Purest Of Pain Solipsis

Eigen beheer

Purest Of Pain

Purest Of Pain is een Nederlandse melodische death metal band ontstaan in 2008. De band is een side-project van gitariste Merel Bechtold die we kennen van Delain en Mayan. Naast Merel is bassist Frank van Leeuwen het enige originele bandlid van de band die, na eerst een demo, in 2011 de EP ‘Revelations in Obscurity’ uitbracht. In de periode daarna verschenen er drie singles en op 1 maart komt dan eindelijk het lang verwachte debuut, getiteld ‘Solipsis’.

Na het intro volgt met ’Truth-seeker’ het eerste, vrij korte nummer. Een mid-tempo nummer met hier en daar een tempoversnelling ingegeven door de drums. Wat direct opvalt is het geweldige gitaarspel van Merel Bechtold die, niet alleen in dit nummer maar eigenlijk over het gehele album,met haar melodische solo’s ieder nummer naar een hoger plan tilt. De vocalen van Jesper de Kruyff zijn sterk en kennen veel variatie wat bijdraagt aan een frisse sound.

De meeste nummers zijn mid-tempo en dat is iets wat de band goed ligt, wanneer het tempo omhoog gaat in bijvoorbeeld het nummer ‘Momentum’ lijkt er iets te missen en klinkt het muzikaal wat schraal. Sterke nummers zijn ‘Tidebreaker’ en de in 2017 verschenen single ‘Terra Nil’, nummers met verschillende tempo wisselingen, knap solowerk en sterke compacte, samenhangende composities. Voordat Purest Of Pain afsluitt met het instrumentale outro ‘The End’ is er nog de meest recente single ‘The Solipsist’, wat een lekker veelzijdig nummer is.

Purest Of Pain heeft met het debuut ‘Solipsis’ een verdienstelijk album gebracht, een album dat weliswaar leunt op de uitzonderlijke klasse van gitariste Merel Bechtold maar als geheel zeker de moeite waard is. (Erik van Dijk)

77/100

01. The Pragmatic 01:19
02. Truth-seeker 02:09