Urarv  Argentum

Svart Records

Urarv

Vorig jaar verscheen het debuutalbum van Urarv, de Noorse black metal band met als boegbeeld zanger Aldrahn, bekend van zijn werk met Dødheimsgard, Thorns, The Deathtrip en enkele andere Noorse bands. Na de split met Dødheimsgardsopperhoofd Vicotnik in de naweeën van het geniale ‘A Umbra Omega’ album is de beste man op zijn band die hij al in 2003 vormde maar nooit iets mee uitbracht. Gesteund door Sturt (Attentat, Troll, Whip) op bass en drummer Trish (die we ook zien of zagen bij Nederlandse bands als Gestalte, Sisters of Suffocation en Asagraum en Noorse bands live zoals Nattefrost, Skitliv, Isvind en Djevelkult) werd de promo en het debuut opgenomen, en als we de bijgevoegde foto’s bij deze EP mogen geloven zijn er inmiddels nog twee figuranten aan toegevoegd. Hoewel dit op Metal-archives staat gelabelled als full-length is het met z’n 6 nummers, 25 minuten de helft van Aurum dus ik beschouw het dan ook meer als een EP met de leftovers van de Aurum sessie. Definties daargelaten, het draait natuurlijk om de muziek.

‘Ahaman Inikad Mo’ begint met didgeridoo-achtige vocalen en inzettende trompetterij dat ergens doet denken aan het begin van Nile’s ‘Ramses Bringer of War’. Na een donderslag vallen we meteen ‘Krakekjott’ binnen, waarbij opvalt dat het gitaargeluid nogal anders is dan het debuut. Daar lag de gitaar veel meer op de voorgrond met een veel ronder geluid. Al snel duiken Aldrahn’s uitermate typerende vocalen op. De Noorse teksten worden gezongen, geschreeuwd, gedicteerd, gedragen en gesproken. Alles komt langs, hoewel het niet het niveau bereikt van de laatste Dødheimsgard (ik kan niet vaak genoeg zeggen hoe geniaal die plaat is). Het nummer is verder een uitermate goede opener. Veel black metal gevoel in de gitaar en flinke rosstukken komen voorbij. ‘Aurum’ is koortsig, a-typisch en springerig met bijna vrolijk-aandoende partijen. ‘Satori’ barst los en is een waar snelheidsduiveltje. ‘Sannhet’ is wat opener en heeft meer duidelijke gitaarpartijen waarin de koude Noorse sfeer goed aan bod komt. ‘Soloppgang’ was net als het vorige nummer ook al te vinden op de demo en is gewoon… vreemd, veelzijdig en vrij-moeilijk-in-een-hokje-te-stoppen. Dissonant, constant meanderend tussen rustig gitaarspel en luide uitbarstingen is dit Urarv en Aldrahn op z’n vreemdst. Maar de beste man zijn muzikale uitspattingen en vocale keelacrobatiek zijn wat als Rivella, een beetje vreemd maar wel lekker. Over de hele linie genomen is het debuut echter een slag beter, en voelt dit inderdaad als de restjes van de opnamesessie. (Thomas van Golen)

70/100

01. Ahaman Inikad Mo
02. Krakekjott