voelt als een oase aan rust in het brute metal geweld van deze dag. De gitaren worden begeleidt door subtiele klanken van de keyboards en neem je mee naar god weet waar. Met ‘World in Flames’ en album opener ‘The End Is Nigh’ krijgen we nummers van het fijne nieuwe album. Nee, aan de aanschaf van dit nieuwe album kun je je geen buil vallen…. Officium Triste brengt een heerlijke show op de Eindhoven Metal Meeting.

Het Zweedse Candlemass heeft in haar bestaan verschillende zangers gekend en niet de minste namen, zo kennen we o.a. Messiah Marcolin, Tony Martin, Mats Levén en Robert Lowe. Zanger Johan Längquist was als gastvocalist de leadzanger op het tijdloze debuutalbum ‘Epicus Doomicus Metallicus’ om vervolgens van toneel te verdwijnen. Sinds 2018 is Johan dan toch de zanger en dit resulteerde in het heerlijke album ‘The Door to Doom’ dat dit jaar verscheen. Candlemass speelt met Längquist een lekkere old school set, allen het nummer ‘Astorolus - The Great Octopus’ komt van de nieuwe plaat. Klassiekers als ‘Mirror Mirror’, ‘Bewitched’ en ‘Crystal Ball’ komen voorbij en dragen bij aan een geweldig optreden van Candlemass. De band besluit natuurlijk met het ultieme doom metal nummer ‘Solitude’ en levert de beste show op de Eindhoven Metal Meeting 2019.

Paradise Lost is een van de grotere namen in het gothic / doomdeath genre. De band bracht in de beginjaren ’90 geweldige albums als ‘Lost Paradise’ en ‘Gothic’ waarna de band een meer mainstream koers ging varen. Hoogtepunt voor de band was het album ‘Draconian Times’ waarmee de band een groot publiek wist te bereiken, maar een deel van de metalheads als fan verloor. Openers ‘Enchantment’ en ‘Hallowed Land’ komen van het album ‘Draconian Times’ waarmee de trend enigszins wordt ingezet. De grote zaal staat vol terwijl poppy nummers als ‘Isolate’ voorbij komen. Nee, de show van Paradise Lost spreekt ondergetekende niet aan en komt saai over zonder nummers van de eerste twee platen.

Undead Prophecies komt uit Frankrijk al is er niet veel over dit gezelschap bekend. Undead Prophecies heeft twee albums voortgebracht waarvan het laatste ‘Sempiternal Void’ dit jaar verscheen. De band brengt death metal met een zwart randje en weet de bezoeker in de kleine zaal te boeien, echt druk is het niet doordat de band te gelijk met Taake speelt. Zanger King Oscuro is het meest in het oog springend, verkleed als magere Hein met de bijpassende zeis als microfoon standaard. Deze gimmick heeft de band eigenlijk helemaal niet nodig, de muziek spreekt voor zich en staat als een huis. Nummers als ‘I summon Demons’ gaan er lekker in en zorgen voor een sterk optreden van Undead Prophecies.

Terugkijkend op de Eindhoven Metal Meeting kunnen we spreken van een succesvol weekend met als onbetwist hoogtepunt de show van Candlemass. Met o.a. My Dying Bride, Rotting Christ, Unleashed en Mgla staan er alweer mooie namen geprogrammeerd voor volgend jaar. De Eindhoven Metal Meeting 2020 vindt plaats op 11 en 12 december 2020. (Erik van Dijk)