Various Artists The Big Four Live From Sofia, Bulgaria

Universal Music Group

Er is inmiddels al veel geschreven rondom de shows van “The Big Four” van thrash metal, maar afgelopen zomer was het zover. Metallica, Slayer, Megadeth en Anthrax waren voor de eerste keer in de geschiedenis samen te zien op één festival. De shows werden georganiseerd onder de noemer van het rondreizende Sonisphere festival, dat in 2009 ook al eens neerstreek in het Gofferpark te Nijmegen waarbij van de eerder genoemde vier bands slechts Metallica te zien was. De shows van The Big Four vonden plaats in landen als Polen, Turkije, Griekenland, Zwitserland en Bulgarije. De fans uit Nederland, België en Duitsland hadden dus het nakijken. Echter de show van 22 juni in de Bulgaarse hoofdstad Sofia was live te zien in zo’n 800 bioscopen over de hele wereld waaronder ook een aantal in Nederland. Inmiddels ligt de deze DVD-versie al enkele weken in de winkels. Naast de standaard dubbel DVD box is er tevens een gelimiteerde boxset verkrijgbaar, waarin naast de twee DVD's ook nog eens vijf CD's zitten waarop alle nummers nog eens terug zij te vinden. De luxe uitvoering bevat tevens een 24 pagina’s tellend boekwerkje, een poster, foto’s van alle bands en een Big Four gitaar plectrum. Naast deze twee DVD versies is er dan ook nog een Blu-ray versie verkrijgbaar met daarop de complete optredens van alle bands.

De eerste DVD bevat de complete live shows van Anthrax, Megadeth en Slayer. Opener Antrax weet een zeer degelijke show neer te zetten, met als hoogtepunt het aan Ronnie James Dio opgedragen “Heaven & Hell”. Wat verder opvalt is dat het geluid zeer goed te nomen is en dat vooral de wederom teruggekeerde zanger Joey Belladonna over een zeer goede stem beschikt. Natuurlijk bevat de setlist veel nummers uit de begin periode van de band zoals “Madhouse”, het snelle “Metal Thrashing Mad” en de klassieker “I Am the Law". Het publiek geniet zichtbaar en ook de band is in goeden doen. Anthrax weet hier dan ook een prima optreden neer te zetten. De volgende act die we voorgeschoteld krijgen is Megadeth, de band van voormalig Metallica gitarist Dave Mustaine. Ook Megadeth schotelt het publiek vandaag een setlist voor met klassiekers, zo speelt de band enkele nummers van het succesalbum ‘Rust in Piece’, maar ook nummers als “In My Darkest Hour”, “Symphony of Destruction” en “Peace Sells” worden niet vergeten. Wat verder opvalt is dat ook Megadeth in zeer goede doen is, zelf de zangpartijen van de heer Mustaine zijn voor zijn doen boven gemiddeld, ik heb hem dan ook al eens veel slechter gezien. Het publiek vindt het dan ook geweldig, en dat ondanks dat gedurende bijna de gehele set van Megadeth de regen met bakken naar beneden komt. De volgende act die we te zien krijgen is Slayer, de band opent met het felle “World Painted Blood” en meteen wordt duidelijk dat Slayer in topvorm is. De band slingert de ene na de andere song het publiek in met als hoogtepunten in de set de nummers “Angel of Death”, “Chemical Warfare”, “South of Heaven” en het afsluitende “Raining Blood”. Eens te meer bewijst Slayer meteen de hardste van The Big Four te zijn. Slayer zet dan ook ondanks de enkele missers van frontman Araya een zeer krachtig optreden neer. Al met al is deze eerste DVD een prima concert registratie, waarbij zowel het beeld als ook het geluid van prima kwaliteit is en ook de bands hun beste beentje voorzetten.

De tweede DVD beslaat vervolgens het complete optreden van grootheden Metallica want zeg nou zelf, Metallica verkoopt vele malen meer cd’s dan alle drie voorgaande bands bij elkaar. Metallica slingert de ene klassieker na de ander het publiek in, en zo kunnen we genieten van nummers als “Creeping Death”, “Sad but True”, ” Master of Puppets” en “Nothing Else Matters”. De band is vandaag in topvorm, en natuurlijk komen er naast de vele oude hits ook enkele nieuwe nummers voorbij zoals “Cyanide”, “That Was Just Your Life” en “All Nightmare Long”, allen afkomstig van het in 2008 verschenen ‘Death Magnetic’ album. Tijdens “One”worden natuurlijk de nodige bommen en pyro afgestoken en gaat er ook nog wat vuurwerk de lucht in. Echter het hoogtepunt van deze avond was toch wel het feit dat vrijwel alle bands tegelijk op het podium stonden om het nummer “Am I Evil?" te vertolken. Het speelplezier straalt er dan ook vanaf en tijdens het spelen staan her en der de diversen bandleden naar elkaar te lachen en te knuffelen. Hierna krijgen we nog twee oudjes in de vorm van “Hit The Lights” en “Seek & Destroy” voorgeschoteld en zit het optreden van Metallica er alweer op. Zoals al eerder vermeld, Metallica was vandaag weer in topvorm en stelt live eigenlijk nooit echt teleur, en dat is toch nog steeds de grote klasse van deze prima band.

Naast het complete live optreden van Metallica vinden we op de tweede DVD dan nog wat bonusmateriaal met backstage opnames van alle vier de bands. Zo zien we onder meer dat de oefensessie van het nummer “Am I Evil?" in de locale oefenruimte van Metallica met de diversen bandleden en worden we meegenomen naar de kleedkamers van Anthrax, Slayer en Megadeth. Verder zien we nog het verschil van hoe het er aan toegaat bij een signeer sessie van Metallica en eentje van Slayer. Ook dit extra bonsmateriaal is leuk om naar te kijken, vooral omdat er ongeveer evenveel materiaal van alle vier de band op terug te vinden is. Met de kerstdagen voor de deur is deze DVD dan ook meer dan waar voor je geld, fans van een van de vier bands halen deze release dan ook zo snel mogelijk in huis.

DVD 1

Anthrax

01. Caught in a Mosh