Back Out Evilla

Headbangers Records

Back Out

Waar Picture bij veel headbangers te boek staat als de oudste heavy metal band van Nederland, behoort die eer eigenlijk naar het uit Deurne afkomstige Back Out te gaan omdat zij maar liefst 8 jaar eerder startten, in 1971 om precies te zijn. Typisch een gevalletje van onbekend maakt onbemind. Waar Picture echter naam wist te maken met het gelijknamige debuut (1980), ‘Heavy Metal Ears’ (1981), mijn favoriet ‘Diamond Dreamer’ (1982) en ‘Eternal Dark’ (1983), moest Back Out het doen met een plekje op de reservebank.

Legendarisch zijn echter de nummers die Back Out op de ‘Metal Power’ en ‘Metal Power III’ EP’s publiceerde. Dat Back Out de enige band was die twee keer terecht kwam op deze EP- serie was overigens niet zo raar want de eigenaar van het label (Tiny van Stiphout) is tevens gitarist in Back Out. Medio jaren Tachtig was er sprake van een eerste full-length, ‘Evilla At Last’, maar deze bleef onuitgegeven. Tot nu toe dan, want nu is daar ‘Evilla’ (zonder ‘At Last’) dat op CD is uitgekomen via het Tilburgse Headbangers Records, een redelijk nieuw label dat flink aan de weg timmert.

Het is geen foute boel dat ‘Evilla’ 22 jaar na dato alsnog het levenslicht heeft gezien. Uiteraard zal de pure heavy metal die Back Out hier ten toon spreidt de voornamelijk jongere garde wel wat oubollig in de oren klinken, maar de wat oudere jongere zal louter kunnen erkennen dat ‘Evilla’ de tand des tijds ruimschoots heeft doorstaan. Als ‘Evilla’ daadwerkelijk in de Tachtiger jaren was verschenen, zou Back Out meer zijn dan slechts een voetnoot in de geschiedenis van de Nederlandse heavy metal. Het is te hopen dat ‘O4SW2’ van Back Out ook nog een herkansing krijgt via Headbangers Records. Top release! (Virginkiller)

85/100

01: All Nite In White
02: Lost In Time