Craft White Noise And Black Metal

Season Of Mist

Craft

Je hebt soms van die releases waarbij het je verbaast dat deze ineens aangekondigd worden. Zo kwam ook de vierde plaat van Craft voor mij wel enigszins uit de lucht vallen. De heren hebben er met 7 jaar dan ook goed de tijd voor genomen, reden te meer voor mij om er ook eens goed voor te gaan zitten.

Wat direct opvalt in de eerste luisterbeurt is dat de vocalen van Nox een stuk minder prominent aanwezig zijn dan op ‘Void’, wat de huidige plaat meer riff en sfeer georiënteerd maakt. Geen meezingers (tussen aanhalingstekens uiteraard) meer, maar veel midtempo met af en toe een uitstapje naar blastbeat. Na de eerste twee luisterbeurten bekruipt me het gevoel dat dit dan toch een tegenvaller gaat worden dit jaar. Het klinkt allemaal een beetje makkelijk, als oudere Craft met een hedendaags Satyricon sausje. Vooral de tweede helft van de plaat klinkt een beetje mak en simpel, bijvoorbeeld ‘Crimson’ of ‘White Noise’ blijven allebei niet hangen en voor je het weet is de plaat voorbij zonder je beet te pakken.

Echter, doorzettingsvermogen wordt beloond! Na een keer of 5 hoor ik mezelf ineens het refrein van ‘Again’ mee zingen in de auto. Zou het dan toch wel een goede plaat zijn? Het lijkt er verdacht veel op, vooral de eerste vijf nummers zijn eigenlijk ijzersterk en nestelen zich zo in je hoofd. Een heerlijke mix tussen Darkthrone ten tijde van ‘Panzerfaust’, Celtic Frost en het zwartgallige sausje van Craft zelf. Prima geproduceerd, met een lekkere live feel (Gitaar uitgeplugd in ‘Again’). Het draagt allemaal bij aan de ervaring die Craft op ‘White Noise And Black Metal’ neerzet. Als ik hier weer 7 jaar op moet wachten, dan doe ik dat wederom met liefde. Of afschuw. Wat de heren inspireert tot dit soort platen. (Koos van Marie)

85/100

01. The Cosmic Sphere Falls
02. Again