Smogus Live & Unplugged

The Electric Co./ Universal

Website : Smogus

De formatie Smogus afkomstig uit de Bollenstreek is ergens in 1995 opgericht, in 1999 neemt de band die op dat moment nog uit slechts vier leden bestaat hun eerste cd ‘Everybody's Fucked Up Twice’ op, die in eigen beheer uitkomt. Het album wordt geproduceerd door Arno Dreef en Wiebe van den Ende. Als het album klaar is, worden Arno en Wiebe vaste bandleden en zal de band voortaan als 6 mans formatie door het leven gaan. In de beginperiode speelt de band vooral veel in Noord- en Zuid-Holland, door het vele optreden en repeteren ontwikkeld de stijl van de band zich steeds meer tot zoals ze het zelf omschrijven, Xplo-core, een nu-metal-smeltkroes van hardcore, metal en hiphop. In de periode tussen 2000 en 2002 worden nog de maxi cd’s ‘Griffin EP’ en ‘Smogus’ uitgebracht, maar uiteindelijk komt dan in 2004 de langverwachte volwaardige opvolger van het debuutalbum in de vorm van ‘No Matter What The Outcome’ uit via het nieuwe Nederlandse label The Electric Co., waarna de band ook wordt opgepikt door boekingsbureau Mojo en er ook veel optredens in het buitenland in het verschiet liggen.

Enkele maanden kwam dan ook de “Live & Unplugged” DVD uit, waarop de band zich van een geheel andere kant laat zien. Het eerste gedeelte van deze DVD bevat de live unplugged opnamen van het optreden dat de band op 11 juni in Danssalon In Casa te Leiden opnam. Naast deze opnamen bevat de DVD ook nog een liveoptreden dat de band begin 2005 gaf in Paradiso en wordt veder aangevuld met enkele extra’s zoals ‘The History Of Live & Unplugged’ en een ‘Photogallery’.

Het eerste deel van de Unplugged opnamen in In Casa bestaat uit 13 nummers uit het normale repertoire van de band maar dit keer worden de nummers akoestisch gebracht. Hierdoor krijgen de uitgeklede songs die normaal gesproken opzwepend en beukend gebracht worden een erg rustig karakter. Mede hierdoor zijn er niet echt momenten waar het publiek compleet uit zijn dak gaat en lijkt de aandacht een beetje te verslappen naarmate het optreden vordert.

Verder is het optreden tot in de puntjes geperfectioneerd en wordt er gebruik gemaakt aan een groot scala aan instrumenten en gastmuzikanten zoals zangeres Annemieke Luijk die ook nog een stukje fluit meespeelt en Willem Driebergen op Accordeon en keyboards. Enige kanttekening is wel dat het storende groene bordje met nooduitgang achter het podium wel even afgedekt had mogen worden. Ook had er misschien wat meer aandacht aan de aankleding van het podium besteed mogen worden en was ook de belichting ook niet helemaal top.

Tijdens het ‘Live At Paradiso’ gedeelte laat de band zien hoe ze normaal klinken in tijden hun normale doen, heftige gitaren, groovende ritmes, oftewel een explosie van nu-metal, hip hop en funk. Deze opnamen zijn gemaakt ergens begin 2005 toen de band in het voorprogramma van de band Van Katoen in de grote zaal van Paradiso speelde. Dit normale optreden kan mij dan eigenlijk ook meer bekoren dan de unplugged sessie en zo te zien heeft de band het ook veel meer naar hun zin tijdens deze show, waarbij het publiek tijdens de songs ‘Nasty’ en ‘Changing Fate’ aardig tekeer gaat.

Verder is ‘The History Of Live & Unplugged’ het verhaal en uitleg van het idee om unplugged te gaan spelen. In 2002 werd Smogus gevraagd door 3FM om twee nummers akoestisch te komen spelen in de 3FM studio. Dat het hier niet bij gebleven is, is duidelijk, vooral het gedeelte dat de band naar België vertrekt om daar de nummers in te studeren is zeer grappig. Verder zal de officiële versie van deze DVD ook nog een CD bevatten met de unplugged opnamen uit In Casa.

Deze DVD is een mooi overzicht wat de band tot nu toe heeft teweeggebracht en zeker een aanwinst voor fans van de band, maar of hiermee veel nieuwe zieltjes worden gewonnen laten we maar in het midden liggen. Maar voor wie nieuwsgierig is geworden in deze hard werkende band moet ze zeker eens gaan beluisteren of live gaan bekijken als ze in de buurt spelen.