Memoriam The Silent Vigil

Nuclear Blast Records

Memoriam

Na het overlijden van drummer Martin Kearns in 2016 trok Bolt Thrower de stekker uit de band, maar daar was ineens een nieuw project met voormalig Bolt Thrower frontman Karl Willetts, genaamd Memoriam. In 2017 kwam de band met het debuut, getiteld ‘For The Fallen’. Een album die niet overal even goed werdt ontvangen. De opvolger, ‘The Silent Vigil’ staat alweer klaar en verschijnt op 23 maart, wederom via Nuclear Blast Records.

Het debuut album klinkt vooral vlak en inspiratieloos, om het woord saai in deze maar te vermijden. Luisterend naar de openers ‘Soulless Parasite’ en ‘Nothing Remains’ van ‘The Silent Vigil’ ben ik toch wat positiever gestemd. Geen eindeloze herhalingen naar nummers met meer inhoud, het is echter jammer dat ook ditmaal de vocalen van Karl Willetts niet prominent in de mix te horen zijn. Ook mis ik de nodige pit en daarnaast mag men zich gerust afvragen of een nummer van zes minuten in dit genre verstandig is.

Het gematigd goede gevoel wordt dan ook snel getemperd. Met ‘From the Flames’ trapt Mermoriam weer in dezelfde valkuil. Zo is deze song en in mindere mate ‘Bleed the Same’ ronduit slaapverwekkend om over het niemendalletje, dat het titelnummer is maar niet te spreken. De nummers missen body en power, ingrediënten die het genre juist interessant maken. Waarom Karl en zijn bandleden het niveau niet halen is mij een raadsel, de band herbergt een zee aan ervaring maar lijkt niet het vermogen te hebben om voldoende kwaliteit te leveren. Sporadisch hoogtepuntjes komen gelukkig nog wel voor zoals tijdens de tempoversnelling in ‘As Bridges Burn’ maar de kwaliteit van de songs stijgen nergens echt boven het maaiveld uit.

Helaas is de eindconclusie dat Memoriam met dit schijfje wederom teleursteld ondanks dat de band live wel weet te overtuigen maar wellicht was mijn verwachtingspatroon te hoog gegrepen. (Erik van Dijk)

65/100

01. Soulless Parasite
02. Nothing Remains