Angelus Apatrida Cabaret de la Guillotine

Century Media Records

Angelus Apatrida

Angelus Apatrida is een Spaanse thrash metal band omstaan in het jaar 2000. Na het debuut album ‘Evil Unleashed’ uit 2006 en opvolger ‘Give 'Em War’ ,die een jaar later uitkwam, werd er voor album nummer drie getekend bij Century Media Records. Inmiddels zijn de heren uit Albacete toe aan album nummer zes en ‘Cabaret de la Guillotine’ verschijnt op 4 mei via hetzelfde label.

Angelus Apatrida maakt dus al bijna 18 jaar thrash metal en heeft zich eigenlijk nooit kunnen onderscheiden van de genre genoten. Hoewel er wel degelijk progressie zit in de albums die elkaar opvolgden heeft deze progressie niet geluid tot resultaten. Komt daar dan met dit nieuwe album verandering in? Ja, ‘Cabaret de la Guillotine’ klinkt volwassen en heeft meer diepgang dan alles dat de band hiervoor heeft gedaan. Muzikaal en in het bijzonder vocaal heeft Angelus Apatrida duidelijk grote stappen gemaakt.

Een knallend begin met het nummer ‘Sharpen the Guillotine’. Een snel nummer met spetterende solo’s, sterke riffs en knappe gevarieerde vocalen van Guillermo Izquierdo "Polako”. Ook de navolgende nummers zijn sterk in opbouw, met soms wat catchy refreinen maar bovenal sterke composities. Goed variërend met tempo’s en solide gitaarwerk. Met ‘Farewell’ krijgen we zelfs een ballad om de oren welke met een fijne tempoversnelling naar het einde toe.

Angelus Apatrida heeft met ‘Cabaret de la Guillotine’ aangetoond de stap uit de relatieve anonimiteit te kunnen maken. Deze nieuwe plaat gaat de band brengen naar de hogere thrash regionen. (Erik van Dijk)

85/100

01. Sharpen the Guillotine 06:01
02. Betrayed 06:05