Rages Of Sin The Gospel Of...

Into The LimeLight Records

Rages Of Sin

Rages Of Sin is een Haagse melodische death metal band ontstaan in 2009. In 2010 verscheen de gelijknamige demo waarna het even stil bleef rond dit viertal. Eerder dit jaar werd die stilte bruut verbroken nadat de band de EP ‘The Gospel Of…’ uitbracht via Into The LimeLight Records. Met een sound die te vergelijken is met de Gothenburg-stijl melodische death metal haalt de band inspiratie uit bands als o.a. Hypocrisy.

De EP kent 4 nummers en opent met ‘XIII”. Een up-tempo nummer waarmee direct blijkt wat voor vlees je in de kuip hebt met Rages Of Sin. Sterk en melodisch gitaarwerk, dito solowerk, de brute vocalen van zanger Floris Gijzenij en een ritmesectie die weet waar zij mee bezig zijn, een compositie waar duidelijk goed over nagedacht is en staat als een huis. ‘Self Destruct’ is ook zo’n nummer, enerzijds heerlijk bruut en toch die sterke en melodische solo’s die het nummer versterken en interessant houden. De opbouw van ‘The Process Of Reality’ lijkt wat eenvoudiger, maar kent een sterke, drijvende gitaarriff en ook hier krijgen de solo’s weer volop de ruimte. De verschillende tempowisselingen zijn sterk en goed gekozen, het instrumentale stuk aan het einde van de song is verrassend.. De EP besluit met het nummer ‘Forbidden Fruits’, een nummer dat melodisch en gevoelig opent en langzaam wordt opgebouwd naar de te verwachten tempoversnelling. Een complex nummer waarbij alle ingrediënten van Rages Of Sin goed tot haar recht komen.

Rages Of Sin heeft met ‘The Gospel Of…’ een knap stukje werk afgeleverd. De composities geven duidelijk blijk van de vaardigheden van de muzikanten, liefhebbers van melodische death metal is aan te raden dit schijfje eens te beluisteren. (Erik van Dijk)

80/100

01. XIII
02. Self Destruct