Kreator At The Pulse Of Kapitulation - Live In East Berlin 1990

SPV / Steamhammer

Website : Kreator

Op 31 maart zal de live registratie van het concert dat Kreator in 1990 te Berlijn op DVD verschijnen onder de noemer ‘At The Pulse Of Kapitulation - Live In East Berlin’, deze show was voorheen alleen op VHS videotape verkrijgbaar. Deze DVD zal tevens de mini horror movie ’ Hallucinative Comas’ bevatten die de band maakte voor het ‘Coma Of Souls’ album.

De geschiedenis van de Duitse thrashband gaat terug tot begin jaren ’80 toen de band nog de naam Tyrant en later Tormentor droeg, onder de noemer Tormenter nam de band twee demo’s op. In 1985 tekent de band bij Noise Records en wordt de bandnaam gewijzigd naar Kreator omdat er op dat moment al ergens een band met dezelfde naam rondliep. Kreator speelt thrash metal met een totaal eigen geluid die je vooral bij de Duitse generatie thrash metalbands terughoort, vaak wordt Kreator dan ook in één adem genoemd met landgenoten Sodom en Destruction, vanwege de gelijkenissen in de muziek. In 1985 neemt de band het debuutalbum ‘Endless Pain’ in slechts tien dagen op, gevolgd door de uit 1986 stammende thrash klassieker ‘Pleasure To Kill’, een van de hardste, snelste en meest agressieve metal albums tot dan toe in de metalgeschiedenis. In 1987 komt dan het wat complexere album ‘Terrible Certainty’ uit, waarop de band een wat gevarieerder geluid weet neer te zetten. In 1988 tekent Kreator bij het grote Epic Records en een jaar later komt het in Los Angeles opgenomen album ‘Extreme Aggression,’uit., de band heeft zich inmiddels verder ontwikkeld en de van het album afkomstige single ‘Betrayer’ wordt een hit op MTVs Headbangers Ball. Inmiddels wordt er uitgebreid getoerd in zowel Amerika als Europa en zo was de band tijdens deze tour dan ook voor het eerst op plaatsen te zien waar en een aantal jaar geleden nooit van had durven dromen zoals de show die de band in Oost Berlijn presenteerde. Na een aantal mindere albums in de jaren negentig wist de band zich in 2001 te hervinden met het uitbrengen van het ‘Violent Revolution’ album en het daaropvolgende ‘Enemy Of God’ in 2005

Het eerste deel van de DVD bevat de live show die de band gaf in de Werner Seelenbinder Halle voor ruim zevenduizend uitzinnige fans in Oost Berlijn in maart 1990 vlak na de val van de Berlijnse muur. De set word afgetrapt met de songs “Some Pain Will Last”, “Extreme Aggression”, “Under The Guillotine” waarmee Kreator meteen de toon heeft gezet. Het geluid is zeer goed en ook het beeldmateriaal is van redelijke kwaliteit, natuurlijk betreft het hier nog geen digitaal beeldmateriaal, maar de opnames hebben de tand des tijd goed doorstaan. Mede verantwoordelijk hiervoor is Niels Folta die het beeld materiaal heft gedigitaliseerd naar de huidige standaard en niemand minder dan Andy Sneap mixte het geluid. Het beeldmateriaal is verder voldoende afwisselend om gedurende de hele show te blijven boeien. Hier en daar werden er nog wat effecten aan het materiaal toegevoegd, gelukkig niet teveel zodat het geheel dragelijk blijft. Wat betreft de show, Kreator wist hier vandaag zeer te overtuigen, maar dat is ook niet zo verwonderlijk, Kreator was op hun eerste hoogtepunt in hun langdurige carrière beland met een aantal zeer degelijke albums op zak. Ook de lichtshow was prima in orde, echter de show was wel wat karig met allen hier en daar wat dikke rook. Het publiek vindt het allemaal prachtig en zanger-gitarist Mille Petrozza zweept het publiek dan ook stevig op dan ook aardig uit zijn dak. Verder is het goed om te zien hoe de band door de jaren heen is gegroeid als ik terugkijk naar de shows die ik de afgelopen jaren zag van de band, Kreator heeft geen last van trends en het is dan ook goed om te zien dat veel klassiekers van weleer zoals “Pleasure To Kill”, “Flag Of Hate”, “Behind The Mirror” en “Tormentor” nog steeds live ten gehore worden gebracht, klasse!

Het tweede deel van deze DVD bevat de mini horror movie ’ Hallucinative Comas’ en is daarmee het meest interessante deel van deze release. Maar liefst vijf songs van het ‘Coma Of Souls’ worden door middel van een soort van horror verhaal met elkaar verbonden waar de hoofdrol is weggelegd voor Dr. Wagner. Het geheel bevat tevens enkele niet eerder vertoonde beelden en wat bonus materiaal. Hierna krijgen we nog wat interviews te verwerken met onder andere mensen van de security en enkele fans van de band die in 1990 de eerder genoemde show bezochten en hoe het in die tijd was om metal fan te zijn in Oost Berlijn en tevens ook komt Rockhard hoofdredacteur Gotz nog even aan het word. Verder bevat deze release tevens nog een extra CD met daarop de audio opnames van hierboven genoemde show, echter is wel de drumsolo van Ventor op dit schijfje wat ingekort.

Wat betreft verdere activiteiten van de band, in 2008 zal Kreator niet veel live te zien zijn omdat de band zich momenteel bezig houd met het schrijven van nieuw materiaal voor het aanstaande album dat ergens begin 2009 zal uitkomen. Gelukkig maakt Kreator het lange wachten van de vele fans op nieuw materiaal met deze uitstekende release wat dragelijker!

DVD Tracklist:

01. Some Pain Will Last

02. Extreme Aggression