Carnation Chapel of Abhorrence

Season of Mist

Carnation

De Belgische death metal band Carnation baarde opzien met de EP ‘Cemetery of the Insane’, welke in 2015 verscheen. De band was te zien op verschillende festivals en maakte zelfs de trip naar Japan, opnames van de Japanse show verschenen als live album en op een split. De verrichtingen van Carnation zijn niet onopgemerkt gebleven en zo tekende de band een deal met Season of Mist. Op 17 augustus verschijnt het debuut album ‘Chapel of Abhorrence’.

Om maar met de deur in huis te vallen, dit album is er een die volledig voldoet aan de verwachtingen. Sterke composities, brute vocalen, uitstekend gitaarwerk en een dito ritme sectie. Muzikaal is het met niets te vergelijken, Carnation brengt een stukje moderne death metal met een eigen geluid. Vanaf opener ‘The Whisperer’ weet Carnation de aandacht te trekken met sterk drumwerk van Vincent Verstrepen, het enige bandlid dat niet vanaf de start betrokken was bij de band. Het lekker snelle ‘Hellfire’ is werkelijk een lust, sterke riffs en heerlijk brute vocalen van zanger Simon Duson.

Carnation brengt daarnaast voldoende afwisseling, zo wordt er lekker gespeeld met tempowisselingen in de nummers ‘The Unconquerable Sun’ en ‘Disciples of Bloodlust’ en is een nummer als ‘Magnum Chaos’ heerlijk bruut. Mindere nummers staan er eigenlijk niet op dit album, alle nummers zijn “spot on” en weten te overtuigen. Het album besluit met het nummer ‘Power Trip’ en dat is wat het album daadwerkelijk is. een reis vol brute kracht, een reis die geen moment verveeld.

Carnation’s ‘Chapel of Abhorrence’ is een sterke debuutplaat, een plaat waar de band ongetwijfeld hoge ogen mee gaat gooien. Aan het einde van het jaar staat de band voor twee shows in Nederland, 29/12 in de Willemeen te Arnhem en een dag later in de Rotterdamse Baroeg. Het album en de shows zijn een aanrader! (Erik van Dijk)

90/100

01. The Whisperer
02. Hellfire