KAT The Last Convoy

Pure Steel Records

KAT

De Poolse heavy metal band KAT bestaat al sinds 1979 en is behoudens een aantal tussenpozen nog steeds actief. In 1985 verscheen het debuut album ‘Metal and Hell’ en vorig jaar kwam album nummer tien, ‘Without Looking Back’, uit. Ter ere van het 40 jarig bestaan brengt de band nu het album ‘The Last Convoy’, een plaat met behalve eigen nummers covers van hun een aantal klassiekers. ‘The Last Convoy’ verschijnt op 29 september via Pure Steel Records.

Anno 2020 moet KAT het doen met een origineel bandlid, gitarist Piotr Luczyk. Drummer Rogol zit stabiel op de kruk sinds 2004, waar bassist Harris sinds pas 2014 aan de dikke snaren plukt, de band wordt gecompleteerd door zanger Qbek Weigel die sinds 2018 actief is in KAT. Het album opent met het nummer ‘Satan's Nights’, een lekker up-tempo nummer waarbij je continu denkt waar heb ik dit eerder gehoord. Qbek Weigel is een sterke zanger waar hij in dit nummer zijn rauwe kant laat horen, muzikaal is het simpelweg een heerlijke opener. Het titelnummer ‘The Last Convoy’ is een meer mid-tempo nummer en niet minder fijn in het gehoor liggend, met name het gitaarwerk van Piotr Luczyk is sterk en melodisch.

Met ’Mind Cannibals’ komt het titelnummer van het in 2005 verschenen album voorbij. De een lekker heavy nummer met vocalen van zanger Henry Beck die tussen 2015 en 2018 actief was in KAT. De eerste cover die voorbij komt is ‘Highway Star’ van Deep Purple en hoewel het niet onaardig klinkt, heb ik toch mijn vraagtekens bij de hoge uithalen van Qbek Weigel. Ook ’Dark Hole - The Habitat of Gods’ is een al eerder uitgebracht nummer al is het nummer op dit album een alternatieve uitvoering met gastvocalen van Maciej Lipina. ‘Flying Fire’ is van het laatste album en ook hier krijgen we te maken met een gastzanger. Tim "Ripper" Owens is de man in actie en dit blijft een geweldige zanger.

Het vervolg is met een aantrekkelijke uitvoering van de Scorpions cover ‘Blackout’ om te besluiten met de AC/DC cover ‘You Shook Me All Night Long’. KAT heeft met het 40 jarig jubileum album ‘The Last Convoy’ een lekker heavy klinkende plaat uitgebracht. De covers zijn goed te pruimen, de gast muzikanten zijn in orde, maar het album had wel meer nieuw werk mogen hebben. Desalniettemin leuk voor de verzamelaar. (Erik van Dijk)

75/100

01. Satan's Nights 03:53
02. The Last Convoy 03:37