Revocation The Outer Ones

Metal Blade Records

Revocation

Revocation is het geesteskind van zanger / gitarist Dave Davidson die in 2000 de band technische death / thrash metal band Cryptic Warning startte. In 2006 veranderde de naam en volledige line-up en was Revocation geboren. De band heeft inmiddels zes albums voortgebracht en album nummer zeven, ‘The Outer Ones’, verschijnt op 28 september via Metal Blade Records.

Dave Davidson wilde voor dit nieuwe album een meer death metal geluid en een meer progressieve richting inslaan, dit zonder de agressie te verliezen. Wanneer we luisteren naar de opening track ‘Of Unworldly Origin’ kunnen we rustig stellen dat het album progressiever klinkt dan ooit en dat ook de agressie is gewaarborgd. Technische gitaar en bas riffs en de brute vocalen van Dave Davidson vormen een geheel, het sterke solo werk geeft iets extra’s waardoor een boeiend, soms stuwend nummer ontstaat. De opener loopt naadloos over in ’That Which Consumes All Things’ dat weer een lekker technisch bruut nummer is.

Revocation weet met nummers als ‘Blood Atonement’ en ‘Fathomless Catacombs’ te temporiseren, de snelheid is er even uit en dat geeft ruimte voor het excellerende gitaarwerk. Complexe gitaarriffs en solo’s zonder dat je het gevoel krijgt dat het teveel en te complex is, zoals bij veel bands in het genre het geval is. Nee, Dave Davidson heeft een band om zich heen geformeerd die hem perfect ondersteund in zijn ziekelijk sterke composities. De thrash invloeden zijn niet meer hoorbaar, maar daarentegen krijgen we hier een plaat met progressieve death metal voorgeschoteld die meer dan de moeite waard is. (Erik van Dijk)

80/100

01. Of Unworldly Origin
02. That Which Consumes All Things