Photos by : © '18 Rob Sneltjes

Into The Grave 2018 Dag 1 - Leeuwarden – 10/08/2018

Natte eerste Into The Grave dag Leeuwarden

Vrijdag 10 augustus is het weer tijd voor de eerste dag van Into The Grave 2018 en het blijkt een natte dag te zijn. Bij aankomst op het festivalterrein vallen meteen een aantal dingen op die anders zijn dan vorig. Dit jaar geen ellenlange rijen het centrum in om binnen te komen en ook op het terrein is wat veranderd, er staat een nieuw gebouw op het festivalterrein OBE-lan fan taal, een artistiek houten tribune achtig gebouwtje. Door dit gebouw, wat een soort museum huist, is het festivalterrein een 30 meter kleiner, maar daarvoor is het gebouwtje ook in tribune vorm gemaakt met overdekte balkons waar veelvuldig gebruik van wordt gemaakt vanwege de weersomstandigheden, het komt namelijk met bakken uit de lucht vallen. Dit begint al vanaf de laatste noten van Decapitated als we arriveren en zou ook niet meer stoppen voor het einde van deze festivaldag.

Onder het gevarieerde aanbod op Into The Grave is ook de Duitse power metal weer vertegenwoordigd, zoals daar vorig jaar Powerwolf stond, is het dit jaar de beurt aan landgenoten Orden Ogan. De band speelt met een handicap, zanger en gitarist Sebastian “Seeb” Levermann is geblesseerd aan zijn hand en kan geen gitaar spelen maar de band presteert er niet minder om. De nadruk ligt meer op hun latere werk en vooral hun meest recente plaat ‘Gunmen’ die vorig jaar uitkwam, met onder andere ‘Gunmen’, ‘ Forlorn and Forsaken’ en ‘Come with me to the other side’. De band speelt strak en heeft een theatrale show, zoals we die wel gewend bij dergelijke power metal bands. Misschien een beetje overdone, maar het publiek kan het wel waarderen gezien de reacties, menigeen gaat uit z’n dak.

Dan is het tijd voor een band uit eigen land, en niet zomaar een, Delain kan rekenen op een vaste fan schare die de heftige regen trotseert. Helaas slaat na het tweede nummer ‘We Are The Others’ het noodlot toe en wordt de boel stilgelegd. Wat verkondigd wordt als technische problemen, niet raar gezien de hoeveelheid regen die naar beneden komt. Omdat het wat lang gaat duren komt presentator Jacco de Boer weer het podium op en probeert het publiek aan te zetten tot het zingen van ‘Always look on the bright side of life’, wat nog aardig lukt ook. Na een kwartiertje en wat valse starts, gaat de band dan toch weer verder en vervolgt hun set met ‘The Hurricane’. Delain geeft ondanks de verstoringen een overtuigend sterk optreden, Charlotte is goed bij stem en mag wel tot de beste zangeressen van ons land gerekend worden. Echter heeft een groot deel van het publiek door de onderbreking en de onophoudelijke stroom regen hun heil elders gezocht.

Headliner voor deze eerste avond van Into The Grave is het Franse Gojira, een band die is uitgegroeid tot een headliner van formaat en zelfs genoemd wordt als de nieuwe Metallica. De band gaat knallend van start met ‘Only Pain’ en brengt hun groovy mix van prog en death met verve. De setlist bestaat vooral uit nummers van hun laatste wapenfeit ‘Magma’ uit 2016, met knallers als ‘Stranded’ en ‘Silvera’. De band zet een strakke show neer, en tijdens ‘Flying Whales’ verschijnen er zelfs opblaasbare walvissen boven het publiek. Ook een wall of death ontbreekt niet en Gojira laat zien dat ze de headliner status wel degelijk waard zijn. De band heeft een energieke podiumpresentatie, en geeft het beste van zichzelf, wat ook zeer gewaardeerd wordt door het doorweekte publiek. Als de reguliere set beëindigd wordt met ‘Explosia’, volgt er nog een encore met ‘Vacuity’ waarna de overgebleven bezoekers letterlijk en figuurlijk tevreden afdruipen in de stromende regen. (Kees Schijven)

Photos by : © '18 Rob Sneltjes