MaYaN Dhyana

Nuclear Blast Records

MaYaN

De Nederlandse symfonische death metal formatie MaYaN timmert flink aan de weg. De band, opgericht in 2010 door Mark Jansen (Epica) en Jack Driessen (ex-After Forever), bracht in 2011 de debuut plaat ‘Quarterpast’ waarmee het onmiddellijk hoge ogen gooide. In 2014 verscheen de opvolger ‘Antagonise’ waarmee de band een groot deel van de wereld veroverde. Op 21 september verschijnt het derde album via Nuclear Blast Records, een album dat de naam ‘Dhyana’ heeft meegekregen en waarmee de band zich definitief op de kaart gaat zetten.

Voor het nieuwe album heeft MaYaN de samenwerking gezocht met The City of Prague Philharmonic Orchestra, een orkest dat al eerder succesvol samenwerkte met Dimmu Borgir op het album ‘Death Cult Armageddon’. Waarmee de band zich onderscheidt van bands in het genre is vooral de veelzijdigheid. Wanner we kijken op het gebied van de zang is daar een gala aan vocalisten, met Adam Denlinger en Henning Basse die de clean vocalen doen en Laura Macrì en Marcela Bovio de vrouwelijk schone zang voor hun rekening nemen. De onmisbare grunts in de muziek van het gezelschap worden voor rekening genomen door Mark Jansen en George Oosthoek. Naast het scala aan vocalen beschikt de band over een aantal top muzikanten als Jack Driessen (keyboards) en Frank Schiphorst, Merel Bechtold, Arjan Rijnen en Jord Otto op gitaar. Roel Käller heeft de bass overgenomen van Rob van der Loo die naar Epica vertrok en Ariën van Weesenbeek maakt het gezelschap compleet op de drums.

Het album staat als een huis en de toevoeging van The City of Prague Philharmonic Orchestra hebben een meerwaarde als ook de vocalen van in het bijzonder Marcela Bovio en Henning Basse. Het album is zo divers als het gezelschap te samen, met brute en snelle stukken als in opener ‘The Rhythm of Freedom’, iets dat wordt versterkt door de grunts van beide eerder genoemde heren. Subtiel door de vocalen van de dames en de sopraan van Laura Macrì in het bijzonder. Het samenspel met het orkest komt uitermate goed tot zijn recht in het nummer ‘Tornado of Thoughts - I don't think therefore I am’ wat overigens een goede titel is. Dan weer wordt je meegenomen in een orkaan van geweld en weer voorzichtig op de grond gezet door de subtiliteit in het nummer. Door de diversiteit in de nummers weet MaYaN de aandacht te grijpen en nog belangrijker vast te houden, en dit over het gehele album.

Er wordt veel gesproken over grote Nederlandse metal export producten als Within Temptation en Epica, en met het album ‘Dhyana’ kunnen we MaYaN rustig toevoegen aan dit tweetal want één is zeker dit gezelschap gaat met het album hoge ogen gooien en de rest van de wereld veroveren. (Erik van Dijk)

85/100

1. The Rhythm of Freedom 7:13
2. Tornado of Thoughts - I don't think therefore I am 4:39