Bloodbath Live Carnage Wacken

Peaceville records / Suburban

Website : Bloodbath

Het optreden van Bloodbath op Wacken Open Air 2005 is inmiddels legendarisch, het was immers het eerste optreden van deze zeer getalenteerde band. Bloodbath is het all star deatmetal project van onder meer Anders Nyström (Katatonia, Bewitched), Jonas Renkse (Katatonia, October Tide), Martin "Axe" Axenrot (Witchery, Nifelheim) en zanger Mikael Akerfelt (Opeth) die van 2000 tot 2003 de vocalen verzorgde en te horen was op de eerste EP 'Breeding Death' en het debuutalbum ‘Resurrection Through Carnage’. Echter na deze release wilde Mikael zich meer focussen op Opeth en werd tijdelijk vervangen door Peter Tagtgren (Hypocrisy, Pain) die dan ook te horen is op het uit 2004 stammende ‘Nightmares Made Flesh’ album.

Zoals eerder vermeld trad de band tot aan het optreden van Wacken nooit eerder op, dit was voorlopig ook meteen het laatste optreden van de band, dus reden te meer op dit unieke optreden vast te leggen met een groot aantal camera’s en uit te brengen als live CD/DVD en zo ploft uiteindelijk drie jaar later het schijfje op mijn deurmat. De band begint hun set na het intro met het eerste nummer “Cancer Of The Soul” van hun in 2004 verschenen album ‘Nightmares Made Flesh’ waarvan we o.a. ook de nummers “Soul Evisceration”, “Outnumbering The Day” en “Eaten” te zien krijgen. Maar ook de oudere nummers als “Like Fire”, “Ways To The Grave” van het uit 2002 stammende album ‘Resurrection Through Carnage’ worden niet vergeten. Verder bestaat de show voornamelijk uit het beste materiaal van de reeds verschenen albums en van de eerste EP 'Breeding Death' worden zelfs alle songs gespeeld. Ondanks dat het optreden al vroeg op de dag plaatsvond en de lichtshow daardoor maar zeer matig is weet de band toch een groot aantalfans op de been te brengen en is het dan ook behoorlijk druk voor het grote podium. Verder is de band gehuld in witte bloed doordrenkte shirts en is Opeth-zanger Mikael Akerfeldt (die de plaats van de heer Tagtgren inmiddels weer heeft overgenomen) goed op dreef. Zo krijgt hij de lachers dan ook weer aardig op zijn hand, zoals met zijn Dani Filth-imitatie die hij verschillende keren tussen de songs door herhaalt. De afsluiter komt in de vorm van het nummer “Drain You Out” waarmee het zeer respectabele en unieke optreden van deze zeer getalenteerde band er na zo’n 50 minuten alweer opzit. De kwaliteit van de live opnames laat overigens niets te wensen over en zijn dan ook vor festival begrippen uitstekend, kortom een zeer mooi aandenken voor iedereen die bij de show aanwezig was om dit legendarische optreden nog een keer te beleven en voor degene die het gemist hebben een mooie kans om de show toch nog in huis te halen, klasse!!

Het album is inmiddels in verschillende versies verkrijgbaar, deze zijn allen voorzien van zowel de CD als de DVD die verder geen extra’s kent, maar het is uiteindelijk de muziek waar alles om draait. Verder heeft de band inmiddels een nieuwe EP ‘Unblessing the Purity’ uitgebracht en wordt er gewerkt aan een derde album. Tevens zal de band dit jaar op het Duitse Party.San Metal Open Air festival te zien zijn op 8 augustus en een dag later op Pellavarock in Finland.

01. Intro
02. Cancer Of The Soul
03. So You Die