Turisas A Finnish Summer With Turisas

Website : Turisas

Het Finse Turisas heeft de laatste jaren hard aan de weg getimmerd, de band was immers veelvuldig live te zien in menig concert zaal en ook de grote festivals werden niet overgeslagen. Zo was de band de afgelopen jaren onder meer te gast op het Duitse Rockhard festival, het Engelse Download festival het prestigieuze Wacken Open Air. Met het album ‘Battle Metal’ (2004) leverde deze band een sterk debuut af, dat tegelijkertijd episch, bombastisch en extreem stoer klonk. De muziek van de band wordt tevens voorzien van diversen folk, viool en accordeonuitbarstingen. In 2007 bracht de band het uitstekend ontvangen album ‘The Varangian Way’ uit, 'Varangians waren Vikingen die door de Baltische zee richting het zuiden en oosten voeren op een epische queeste voor glorie' zoals op de website van de band te lezen is waarop de band onder meer in het voorprogramma van Iced Earth door Europa toerde.

Om de periode door te komen tot de volgende release heeft Century Media Records onlangs de DVD ‘A Finnish Summer With Turisas’ uitgebracht. Deze DVD bestaat uit drie delen, het eerste deel bevat een zeventig minuten durende documentaire. Hierop is de band te zien op de diversen Finse festivals die Turisas bezocht in de zomer van 2008 zoals Numirock, Ruisrock en het Wanaja festival. Zo is de band tijdens de voorbereidingen van de shows te zien, wordt het midzomernachtfeest uitgebreid gevierd en is er tevens een compleet tour report te zien. Tussendoor wordt de geschiedenis van de band uit de doeken gedaan en leidt zanger Mathias Nygard ons door het mooie Helsinki en is ook plaats gemaakt voor prachtige beelden van de Finse natuur. De documentaire zit verder prima in elkaar en na het kijken hiervan word ons duidelijk gemaakt dat de band serieus met muziek maken bezig is maar dat de humor ook niet vergeten wordt waardoor het amusementsgehalte van dit deel behoorlijk hoog is.

Het tweede deel van deze DVD bevat een tachtig minuten durende compilatie van de optredens op de diversen festivals die de band in Finland van de zomer van 2008 aandeed. De band laat zien dat zij het publiek met gemak weten te vermaken dat meestal in een feestje eindigt. Hoofdrollen zijn weggelegd voor zanger Nygard en violist Olli Vanska en wat verder opvalt is de grote spelvreugde waarmee de band op het podium staat, dit slaat natuurlijk over op het publiek dat vervolgens complete uit zijn dak gaat waarbij meer dan eens een enorme moshpit wordt gevormd. Wat verder opvalt zijn de prachtige landschappen waar de festivals plaatsvonden.

Het derde deel van de DVD bevat dan nog de videoclip van de Boney M cover ‘Rasputin’, die het overigens live altijd zeer goed doet. Verder komen we dan nog enkele bloopers tegen. De speciale editie zal dan nog als extraatje een “Warpaint” collarcard en een 3” Cd met daarop een nieuwe opname van de song “Battle Metal“ bevatten.

Al met al is deze DVD dan ook bij elkaar een zeer geslaagd geheel, het geluid is prima in orde en ondanks dat de live beelden met slechts een klein aantal camera’s zijn vastgelegd zijn de opnames zeer afwisselend. ‘A Finnish Summer With Turisas’ is dan ook verplichte aanschaf voor de fans van de band en voor wie de band eens wat beter wil leren kennen is dit een mooie gelegenheid, klasse. Verder is er via de volgende link tevens nog wat beeldmateriaal te bezichtigen.

I
01. A Finnish Summer With Turisas [documentary version]

II