Opeth In Concert At The Royal Albert Hall

Roadrunner Records

Website : Opeth

Opeth bestaat twintig jaar en dat vierde de band door het geven van een zestal optredens waarvan het optreden in The Royal Albert Hall is gefilmd. Wat in eerste instantie een kleinschalige aangelegenheid zou zijn, groeide uit tot de grootste eigen optredens in de historie van de band. Onder de noemer “Evolution XX” speelde de band het gehele ‘hit’album ‘Blackwater Park’ integraal en daarnaast van elk ander album één song. Resultaat: een drie uur durende bloemlezing.

DVD 1 bevat het gehele ‘Blackwater Park’ album. De band speelt zeer geconcentreerd. Ondersteund door projecties op een videoscherm, een mooie lichtshow en heel veel rook. De mix van hard en zacht komt hierdoor nog meer tot zijn recht. De momenten waarop toetsenist Per Wiberg zijn hammond klanken laat aanzwellen zijn ronduit betoverend. Tijdens de uitvoering van ‘Blackwater Park’ wordt er niet gesproken. De stem/drink pauzes gebeuren in volledige stilte. De typische en vaak ook komische opmerkingen van zanger Mikael Akerfeldt blijven achterwege. DVD 1 wordt verder aangevuld met een interview met Mikael Ǻkerfeldt. Hij beantwoord de ‘beste’ vragen, die de fans hebben ingestuurd.

DVD 2 bevat de tweede set waarbij de band van elk ander album een song speelt. Te beginnen met “Forest Of October” van het eerste album ‘Orchid’ en dan doorwerkend naar “The Lotus Eater” van laatsteling ‘Watershed’. Het leuke aan deze set is dat je goed kunt horen waar Opeth in de loop der jaren haar accenten heeft gelegd. De muziek is geëvolueerd van het aan elkaar plakken van riffjes tot het vormen van meer gehele songs waarbinnen ruimte is voor veel stijlen. Centraal staan de eigenzinnige riffs en typische akkoorden/clusters en het gevoel voor melodie. De enigszins breekbare cleane zangstem van Mikael Ǻkerfeldt en zijn grootse grunt zorgen voor de rest. Een succesformule zoals is gebleken. In de tweede set is er wel tijd voor een praatje en krijgt Mikael de lachers met gemak op zijn hand. Tijdens de laatste song is gitarist Fredrik Ǻkesson zijn geluid kwijt. Het deert het publiek totaal niet. Het klapt rustig door in de maat totdat het euvel hersteld is waarna de band de set afmaakt. Wat betreft de extra’s van DVD 2, deze zijn alleen leuk voor mensen die een meet and greet hebben gehad tijdens één van de eerste drie shows en/of toevallig gefilmd zijn bij een show.

Dit is de eerste officiële live release in deze bezetting. De nummers worden vol overgave gespeeld. Qua spel en presentatie zou je niet zeggen dat deze line-up nog niet zo lang bij elkaar is. De songs worden gespeeld als ware het dat de individuele bandleden nooit anders hebben gedaan. Ook het artwork verdient alle lof. Deze is een soort van parodie op de klassieker van Deep Purple ‘Concerto For Group And Orchestra’. Het album wordt in drie versies op de markt gebracht: de 2DVD, 2DVD/3CD en een vinyl versie (laatste alleen via de website van de band te bestellen). Voor ieder wat wils dus en geen reden tot het niet aanschaffen van één van de versies. Opeth is één van de vernieuwende bands waar we er veel te weinig van hebben. De staande ovatie van het publiek is dan ook volkomen terecht: “Opeth We Salute You” op naar de 40 jaar!

DVD 1
01. The Leper Affinity
02. Bleak