Wiegedood De doden hebben het goed III

Century Media Records

Wiegedood

Het Oost Vlaamse Wiegedood is ontstaan in 2014 en baarde onmiddellijk opzien met het de debuutalbum ‘De doden hebben het goed’ dat verscheen in 2015. Het trio uit Gent, dat bestaat uit leden van o.a. Amenra en Oathbreker, deed er met de opvolger ‘De doden hebben het goed II’ een schepje bovenop en de Europese doorbraak was definitief een feit. Er werd afscheid genomen van het Vlaamse ConSouling Sounds en getekend bij Century Media Records, op 20 april verschijnt ‘De doden hebben het goed III’.

Wiegedood brengt een mix van black metal en sludge en is daarmee onderscheidend van bands in het genre. Het derde album bevat, evenals de twee voorgangers, vier nummers en dat is dan ook meteen het enige minpunt van deze nieuwe “langspeler”. De vier nummers tellen slechts 23 minuten op de klok en dat stilt mijn honger niet. Voordeel is dat we nagenoeg ieder jaar op een album worden getrakteerd en dat er geen zwakke broeders tussen de composities te vinden zijn.

Opener ‘Prowl’ is weer een sterke knaller. Temporiserend en een ultieme versnelling waarbij drummer Wim Sreppoc wederom excelleert. De hoge krijsende zang van gitarist Levy Seynaeve is even bruut als geweldig en het blijft steeds weer verwonderlijk hoe de heren steeds weer die geweldige vibe in de nummers weten te brengen. Hoewel de titel ‘Doodskalm’ anders doet vermoeden is dit nummer het meest brute nummer op de plaat en ook hier weet te band de nuance te brengen die nodig is om het nummer iets extra’s te geven. Het meest epische nummer is, bijna traditioneel, het titelnummer waarbij alles dat Wiegedood sterk maakt aan bod komt.

Wiegedood heeft met dit derde album de lat wederom een stuk hoger gelegd. Een blinde aanschaf voor liefhebbers van het eerdere werk! Wiegedood gaat op tour en ook live is de band een aanrader. (Erik van Dijk)

Nederlandse en Vlaamse data:

22.04.18 (NL) Tilburg - Roadburn Festival
16.05.18 (NL) Groningen - Vera