Photos by : © '12 E. Straver / T. Martijn

25/05/2012, Rockhard Festival 2012, Gelsenkirschen – Duitsland

Vrijdag - 25. Mei

Eind mei was het weer zover, het jaarlijkse Rockhard festival in het Duitse Gelsenkirchen stond voor de deur. Het festival viert dit jaar zijn tiende jubileum en ook dit jaar is het festival op voorhand bijna uitverkocht. De organisatie heeft dan ook een gevarieerd programma weten neer te zetten met als grootse publiekstrekkers Turbonegro, Hell, Tankard, W.A.S.P. en als klapstuk natuurlijk Bolt Thrower voor de zaterdag. Tevens heeft de organisatie enkele bands weten te strikken die deze zomer niet op alle andere festivals te zien zijn zoals Unisonic, Psychotic Waltz en Kvelertak. Het valt als organisatie echter niet mee om echte headliners te boeken met de steeds maar stijgende gage’s van de grote bands, echter de organisatoren (de redactie van het Rock Hard magazine) heeft een neus voor aanstormend talent en bands met een uitstekende live reputatie. De vaste bezoekers weten dan ook waar ze aan toe zijn, en voor velen maakt het ook niet veel uit wie er speelt, want zoals blijkt kan de organisatie mede door het prima lenteweer tegen het einde van de middag al het bordje uitverkocht ophangen. Verder is dit jaar ook alles weer keurig geregeld en tot in de puntjes verzorgd. De reis richting het festival verliep spoedig, maar door de enorme rij bij het afhalen van de foto- en backstage-passen hebben we opener Deathfist en het hierop volgende Jex Thoth helaas moeten missen. Als we tegen de klok van vijf uur het festivalterrein betreden loopt de tribune inmiddels langzaam vol met metalheads en kunnen we ons opmaken voor alweer de tiende editie van het Rockhard festival. Dit zal ongetwijfeld weer een leuk weekend worden want Rockhard is toch een van de leukste en gezelligste metal festivals van Duitsland.

Het uit Zweden afkomstige Ram is vervolgens de eerste band die we aan het werk zien. De band speelt nummers die in het straatje liggen van het oudere werk van Judas Priest en Iron Maiden, onvervalste jaren tachtig heavy metal dus, iets waar de Duitsers van smullen. Wat betreft het enthousiasme van de band zit het verder wel goed, zo weet de band een groot deel van het publiek te bereiken met hun aanstekelijke songs. Voor het podium gaan dan ook massaal de vuisten in de lucht, wordt er meegezongen en gaan de meeste hoofden krachtig op en neer. Ram weet zo’n drie kwartier lang het publiek te vermaken met hun aanstekelijke songs, en ik moet toegeven dat de band hier vandaag een prima live show weet neer te zetten ondanks het vroege tijdstip.

Het Braziliaanse trio van Krisiun is de volgende act die het publiek een uur lang mag vermaken met hun krachtige, old school deathmetal. De band werd in 1990 opgericht door de broers Moyses Kolesne, Max Kolesne en Alex Camargo die vandaag de dag nog steeds deel uitmaken van de band. Afgelopen jaar bracht de band het prima album ‘The Great Execution’ uit, waarvan we onder meer de song “The Will To Potency” kregen voorgeschoteld. De krachtige deathmetal die de band ons brengt zorgt er in ieder geval voor dat de eerste serieuze pit voor het podium ontstaat, en ook de crowdsurfers vliegen veelvuldig over de hekken. De krachtige, midtempo riffs, pakkende melodie en stevige blastbeats van nummer als “Vengeance’s Revelations” gaan er dan ook goed in bij het publiek. Het gemis bij een band als Krisiun is echter een tweede gitarist en de wat statische houding van de band. Als de band op twee derde van hun set is begint de verveling en eentonigheid dan ook toe te slaan. Het publiek laat het dan ook wat afweten en ik moet dan ook toegeven dat ik de band wel eens in betere vorm gezien heb.

In 2011 was het Noorse Kvelertak voor mij de grote verrassing van het Fortaock festival, de band speelde hier als eerste maar zette een spectaculair en energiek optreden neer. Mede door het zeer goed ontvangen titelloze debuut uit 2010 heeft de band een behoorlijke fanbase heeft weten op te bouwen. Veel bezoekers willen de band dan ook graag aan het werk zien. Resultaat is dan ook dat het voor aanvang van de show al behoorlijk druk is op het terrein. Wie de band echter eerder live aan het werk gezien heeft zal dan ook niet ontkennen dat de combinatie van black metal, gemixt met een flinke dosis punk en rock ’n roll aanslaat. Natuurlijk ligt de nadruk van de set van vandaag op het in 2010 jaar verschenen debuut, waarvan zo’n beetje alle songs voorbij komen met als hoogtepunten “Fossegrim“, “Sjøhyenar (Havets Herrer)”, “Mjød:  en het stevige “Blodtørst”. De set wordt verder aangevuld met enkele nieuwe songs waarvan de titels me zijn ontgaan. De band staat live zijn mannetje, vooral zanger Hjelvik gaat behoorlijk uit zijn dak gedurende het optreden en is meerdere keren op of tussen het publiek te vinden. Ook de gitaarmuur die de drie gitaristen optrekken mag er zijn waardoor de rock en roll uit de speakers druipt. Het publiek geniet dan ook zichtbaar, ondanks dat de teksten in het Noors gezongen worden. Na een klein uur zit het optreden er helaas alweer op, ondanks de band nog een kwartier aan speeltijd over heeft.

De headliner van de eerste dag is het Noorse Turbonegro, een band die een behoorlijk grote fanbase heeft weten op te bouwen door de jaren heen. Het is dan ook mede door de Turbojugend (zoals de fans van de band zichzelf noemen) veel drukker dan voorgaande jaren tijdens de eerste dag van het festival. Turbonegro heeft de laatste jaren niet veel opgetreden en vandaag is het voor het eerst dat de band live te aanschouwen is met zanger Tony Sylvester die de opgestapte Hank Von Helvete vervangt. De band weet op een aparte manier punk, classic rock en metal te mixen waarbij de teksten behoorlijk wat humor bevatten. Zo krijgen we een aantal nummers van het in juni te verwachten album ‘Sexual Harassment’ te horen, zoals “You Give Me Worms”. De set werd verder aangevuld met een aantal klassiekers in de vorm van “All My Friends Are Dead”, “The Age Of Pamparius”, “Get It On”, “Prince Of The Rodeo” en “Turbonegro Must Be Destroyed”. Veel van de songs worden door het publiek grotendeel meegezongen, het valt hierdoor wat minder op dat zanger Sylvester behoorlijk slecht bij stem is maar dat maakt voor de Turbofans niet uit. De show, die ons wat kort leek werd vervolgens afgesloten door “I Got Erection”, waarbij het publiek behoorlik zijn best deed en waarna de eerste dag van het festival alweer voorbij is.

Wat ons betreft kunnen we terugkijken op een gedeeltelijk geslaagde eerste dag. De eerste twee bands hebben we helaas moeten missen, en wat we daarna zagen kon ons gedeeltelijk bekoren. Eigenlijk was het alleen nieuwkomers Kvelertak en Ram die op alle fronten wisten te overtuigen. De optredens van Krisiun en Turbonegro vielen ons gezegd eigenlijk wat tegen. We zullen hier echter niet lang om treuren, want we hebben nog twee lange dagen te gaan.

Voor meer bandfoto's zie het fotogedeelte van deze website!!!

Zaterdag 26/05/2012
Zondag 27/05/2012