Venues Aspire

Arising Empire

Venues

Sinds 2015 is het Venues dat een ware belofte is in de Duitse underground scene. Het zestal wist al te touren met bands als Caliban en Eskimo Callboy. Nu is het tijd om hun boodschap verder te verspreiden met een clubtour die ook de UK aan gaat doen en de komst van hun eerste album ‘Aspire’.

Album opener ‘We Are One’ benadrukt meteen wat deze band bijzonder maakt. De lead vocalen zijn vrouwelijk en erg toegankelijk. Het samenspel tussen Nyves Krithinidou en haar mannelijke tegenhanger Robin Baumann is uiterst sterk. Het geheel is pakkend en rockt lekker. ‘Lights’ kent een beetje te veel pop invloeden. Dit maakt het geschikt voor een breder publiek. De vocalen van Nyves passen hier wel erg goed bij, maar het is wel erg braaf. In ‘Fading Away’ krijgt de band een beetje hulp van Chirs Wieczorek ( Annisokay), wat zorgt voor een interessante samenwerking wat betreft de clean vocals. Het nummer kent ook iets meer agressie en er is meer ruimte voor rammend gitaarwerk van Constatin Ranis en Toni Lixx. Dit is combinatie met de mean vocals van Robin Baumann brengt een leuk afwisselend geheel. ‘True North’ kent een mooie rustige intro met subtiel gitaarspel. De overgang doet je bijna schikken. Rammende gitaren, up tempo drums. Eindelijk vuurwerk. De stukken met mean vocals en meerstemmig zijn opzwepend en toch goed in balans met de rockende stukken en clean vocals van Nyves. Drummer Dennis Höfen zet ook een tandje bij en laat zowaar geregeld een stukje blastwerk voorbij komen. Met een fijne gitaarsolo wordt je begeleidt naar het einde van het nummer. Dit was wel de energie waar je als luisteraar op zat te wachten.
Helaas wordt deze lijn niet doorgezet in ‘Star Children’. Dit nummer heeft weer iets te veel pop invloeden. Mede door de zanglijnen in de intro en het refrein. Wel lekker toegankelijk maar iets te makkelijk gevonden. A capella is intro van ‘Nothing Less’. Voor zangeres Nyves gemakkelijk want ze heeft wel echt een goede stem, die ze enthousiast weet over te brengen. Met een lekkere theatrale overgang gaan we dan over in een heerlijk rockend nummer met sterke tempowisselingen, toffe balans tussen mean en clean vocals en hier en daar een stukje groove op de gitaren. Leuk up tempo en pakkend is het geheel. Als een waar pop nummer begint ‘Silence’. Het hoge meezing gehalte wordt gelukkig doorbroken door de inbreng van een stukje mean vocals. Het rockt leuk en kent goede tempowisselingen. Het geheel blijft wederom wat braaf. Met weer een ijzersterkte intro voor ‘Ignite’ wordt het laatste nummer van het album ingeluid. Ook hier weer goede tempowisselingen en een toffe balans tussen mean en clean vocals. Het is een fijn rocknummer. Met een subtiele outro wordt je begeleidt naar wat toch echt het eind van het album is.

‘Aspire’ is een redelijk album. Het is zeer zeker een goed debuut, en zal de band ook helpen de volgende stap te maken. Zangeres Nyves maakt echt een zeer sterke indruk, vocaal kan zij veel aan. Ook de samenwerking met haar tegenhanger Robin is constant en erg goed weg gezet. Het totale geluid is vol en soms uiterst subtiel. Af en toe wat meer rammende gitaren en de rauwe kant opzoeken zou niet misstaan, want het blijft over het algemeen wat braaf. Allicht in de toekomst. (Juliette Ruygrok)

65/100

01. We Are One
02. Lights