Opeth Garden of the Titans: Live at Red Rocks Amphitheatre

Nuclear Blast Records

Opeth

Opeth is het geesteskind van Mikael Åkerfeldt en met deze band maakte hij een reis van progressieve death metal naar het vermoedelijke eindstation progressieve rock. In 2016 verscheen het laatste album ‘Sorceress’ waarbij de grunts en het metal concept volledig los gelaten werd en de band de metamorfose vervolmaakte en een progressieve rock band werd. Live speelt Opeth nummers uit de volledige discografie en met het album ‘Garden of the Titans: Live at Red Rocks Amphitheatre’ kunnen we nog een keer op plaat genieten van de heerlijke grunts van Mikael Åkerfeldt. Op 2 november verschijnt het album via Nuclear Blast Records.

‘Garden of the Titans’ is opgenomen in de Red Rocks Amphitheatre in Colorado op 17 mei 2017 gedurende de toer voor het album ‘Sorceress’ en natuurlijk is dit album de hoofdmoot van deze show. Nummers als opener ‘Sorceress’, ’The Wilde Flowers’ en ‘Era’ zijn de drie nummers van de jongste telg van mr. Åkerfeldt c.s. en wat opvalt is de sublieme geluidskwaliteit. Naast eerder genoemde nummers speelt Opeth een zevental klassiekers uit het verleden, een nummer als ‘Ghost of Perdition’ uit 2005 wordt met luid gejuich ontvangen en staat als een huis. Tussen de nummers door grapt Mikael wat over de eventuele “fuck ups” die op onverklaarbare wijze zullen verdwijnen op het album. De interactie tussen Mikael en het Amerikaanse publiek is sowieso opvallend, zo nodigt de frontman het publiek uit een passage van het gevoelige nummer ‘In My Time of Need’ te zingen waar natuurlijk gevolg aan wordt gegeven. Met top nummers als ‘The Devil's Orchard’, ‘Heir Apparent’ en de geweldige afsluiter ‘Deliverance’ komt een einde aan een live registratie die wat mij betreft nog uren had mogen duren.

‘Garden of the Titans: Live at Red Rocks Amphitheatre’ is zonder twijfel een van de betere live albums deze eeuw. Een mooie verzameling songs uit heden en verleden met een subliem geluid, een “must have” voor iedere zichzelf respecterende Opeth fan. (Erik van Dijk)

90/100

01. Sorceress
02. Ghost of Perdition