Nocturnal Graves Titan

Season of Mist

Nocturnal Graves

Nocturnal Graves is een Australische metal band rond oprichter Jarro Raphael a.k.a. Nuclear Exterminator. De band is ontstaan in 2004 maar na het uitbrengen van het debuut album ‘Satan's Cross’ in 2007 werd in 2010 tijdelijk de stekker er uit getrokken. In 2012 werd er, met een grotendeels vernieuwde line-up, een doorstart gemaakt en een jaar later verscheen ‘…from the Bloodline of Cain’. Op 18 mei verschijnt het derde album ‘Titan’ via Season of Mist - Underground Activists.

Nocturnal Graves is van origine een blackened thrash metal band. Hoewel de thrash invloeden nog steeds hoorbaar zijn is het viertal uit Melbourne gaande weg een wat andere route gaan bewandelen. De thrash metal heeft deels plaats gemaakt voor een meer death metal vibe met een grauw, zwart randje. Opener ‘Resistance’ start met een traag intro, wanneer de vocalen van Nuclear Exterminator erbij komen ontspint zich een heerlijk zwartgallig nummer. De verschillende tempowisselingen en het wat doomachtige outro dragen bij aan een sterk en afwisselend nummer. ‘Roar of the Wild’ klinkt een stuk agressiever en is een mooie mix van death en black metal invloeden, een bruut nummer met gillende gitaren. Eigenlijk hebben alle navolgende nummers wel iets, of duistere black en anders snelle en agressieve death metal, waarbij de solerende gitaren een belangrijke rol spelen en zo weet het album te boeien.

Nocturnal Graves brengt met ‘Titan’ een sterk en divers album, een album dat een aanrader is voor de blackened death liefhebbers. (Erik van Dijk)

75/100

01. Resistance 06:44