Black Stone Cherry Family Tree

Mascot Records

Black Stone Cherry

De mannen van Black Stone Cherry zijn al sinds 2001 bezig en dit doen zij niet onverdienstelijk. Met een gemiddelde van iedere 2 jaar een nieuw album houden zij de fans goed bezig. Ook hun tournees nemen grote maten aan. Zo stonden ze onder andere in het voorprogramma van Def Leppard, Whitesnake, Lynyrd Skynyrd, Bad Company en Alter Bridge, niet de minste namen. In 2016 brachten ze hun laatste album ‘Kentucky’ uit. Toevallig ook de plaats waar de heren vandaan komen. Het is dan niet verwonderlijk dat hun rock muziek gevuld is met invloeden van southern metal en typische Amerikaanse vibes. Nu zijn ze terug met ‘Family Tree’ waarmee ze hopelijk hun lijn van succes weten voort te zetten.

Het album opent in ieder geval energiek met ‘Bad Habbit’. Het nummer is gevuld met fijne riffs, lekkere solo’s en de speelse rauwigheid die we van Black Stone Cherry mogen verwachten. Zanger Chris Robertson klinkt weer als vertrouwd. Nieuw materiaal van deze heren is fijn en het is toch weer heerlijk om een talent als Chris zijn unieke stem te horen gebruiken. ‘Burnin’ is muzikaal duidelijk sterker dan opener ‘Bad Habbit’, niet verwonderlijk hebben de heren dan ook gekozen om dit nummer voorafgaand aan het album als single uit te brengen. Het is lekkere rauwe rock. De solerende gitaar heeft een belangrijke rol in de verhalende lijn en bouwt lekker op in het geheel. Ook bassist Jon Lawhon treedt meer op de voorgrond, wat het nummer net wat spannender maakt.
Bij het intro van ‘New Kinda Feelin’ is de vergelijking met ZZ Top snel gemaakt door de riffs die gebruikt worden. De inbreng van toesten is een toffe aanvulling op het rauwe rock geheel en geeft het een vleugje blues mee. In de break ligt de nadruk meer op drummer John Fred Young, die leuke variatie weet te brengen in combinatie met de toetsen. Met ‘My Last Breath’ kiest de band in het intro duidelijk voor een momentje van rust. Met invloeden van gospel, door het gebruik van toetsen, en daarnaast ligt de nadruk meer op de vocalen van Chris, die dit prima aankan. Het nummer is verder erg braaf en een beetje zoetsappig. Het is zo’n typisch Amerikaans feelgood nummer dat op de gemiddelde country fair niet zal misstaan.

Het zoetsappige wordt gelukkig weer doorbroken met ‘Dancin In The Rain’ wat weer een stuk brutaler klinkt. Chris weet met uithaaltjes zijn vocalen weer lekker divers te gebruiken, en als luisteraar kan je niet anders dan onder de indruk zijn van het talent van deze zanger. Ook de lead gitaren die hij voor zijn rekening neemt zijn heerlijk rauw en goed afgestemd op het gitaarspel van Ben Wells. Het samenspel van deze heren is werkelijk fantastisch. In ‘James Brown’ wordt er gebruik gemaakt van achtergrond zangeressen wat zorgt voor een speelse opening. Ook dit is een lekker spontaan, brutaal rock nummer. De gitaarsolo’s zijn te gek en zorgen voor de nodige extra energie die het nummer naar een nog hoger niveau tillen. ‘Get Me Over You’ heeft een rustiger tempo, maar door een sterke basslijn in combinatie met tof gitaarspel nog wel een spannende kant. De break is lekker en gevarieerd, door het gebruik van percussie wat het geheel ook weer wat speels geeft. Met ‘Family Tree’ wordt het gelijknamige album afgesloten. Ook dit is een heerlijk rock nummer. Tekstueel zit het sterker in elkaar. Wederom is het gitaarspel indrukwekkend net als de vocalen. Het is een fijne afsluiter van een heerlijk album.

Met ‘Family Tree’ schaf je een prima rock album aan. Er staat geen echt slecht nummer op. Het valt precies binnen de lijn der verwachting als je kijkt naar een band als Black Stone Cherry, die gewoon hun eigen geluid trouw blijven en binnen die marge albums produceren. Het luistert makkelijk weg. De mannen zijn erg goede muzikanten en eigenlijk verveelt het geen moment. Is het braaf en binnen de veilige marges? Dat wel, maar als je dat goed kan dan is er gewoon niks mis mee. (Juliette Ruygrok)

85/100

01. Bad habbit
02. Burnin