Overruled Hybris

Punishment 18 Records

Overruled

Overruled is een jonge Nederlandse thrash metal band ontstaan in 2012. In december 2013 verscheen de gelijknamige EP welke in eigen beheer werd uitgebracht. Met deels vernieuwde line-up, o.a. drummer Marco Prij verliet de band om bij Distillator aan de slag te gaan, is de band aan het werk gegaan aan nieuw materiaal. Dat nieuwe materiaal is nu daar en het debuut album ‘Hybris’ verschijnt op 27 oktober via het Italiaanse Punishment 18 Records.

Overruled vliegt uit de startblokken met het nummer ‘Pawns of War’. Een lekker snel en melodisch nummer, eenvoudig doch pakkend. Door de sterke vocalen van gitarist Remco Smit en het solowerk van Ronald Reinders een nummer dat de aandacht trekt. Overruled brengt niets vernieuwends, maar een fijne mix van heavy, speed en thrash metal. Het hoeft ook niet allemaal verrassend te zijn, wanneer een band de luisteraar weet te vermaken dan is dat wat mij betreft goed, en dat is precies wat Overruled doet. Waar “Burning Bridges’ klinkt als een stevige thrasher, is titelnummer ‘Hybris’ is een lekker up-tempo heavy metal nummer. Zo weet Overruled leuke variatie in de nummers aan te brengen, en dit zonder dat de samenhang tussen de nummers wordt verloren. Met nummers als ‘She-Devil’ en ‘Follow His Order’ krijgen we twee lekkere snelle thrash nummers voorgeschoteld, en hier ligt duidelijk de kracht van de band.

Overruled brengt met ‘Hybris’ een vermakelijk album, lekkere no-nonsense speed / thrash metal. Wanneer het viertal dit live kan brengen met een gezonde dosis energie op het podium dan klopt het plaatje volledig. (Erik van Dijk)

75/100

01. Pawns of War
02. Burning Bridges