Photos by : © 2012 Eus

Persistence Tour 2012: Suicidal Tendencies, Biohazard, Terror, Lionheart, Crushing Caspars, Walls Of Jericho, New Morality, Copykill, Spitdown – 013, Tilburg – 29/01/2012

Op zondag 29 januari deed het rondreizende hardcore festival, onder de noemer “EMP Persistence tour” de Tilburgse 013 aan. Al sinds jaar en dag, één van Europa’s meest succesvolste hard- en metalcore-evenementen dat jaarlijks door Europa trekt. De EMP Persistence Tour staat dan ook niet alleen bekend als leverancier van de grootste en beste hard- en metalcore bands, maar ook van het aanstormend talent. Dit jaar is het niet anders want met de kwaliteiten van muzikale zwaargewichten als Suicidal Tendencies, Biohazard en Terror zit het met de line-up wel goed. Lionheart timmert met een stevige portie metalcore steeds harder aan de weg, terwijl het Duitse Crushing Caspars datzelfde doet met onversneden old school hardcore. Verder maakt het uit Detroit afkomstige gezelschap Walls Of Jericho samen New Morality, Copykill en Spitdown met de line-up compleet. Omdat de tour dit jaar op een ander tijdstip in het jaar plaatsvindt is de karavaan dit jaar neergestreken in Tilburg. Dit in plaats van het Klokgebouw waar het festival de laatste jaren in hetzelfde weekend als Speedfest plaatsvond.

Het is nog vroeg op de dag als de 013 haar deuren opent, en als wij rond de klok van kwart over drie de zaal binnenlopen is het dan ook nog niet echt druk. Opener Spitdown uit België heeft dan ook de grootste moeite om het publiek te vermaken. Ook tijdens de twee volgende acts, het Duitse Copykill en het Nederlandse New Morality blijft het behoorlijk leeg in de grote zaal ondanks verwoede pogingen van beide bands om het publiek wat op te warmen. Het grootste deel van de show van old school hardcore van Crushing Caspars hebben we vervolgens helaas moeten missen, omdat er tussen de shows door weinig tijd was ingepland in het tijdschema om te eten.

Het uit de Bay Area, Californie afkomstige Lionheart is eigenlijk een van de eerste bands waarvoor het publiek in groten getale naar 013 is gekomen, want voor het eerst vandaag is de grote zaal goed gevuld. In het half uurtje dat de band hun kunsten mag vertonen krijgen we veel materiaal van het in 2011 verschenen ‘Built on Struggle’ te horen zoals “Pure Anger”, “Brothers Keeper” en het titelnummer van het album. De agressieve hardcore met een flinke scheut metal en voldoende moshstukken doet het goed bij het publiek, dat inmiddels aardig opgewarmd is. De band weet hun materiaal met overtuiging te brengen, en gezien de drukte bij de merchstand heeft de band hier vandaag opnieuw enkele nieuwe fans voor zich weten te winnen.

Walls of Jericho heeft als enige band van vandaag een vrouwelijke zangeres, waarmee de band zich natuurlijk afscheid bij de rest van de bands op de bill. De band gaat er hard tegenaan, al dan niet hier en daar een klein beetje onwennig omdat zangeres Candace Kucsulain nog niet zo lang geleden is bevallen waardoor de band waarschijnlijk wat minder heeft opgetreden. Maar ondanks dat krijgen ze het publiek toch lekker mee. Nummers die we onder meer voorbij horen komen zijn “A Little Piece of Me”, “And Hope to Die”, “Feeding Frenzy” en “The American Dream”. Zangers Candace weet het publiek overigens prima te bespelen met de verplichte peptalks tussen de nummers door. Na het afsluitende “Revival Never Goes Out of Style”zit het optreden van deze sympathieke band er alweer op en kunnen we ons opmaken voor de volgende band op de bill.

Na het geweld van Walls Of Jercho is het aan Terror om het publiek te vermaken. De band werd in 2002 opgericht en augustus 2010 verscheen het inmiddels vijfde album van de band getiteld ‘Keepers Of The Faith’. Natuurlijk staat de show van vandaag in het teken van dit album, waarvan we onder meer de nummers “Your Enemies Are Mine”, “Stick Tight” en “Return to Strength“ te horen krijgen. Maar natuurlijk worden ook de klassiekers als “Overcome”, “One With the Underdogs”, “Spit My Rage” en “Always The Hard Way”niet vergeten. De stevige hardcore, voorzien van thrashy gitaarwerk gaat er bij het publiek goed in. Als zanger Scott Vogel vervolgens het publiek opjut de security voor het podium te testen en op het podium te komen duurt het dan ook niet lang voordat meerdere fans op het podium weten te geraken. De chaos die volgt is compleet, waarop de stagedivers door de lucht vliegen. Ook voor het podium wordt er flink gemosht, als de set vervolgens wordt afgesloten met “Keepers of the Faith” zit het optreden van Terror er na een kleine veertig minuten alweer op.

Rond de klok van kwart over acht is het de beurt aan de oudgedienden Biohazard uit New York. De grondleggers van de New Yorkse hardcore scene hebben een moeilijke periode achter de rug. Afgelopen jaar keerde zanger / bassist Evan Seinfeld na de opnames van het nieuwe album ‘Reborn in Defiance’ de band de rug toe. Even was er sprake dat Biohazard de handdoek in de ring zou gooien, maar met de terugkeer Scott Roberts (die van 2002 tot 2005 Bobby Hambel verving) wist de band een geschikte vervanger te vinden. Echter de problemen waren nog niet voorbij, want wegens privé omstandigheden werd tijdens deze tour drummer Danny Schuler vervangen door Danny Lamagna van Sworn Enemy. Ondanks alles gaat Biohazard er vol tegenaan, de band trapt af met twee klassiekers, te weten “Urban Discipline” en “What Makes Us Tick”. De sfeer zit er dan bij het publiek ook meteen goed in, als de band na “Chamber Spins Three” twee nieuwe nummers in de vorm van “Come Alive” en “Vengeance Is Mine“ ten gehore brengt zakt het optreden echter wat in. Gelukkig herpakt de band zich en bestaat de rest van de set voornamelijk uit klassiekers zoals “Black and White and Red All Over”, “Love Denied”, “Shades of Grey” en “Punishment”. Na een klein uur zit het optreden er dan met “Hold My Own” alweer op. De hardcore veteranen wisten hier vandaag een degelijk optreden neer te zetten, maar we blijven wel met een gemengd gevoel achter, want met slechts twee originele leden in de bezetting mist er toch net iets van kracht in de band.

Het is aan de oudgedienden van het uit Venice Beach afkomstige Suicidal Tendencies om het programma voor vandaag af te sluiten. Als de band onder leiding van frontman Mike Muir van start gaat met de klassieker “You Can't Bring Me Down” is de toon meteen gezet. Suicidal is hier vandaag gekomen om het publiek een uur lang te vermaken met aanstekelijke mix van metal, hardcore en de nodige dosis funk. Suicidal Tendencies trakteert ons op klassiekers zoals “War Inside My Head” en “Possessed To Skate”. Wat verder opvalt is dat de songs vaak langgerekt worden, waarbij de frontman Muir het vaak even wat rustiger aandoet en waarbij de zeer strakke ritmesectie het dan even overneemt. Het publiek, dat voornamelijk uit oudere jongeren bestaat vind het echter allemaal prachtig en brult de songs stuk voor stuk mee. Tussen de nummers in wordt door de hele 013 al snel "ST! ST!" gescandeerd. Suicidal Tendencies weet ook wel hoe een feestje gebouwd moet worden, en als tijdens het afsluitende “Pledge Your Allegiance” het publiek wordt uitgenodigd om het podium in te nemen ontstaat er een gezellige chaos.

Al met al kunnen we terugkijken op een geslaagde dag, het verschil tussen de twee headliners van de avond en de rest van de bands was echter enorm groot. Verder waren de shows van veel bands wat aan de korte kant, zo speelden de eerste bandjes slechts een klein half uur, en was er voor de headliners een uur speeltijd. Wat mij betreft wordt het programma voor een volgende editie dan ook wat ingekort, of worden de band verdeelt over twee zalen waardoor de dag ook wat korter duurt en de bands langer kunnen spelen.

Voor meer bandfoto's zie het fotogedeelte van deze website!!!