Satan’s Satyrs The Lucky Ones

Bad Omen Records

Satan’s Satyrs

In 2009 ontstond het idee voor deze groep al hangend in kelders in Virgina. De mannen keken naar horror films en luisterde naar bands als Black Flag, Electric Wizard en Saint Vitus. Dit klinkt als een gegarandeerde succes formule en dat bleek ook zo. Nadat zanger Clayton Burgess hun demo naar Electric Wizard stuurde ging het snel. Nu brengen ze alweer hun vierde album ‘The Lucky Ones’ uit. Eens kijken of ze ook werkelijk “lucky ones” zijn.

Vol energie, ranzige klanken en smerige gitaren wordt het album geopend met ‘Thrill Of The City’. Zanger Clayton Burgess heeft de perfecte stem bij dit stukje ongepolijste muziek. Het geheel is speels, rauw en smaakt zeker naar meer. ‘The Lucky Ones’ is energiek op een andere manier. Het rockt lekker en laat zich vooral kenmerken door ijzersterk gitaarspel van Jarrett Nettin en Nate Towle die een sterke verhalende lijn weten neer te zetten. De break is vreemd en haalt duidelijk het tempo eruit, maar door een goede opbouw past dit wel goed binnen het geheel.

‘She Beast’ suggereert met zo’n titel toch iets meer ranzigheid. Dit is dan ook wat je krijgt. Het tempo gaat eruit. Met een vleugje blues verwerkt tussen de rauwe klanken heeft dit nummer toch iets spannends. Tempowisselingen ondersteund door sterk drumwerk van Stephen Fairfield geven het ook nog eens pit en tempo zodat het niet saai wordt. Deze mannen laten horen dat zij muzikaal kunnen overtuigen. Het is over het algemeen toch het solerende gitaarspel dat overtuigt. Zo ook in ‘You And Your Boots’. Dit nummer heeft iets vreemds. Muzikaal werkt het wel, helaas lijkt zanger Clayton Burgess zo nu en dan de weg kwijt en is hij duidelijk de zwakste schakel in dit nummer. Hierdoor klinkt het soms erg amateuristisch en dat is jammer want de heren hebben al beter laten horen.

In zowel ‘To Early To Fold’ als in ‘Pulp Star’ lijken de mannen dan vervolgens weer helemaal op de goede weg te zijn. De nummers zijn rauw, speels en rocken als een malle. Met wederom heerlijk gitaarspel. Met ‘Permanent Darkness’ brengen de mannen nog één knaller om het album mee af te sluiten. Dit nummer heeft het allemaal. Supertof gitaarspel, rauwe riffs, smerige solo’s, lekker drumwerk en de vocalen passen ook weer lekker. Het is een goede afsluiter van een leuk album.
Met ‘The Lucky Ones’ brengen de mannen van Satan Satyrs een lekker album uit. Het is zeker vermakelijk. De mannen durven variatie te brengen ook al is niet alles even sterk. Toch mag de groep zichzelf prijzen en “The Lucky Ones” noemen, “Lucky” dat ze zulke goede gitaristen hebben. Dus hou je van veel solowerk dan is dit wel een aanrader, gooi daar nog wat smerigheid en humor bij en je hebt een winnaar! (Juliette Ruygrok)

75/100

Tracklist;
01. Thrill Of The City