Voodus Into the Wild

Shadow Records

Voodus

Voodus is een Zweedse black metal band oorspronkelijk ontstaan als Jormundgand in 2004. In 2015 veranderde de band de naam en enigszins de muzikale stijl van black death metal naar een meer traditionele black metal variant. Na twee demo’s, ‘NightQueen’ uit 2015 en ‘Serpent Seducer Saviour’ uit 2017 is het nu tijd voor het eerste volledige debuut album. ‘Into the Wild’ verschijnt op 26 november via Shadow Records.

Voodus brengt een traditionele black metal variant maar dan wel met een modern sausje. Openingsnummer ‘The Golden’ begint lekker up-tempo met melodisch gitaarwerk en lekkere rauwe vocalen van zanger / gitarist Tobias Fongelius. Na een akoestisch intermezzo zakt het tempo. ‘Gnothi Seauton’ is een nummer dat grotendeels in een mid-tempo voort kabbelt. De incidentele tempoversnellingen zijn broodnodig om het ruim 9 minuten durende nummer interessant te houden, de gitaarsolo halverwege is een sterke en geeft het nummer net dat extra’s.

De veelal lange nummers in combinatie met het overwegend lage tempo brengen het risico met zich mee dat er iets van verveling toeslaat. Hoewel nummers als het titelnummer ‘Into The Wild’ goed doordacht zijn, zijn het de vele herhalingen in laag tempo die het nummer voorzichtig de nek omdraaien. De incidentele tempoversnellingen brengen in dit nummer net niet genoeg om het geheel overeind te houden. Een nummers als ‘Dreams From An Ancient Mind Pt II’ brengt net even meer variatie in tempo’s en klinkt daardoor vele malen interessanter.

‘Into the Wild’ is zeker geen slecht album maar mist de broodnodige variatie in de nummers. Daarentegen zijn er voldoende voldoende hoogtepuntjes te noteren. (Erik van Dijk)

72/100

01. The Awakening and the Ascension