U.D.O. Steelfactory

AFM Records

U.D.O.

De naam Udo Dirkschneider is natuurlijk geen onbekende in de heavy metal wereld. De inmiddels 66 jarige metal veteraan begon in 1979 met Accept, startte in 1987 het solo project U.D.O. en blijft de wereld bestoken met albums. Het nieuwste werkstuk van Herr Dirkschneider en de zijnen draagt de naam ‘Steelfactory’, dat verschijnt via AFM Records en ligt op 31 augustus in de (virtuele) platenzaken.

Net als dat het vergelijken van het recente Accept materiaal met de klassiekers uit de jaren 80 een ondoenlijke zaak is, zo geldt dit ook voor U.D.O. en dit recente schijfje. Dus luisterend naar het album ‘Steelfactory’ is het zaak de platen als ‘Breaker’ en ‘Restless and Wild’ naar de achtergrond te verdringen. Opener ‘Tongue Reaper’ weet je direct te pakken. Een lekkere up-tempo kraker met sterke gitaarsolo’s en de zo herkenbare rauwe vocalen van Udo, een sterke opener.

Bij de nummers die volgen gaat het tempo er flink uit, kwalijk is dit slechts gedeeltelijk. Een nummer als ‘Make The Move’ is een typische Duitse heavy metal song die voldoende kwaliteit herbergt om interessant te blijven. Dit geldt overigens niet voor alle nummers. Zo is het nummer ‘Keeper of my Soul’ een draak die je doet verlangen naar meer up-tempo werk. Met nummers als ‘Rising High’ en ‘Eraser’ gaat het gas er weliswaar weer flink op, maar dit is eigenlijk te sporadisch.

U.D.O. brengt met ‘Steelfactory’ een album dat slechts sporadisch weet te spetteren. Of zoals Udo het in de ballad ‘The Way’ verwoord: “My voice is growing older, my mind is staying young”, waarbij men zich mag afvragen of de geest werkelijk nog zo jong is. De man mag terecht met trots terugkijken op een mooie carrière, daar doet dit album niets aan af. (Erik van Dijk)

75/100

01. Tongue Reaper
02. Make the Move