Wormlight Wrath of the Wilds

Black Lion Records

Wormlight

Wormlight is een Zweedse blackened death metal band en is opgericht in 2014. Dat zelfde jaar bracht de band de EP ‘An Ancient Enemy’ en in 2015 werdt deze opgevolgd door een tweede EP genaamd ‘Bloodfields’. Wormlight tekende bij Black Lion Records en deze samenwerking resulteert in de eerste full-length ‘Wrath of the Wilds’, welke op 25 april het levenslicht zal zien.

Opener is het titelnummer, een song die zich grotendeels in mid-tempo voltrekt en gekenmerkt wordt door een repeterende melodische gitaarriff. Niet bijzonder indrukwekkend, het ontbreekt een beetje aan gezonde spanning in de langzame stukken maar wanneer het tempo omhoog gaat klinkt er perspectief. Dat klinkt door in opvolger ‘Reptilian King’, een nummer dat beduidend meer indruk maakt. Deze track kent een sterke opbouw met verschillende tempowisselingen en goed verzorgt gitaarwerk, de vocalen van Tiamat Invictuz zijn sterk en afwisselend.

Zoals vaker bij bands in dit genre komt de vergelijking met een band als Behemoth snel om de hoek kijken en dit is Wormlight ook het geval. Overigens zonder dat dit storend is, zo hebben de wat bombastische nummers ‘The Ghost Lighi’s Dance’ en ‘On Tattered Wings’ duidelijk raakvlakken met dat wat de Poolse grootmeesters brengen maar blijft er genoeg over voor een eigen geluid. De productie van het album is overigens prima te noemen, verder is het album voorzien van een goed geluid waarbij een prima balans is gevonden.

De debuut langspeler ‘Wrath of the Wilds’ van Wormlight is zeker de moeite waard om eens te beluisteren. Leuke, soms wat bombastische, blackened death metal met een knipoog naar … (Erik van Dijk)

75/100

1. Wrath Of The Wilds