Queensr˙che Condition Hüman

Century Media Records

Website: Queensr˙che

Een nieuw album van Queensr˙che, en dit keer is er maar 1 band die deze naam mag dragen. De rechtszaak tussen Geoff Tate en de overige bandleden is uiteindelijk afgeblazen en de heren hebben een schikking getroffen. Geoff Tate heeft afstand genomen van de naam Queensr˙che en kreeg de exclusieve rechten om de albums ‘Operation: Mindcrime’ en ‘Operation: Mindcrime II’ volledig in speciale optredens uit te voeren. De overgebleven heren, onder aanvoering van nieuwe frontman Todd La Torre, zetten het project Queensr˙che voort. Waar Tate onder de naam Operation: Mindcrime een middelmatige tot slecht album heeft afgeleverd leveren de heren van Queensr˙che veel interessantere albums af die terug grijpen naar dezelfde Operation: Mindcrime periode. Met frontman Todd werd snel afgerekend met het pop rock album ‘Dedicated to Chaos’ en werd de weg teruggevonden met het in 2013 uitgebrachte album ‘Queensr˙che’. Deze release werd redelijk tot goed ontvangen en inmiddels heeft de band de opvolger klaar, getiteld ‘Condition Hüman’. Met deze plaat zetten de heren een verdere stap naar herstel van de oude glorie jaren maar beter zou zijn deze plaat te luisteren zonder de geschiedenis en eerdere releases van Queensr˙che in het achterhoofd.

De openers, welke al enige tijd te beluisteren zijn op YouTube, “Arrow of Time” en “Guardian” klinken veelbelovend. Twee top uptempo nummers met lekkere vocalen waarin heerlijke uithalen zitten en fijn gitaarwerk zoals je van de mannen mag en kan verwachten. “Hellfire” is een midtempo nummer waar eigenlijk niets aan mankeert en ligt heerlijk in het gehoor, misschien dat Todd bij de uithalen net iets te veel van zichzelf vergt. "Toxic Remedy”, "Selfish Lives”, “Eye9” en "“Hourglass” zijn stuk voor stuk nummers die niet zouden opvallen / misstaan op ‘Operation: Mindcrime’. Nummers die staan als een huis en waarbij je je weer even in de jaren 80 waant. “Bulletproof” is de eerste ballade die een wat tamme indruk achterlaat en mij niet echt weet te boeien, Daarentegen is "Just Us” weer een typische ballade zoals alleen Queensr˙che deze kan schrijven en klinkt deze zeer vermakelijk. De sluitstukken "All There Was" en titelsong "Condition Hüman” zijn top songs waar QR om bekend staat en naam mee heeft gemaakt. Wisselende tempo’s met heerlijke solo’s, spetterend gitaarwerk en zoals de twee opening nummers en zijn dit twee perfecte afsluiters van een nieuw en vermakelijk hoofdstuk in de rijke historie van Queensr˙che. Een plaat die groet bij iedere luisterbeurt en het zou mij niet verbazen wanneer dit album opduikt in verschillende jaarlijstjes.

Het album wordt uitgebracht door Century Media Records en is vanaf 2 oktober verkrijgbaar als Standaard CD Jewelcase, Gatefold 2LP, Digital album, Ltd. Deluxe Box Set (Gatefold 2LP, 7Inch, CD, Slipmat, Poster), Ltd. Edition CD Mediabook (Erik van Dijk)

01. Arrow of Time
02. Guardian
03. Hellfire