Dissection Rebirth Of Dissection

Escapi Music / Suburban

Website : Dissection

Op 28 juli komt de nieuwe DVD ‘Rebirth Of Dissection’ van Dissection uit, het schijfje werd opgenomen tijdens de “Rebirth Of Dissection European Tour 2004” in Stockholm op 30 oktober van dat zelfde jaar. De meeste shows van deze Europese tour waren overigens al weken van te voren uitverkocht. Niet zo gek natuurlijk omdat de band al een aantal jaren niet meer op de planken heeft gestaan, dit in verband met de gevangenisstraf van zo’n acht jaar van opperhoofd Jon Nödtveidt. Mede hierdoor heeft de band een enorme cultstatus opgebouwd.

Na de introtape “The Fathomless Depths” gaat de band meteen hard van start met de songs” “Nights Blood” en het oudere “Frozen”. Frontman Jon Nödtveidt heeft een stel uitstekende muzikanten om zich heen verzameld voor deze tour, vooral drummer Thomas Asklund (ex-Dark Funeral) en bassist Brice Leclerq (ex-Nightrage) zijn natuurlijk niet zomaar de eerste de beste. Jon is hiermee dus het enige overgebleven originele bandlid die deze tour en dus ook op deze DVD te zien is. De nadruk van deze ligt vooral op het ouder werk van de band, zo worden gedurende de show alle nummers van het legendarische album ‘Storm Of The Light’s Bane’ gespeeld en worden we getrakteerd op maar liefst vijf songs van het debuutalbum ‘The Somberlain‘, stammende uit 1993 zoals o.a. de songs “Heavens Damnation”, “In The Cold Winds Of Nowhere“ en afsluiter “A Land Forlorn“. Nieuwer werk werd er gebracht in de vorm van de track “Maha Kali”. Verder vinden we ook nog de Tormentor cover “Elizabeth Bathory” terug op deze DVD.

Het optreden is professioneel vastgelegd met meerdere camera’s, ook de beelden van het bangende publiek zien er goed uit. Verder zijn de opnamen wat bijgewerkt door hier en daar wat effecten toe te voegen om het geheel een dreigende sfeer mee te geven, de lichtshow is verzorgd en ook het geluid is dik in orde, het menu biedt zelfs de mogelijkheid te kiezen tussen stereo, 5.1 Surround sound en 5.1 DTS geluid. Het zal mij daarom ook niet verbazen als er in de studio nog heel wat samples voor nodig zijn geweest om het geheel wat bij te schaven. Het is immers toch bijna onmogelijk om met een compleet nieuwe band en een zanger / gitarist die ruim acht jaar niet heeft opgetreden, de songs in slechts een paar weken zo perfect uit te voeren. Dit neemt natuurlijk niet weg dat dit een zeer leuke DVD is voor de fan van brute Zweedse blackmetal en een parel voor de vele fans van de band, die de shows in 2004 hebben moeten missen.

Het schijfje wordt verder aangevuld met een ruim 25 minuten durend interview met zanger / gitarist Jon Nödtveidt, wat op zich zeer bijzonder is want Jon staat immers erg onwillig tegenover interviews. Wat de beste man echter allemaal te vertellen heeft moet je zelf maar gaan beluisteren. Ook vinden we nog de videoclip voor het nummer “Starless Aeon” afkomstig van het onlangs verschenen album ‘Reinkaos’ terug op deze DVD en wordt het geheel aangevuld met een Photo Gallery.

Enkele weken geleden nam Dissection overigens wederom een DVD op, tijdens het “Dissection Midsummer Massacre” concert, dat volgens de website van de band het allerlaatste Dissection concert in Europa zou zijn, want bandleider Jon heeft besloten hierna definitief met de band te stoppen. Wanneer deze opnamen op DVD gaat verschijnen is nog niet bekend.

01. Intro: At The Fathomless Dephts
02. Nights Blood
03. Frozen