Supreme Carnage Morbid Ways to Die

Raw Skull Recordz

Supreme Carnage

Het Nederlandse Raw Skull Recordz verblijdt ons al een aantal jaren met geweldige old school death metal releases. Van de nieuwe Supreme Carnage uit Munster (Duitsland) verwachten we dan ook niets anders. Supreme Carnage is opgericht in 2010 door gitarist Acker en zanger Dragoncomont. In 2012 kwam de eerste release uit in de vorm van een EP, ‘A Masterpiece of Execution’. Net als de twee daarop volgende volledige albums werden deze allemaal in eigen beheer opgenomen en uitgebracht. Uiteindelijk is de band toch opgepikt door het eerder genoemde Raw Skull Recordz, en dat is niet meer dan terecht.

Supreme Carnage speelt uiteraard old school death metal, maar dan wel met een zeer gelikt hedendaags geluid. Dus niet zoals we gewend zijn van de Zweden of de Amerikanen, maar een stuk moderner. Ik zou het bijna Duits / Nederlands willen noemen. Er zijn raakvlakken met Dawn of Disease, Bloodbath en misschien nog wel het meeste met ons eigen Bodyfarm en Gorefest. De productie is zeer goed en lekker lomp en de zanger heeft een indrukwekkend lage strot.
Er wordt veel gebruik gemaakt van melodie en de tempo wisseling op het album maken het interessant om te blijven luisteren. Maar heel af en toe trappen ze het gaspedaal geheel in (blast beats) maar over het algemeen is het midtempo, doom en groove wat de band ons voorschotelt. Luister naar de openingstrack ‘The Fire Prevails’ en de titel track ‘Morbid Ways To Die’ en je begrijpt meteen wat ik bedoel. Het afsluitende ‘Foutain of Suffering’ is overigens het sterkste nummer van de plaat.

Supreme Carnage heeft een zeer sterk en overtuigend album afgeleverd en weet in tegenstelling tot Die Mannschaft wel degelijk te scoren! (Remco Kreft)

82/100

01. The Fire Prevails