Katatonia Live Consternation

Peaceville / Suburban

Website : Katatonia

In 2006 zag het inmiddels zevende Katatonia album ‘The Great Cold Distance’ het levenslicht en kon op uitstekende kritieken rekenen, om het album te promoten werd er natuurlik uitgebreid getoerd en zo stond de band op 17 augustus 2006 dan ook op het Duitse Summer Breeze Festival. De band heeft deze show opgenomen en zal als dubbel-disc CD/DVD worden uitgebracht onder de noemer ‘Live Consternation’.

Katatonia is een Zweedse doom metal-band ontstaan in Stockholm in 1991 met Jonas Renkse (als Lord Seth) en Anders Nyström (als Blakkheim) als vaste bandleden. Hoewel het kwintet begon als een doom en death metal-band, brachten ze al vanaf hun debuutalbum ‘Dance Of December Souls’ melancholische metal die refereert aan onder meer Opeth, Tool en Anathema. Na diversen line-up wisselingen begon de groep een alsmaar muzikalere koers te varen, het brute geweld en de grunts weren ingeperkt, Katatonia heeft sinds hun ontstaan een essentiële plaats verworven binnen de metalscene. Hun kenmerkende sound is de laatste jaren onderhevig geweest aan muzikale wijzigingen waardoor de band zich heden richt naar een groter publiek en momenteel één van de bekendste en zéér gerespecteerde gothic/metal bands uit de scène is. De meest succesvolle albums zijn dan ook ’Discouraged Ones’ (1998) en het in 2006 uitgebrachte ‘The Great Cold Distance’.

Het optreden is vastgelegd op zowel audio CD & DVD (5.1 en 2.0), in ‘super jewel case’ verpakking. Op de set-list staan natuurlijk een groot aantal tracks van het huidige album ‘The Great Cold Distance’ zoals “Soil's Song“, “Leaders“, “Deliberations” en “July” plus vele favorieten uit de Katatonia catalogus zoals bijvoorbeeld de songs “Cold Ways“, “Right Into The Bliss” en “Had To (Leave)“. ‘Live Consternation’ toont Katatonia dan ook in volle glorie, tijdens een zeer succesvol en productief jaar voor de band. Ondanks dat de lichtshow simpel is, maar zeer effectief en de band niet echt enige beweging brengt op het podium is Katatonia er prima in geslaagd de depressieve, progressieve, melancholische sfeer perfect weer te geven. Echter de setlist laat ook nog wel wat te wensen over, zo missen we bijvoorbeeld de klassiekers “Teargas”, “Dipossession”, “Saw Your Drawn” en “Tonight´s Music” en omdat de band de headliner van de avond was en slechts een klein uurtje op het podium stond was er zeker wel ruimte geweest voor twee of drie extra songs. De productie is verder dik in orde, het geluid is degelijk en zeer helder, de band heeft tijdens de show op Summer Breeze dan ook een uitstekende show weten neer te zetten.

‘Live Consternation’ is dan ook het perfecte souvenir voor de fans die afgelopen jaar aanwezig waren op Summer Breeze, maar ook voor fans van de band die niet bij deze uitstekende show aanwezig konden zijn is deze release meer dan de moeite waard. Het enige minpunt is echter de korte duur van het optreden dat slechts uit een uurtje materiaal bestaat, beter was het geweest om bijvoorbeeld het geheel nog wat aan te vullen met enkele videoclips. Het artwork maakt echter veel goed en is opnieuw verzorgd door Travis Smith en volgt opnieuw geheel de stijl van het ‘The Great Cold Distance’ album.

CD
01. Leaders

02. Wealth