Monstrosity The Passage of Existence

Metal Blade Records

Monstrosity

Monstrosity is een death metal band uit Tampa, Florida. Opgericht in ongeveer dezelfde tijd als stad en streek genoten Deicide, Morbid Angel en Obituary . We praten hier over ongeveer de jaren negentig. Florida had hele vruchtbare death metal grond in die tijd want ook Death, Hate Eternal en Nocturnus komen allen uit die regio. Monstrosity kan je misschien het beste vergelijken met de eerste twee bands, Deicide en Morbid Angel alleen hebben ze naast de typisch Florida sound toch altijd wel een eigen geluid gehad. En eigenlijk geldt dat wel voor meer uit Florida afkomstige bands uit die tijd, ze hebben raakvlakken, maar zijn allen toch uniek. Wat Monstrosity eigen maakt heeft hem toch altijd wel gezeten in chaotische composities en de niet voor de hand liggende riffing.

Het eerste album dat de band uitbracht was ‘Imperial Doom’ en dat is gelijk een klassieker in het genre geworden. Ondanks dat de band niet mega productief is geweest, zes albums in achttien jaar, heeft de band altijd kwalitatief goede albums afgeleverd. Van de originele bezetting is alleen drummer en oprichter Lee Harrison nog over. Bassist Michael Poggione zit er bij vanaf 2001 en rest van de band pas vanaf het vorige album ‘Spiritual Apocalypse’ uit 2007. Het heeft dus 11 jaar geduurd voordat het nieuwe album, ‘The Passage of Existence’, uit kwam.

Ondanks de ruime tijd die er tussen de albums zit en de vele band member wisselingen is vanaf het eerste nummer, ‘Cosmic Pandemia’, meteen duidelijk dat er aan de sound van de band helemaal niets is veranderd. Het klinkt allemaal veel gepolijster als vroeger en misschien ook wel tien keer zo strak, maar de typische Monstrosity sound hebben ze zeker weten vast te houden. De riffs zijn nog net zo onnavolgbaar als op het debuut en de composities zijn onverminderd chaotisch en vooral knap geschreven. Luister maar eens naar ‘Kingdom of Fire’ met een prachtig ambient stuk aan het einde of de bizar dikke solo’s in ‘Radiated’ en ‘Maelstorm’. De band gaat duidelijk niet over 1 nacht ijs, de nummers zijn zeer doordacht en dat is ook wat deze band onderscheid van vele andere bands. Geen simpele hooks of breaks, maar bijna altijd voor de originele oplossing gaan.

Het is overigens geen makkelijk plaat en je moet er echt even voor gaan zitten. Maar ik kan je verzekeren dat ‘The Passage of Existence’ bij elke luisterbeurt beter wordt. Er valt gewoonweg zoveel in te ontdekken. Een heerlijke old school death metal plaat van hoge kwaliteit. (Remco Kreft)

84/100

01. Cosmic Pandemia
02. Kingdom of Fire