Groza Unified in Void

Art of Propaganda Records

Groza

Groza is een Duitse black metal band ontstaan in 2016. De band is oorspronkelijk gestart als een eenmansproject, maar al snel werd een volledige line-up gerealiseerd. De band bracht het debuut album ‘Unified in Void’ eind augustus dit jaar al digitaal uit in eigen beheer en wist daar zoveel aandacht mee te genereren dat Art of Propaganda Records het album op 30 november op zowel CD als LP uitbrengt.

Zoals wel vaker het geval is in het black metal genre is onbekend wie er achter dit project zitten. Wanneer we de bandnaam zien, komt er maar een ding in mij op en dat is de heerlijke debuutplaat van het Poolse Mgła uit 2008. Wellicht geen verrassing, Mgła is ook een inspiratie bron geweest bij het schrijven van dit album. Met pakkende riffs en gebruik makend van de kracht der herhaling wordt het sterke punt van de Polen overgenomen en ontstaan er aantrekkelijke nummers, maar het is wat kort door de bocht om Groza een Mgła kloon te noemen.

Titelnummer ’Unified in Void’ opent het album dat in totaal vijf tracks kent. Een lekker up-tempo nummer met gevoel voor melodie en heerlijk rauwe vocalen. De wat simpele gitaarriff halverwege wordt misschien wat te ver doorgezet, maar verder is het een fijne song. Bij het nummer ‘Ouroboros’ zakt het tempo wat, de sterke breaks en dito gitaarriffs maken het nummer tot een heerlijk zwartgallige song met een fijne tempoversnelling naar het eind. Het vervolg van het album is meer van hetzelfde met sterke nummers waarbij het nummer ‘Unworthy’ het meest opvalt. Het nummer opent in een laag tempo waarna het versnelt met een sterke drijvende riff. Opvallend zijn ook de drums in dit nummer, zonder meer mijn persoonlijk favoriete track.

Groza heeft met ‘Unified in Void’ een uitermate aantrekkelijk debuut album gebracht. de raakvlakken met Mgła zijn duidelijk daar, en toch heeft de band een eigen gezicht. Liefhebbers van Mgła is het aan te raden het album te beluisteren. (Erik van Dijk)

80/100

01. Unified in Void 04:16
02. Ouroboros 05:14